سیدجواد حسینی‌کیا

یکی از مهم‌ترین موانعی که نمی‌گذارد واردات خودرو به صورت تاثیرگذار انجام شود، شرط انتقال فناوری است. شرطی که به نظر اکثریت کارشناسان با واردات خودروهای دست‌دوم نیز همخوانی نداشت

فعالان بازار خودرو در این خصوص معتقدند حذف شرط انتقال فناوری از واردات خودرو عاملی موثر بر تسریع فرآیند واردات خودرو و کمک به رفع ناترازی عرضه و تقاضا در بازار خودرو خواهد بود. در ادامه سیدجواد حسینی‌کیا، نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس به بیان نظرات خود می‌پردازد.

نظر شما درخصوص تصمیم جدید دولت مبنی بر حذف شرط انتقال فناوری از مصوبه واردات خودرو چیست؟

حذف شرط انتقال فناوری از واردات خودرو با هدف تسهیل فرآیند واردات خودرو در دستور کار دولت قرار گرفته است و این امر می‌تواند ورود خودروهای خارجی به کشور را تسریع و به رفع ناترازی عرضه و تقاضا و کاهش قیمت خودرو در بازار کمک کند.

مهم‌ترین دغدغه کارشناسان دولتی حرکت به سمت مونتاژکاری خودروسازان است، با حذف شرط انتقال فناوری از واردات خودرو مسیر انتقال تکنولوژی به صنعت خودرو چگونه امکان‌پذیر خواهد بود؟

در بازه زمانی 3 تا 5 سال می‌توان فرصتی را در اختیار خودروسازان قرار داد تا از طریق مشارکت با کشورهای صاحب دانش‌فنی خودرویی نسبت‌به انتقال فناوری به صنعت خودروو و همچنین به‌روزرسانی محصولات خود اقدام کنند. بدین ترتیب دیگر نیازی به انتقال تکنولوژی از طریق واردات نخواهد بود.

دخالت‌های دولت در صنعت خودرو اعم‌از تولید تا قیمت‌گذاری محصولات یکی از بزرگ‌ترین مصائب این حوزه به شمار می‌رود به نظر شما آیا دخالت‌های دولت در امر واردات مانعی برای ورود خودرو های خارجی به کشور نیست؟

دولت چهاردهم باید استراتژی متفاوتی را به نسبت دیگر دولت‌ها اتخاذ کند و با خصوصی‌سازی و حذف سیستم‌های دخالتی بر این حوزه حداکثر نظارت را داشته باشد. سیاستگزاری وظیفه دولت و حاکمیت است بنابراین دولت موظف به سیاستگزاری، نظارت و نقش‌آفرینی در عرصه واردات است و نباید آن را مداخله در واردات تلقی کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =