مرسدس‌بنز E۲۰۰

دو موضوع در مورد واردات دست‌دوم‌ها از سوی اشخاص حقیقی حائز اهمیت است: این‌که ترخیص خودرو منوط به ارائه گواهی اسقاط بوده و همچنین شخص واردکننده تا ۵ سال حق واگذاری و فروش خودرو را ندارد. جالب این‌جاست که اشخاص حقیقی و حقوقی حق وارد کردن خودروهای چینی را نیز ندارند و خودروها باید کره‌ای، ژاپنی یا از کشورهای اروپایی باشند

سرانجام آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده ابلاغ شد. آیین‌نامه مذکور به‌شرایط واردات خودرو دست‌دوم از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی پرداخته است. بیش از یک سال است لایحه «ورود خودروهای کارکرده» به‌تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده؛ این درشرایطی است که دولت موظف بود بعد از یک ماه از ابلاغ این مصوبه، آیین‌نامه اجرایی آن را تهیه و به‌نهادهای اجرایی ابلاغ کند.

با این حال بعد از گذشت یک سال، هیات دولت ترجیح داده است آیین‌نامه ورود دست‌دوم‌ها در دولت سیزدهم تصویب، اما در دولت چهاردهم اجرایی شود. در آیین‌نامه مذکور باز هم موضوعاتی همچون تامین ارز، خدمات پس از فروش و از این دست مشکلات بی‌پاسخ مانده است. اما این آیین‌نامه که در ۱۰ ماده منتشر شده، شرایط ورود دست‌دوم‌ها برای اشخاص حقیقی و حقوقی را تبیین کرده است.

در ابتدا به این موضوع می‌پردازیم که چه کسانی می‌توانند خودرو وارد کنند؟ طبق آیین‌نامه، ‌اشخاص حقیقی با کد ملی و ثبت آماری در گمرک بدون نیاز به‌کارت بازرگانی صرفا به‌منظور استفاده شخصی از خودرو، آن هم مشروط به عدم‌امکان واگذاری خودرو وارداتی تا ۵ سال آینده، امکان واردات دارند. همچنین اشخاص حقوقی با کارت بازرگانی و انجام ثبت سفارش در سامانه جامع تجارت صمت می‌توانند خودرو وارد کنند. اما دو موضوع درمورد واردات دست‌دوم‌ها از سوی اشخاص حقیقی حائز اهمیت است: یکی این‌که ترخیص خودرو منوط به‌ارائه گواهی اسقاط بوده و دوم این‌که شخص واردکننده تا ۵ سال حق واگذاری و فروش آن را ندارد. جالب این‌جاست که اشخاص حقیقی و حقوقی حق وارد کردن خودروهای چینی را ندارند و خودروها باید کره‌ای، ژاپنی یا از کشورهای اروپایی باشند.

موضوع بعدی، تامین ارز واردات دست‌دوم‌ها توسط اشخاص حقیقی است که در آیین‌نامه تاکید شده منابع ارزی با رعایت ضوابط ارزی بانک‌مرکزی از محل ارز حاصل از صادرات، اعم از کالا و خدمات، سرمایه‌گذاری خارجی با اولویت حمل‌ونقل عمومی (با تایید سازمان سرمایه‌گذاری خارجی) و سایر منابع مورد تایید بانک‌مرکزی از جمله منابع ارزی با منشأ خارجی تامین خواهد شد. تامین منابع ارزی یکی از چالش‌های مهم در واردات خودرو است و واردات قطره‌چکانی محصولات خارجی از یک سال پیش نیز به‌عدم تامین ارز مناسب مربوط می‌شود. دولت در آیین‌نامه مصوب خود، تامین ارز دست‌دوم‌ها را به بانک‌مرکزی دولت چهاردهم واگذار کرده است. موضوع بعدی به سن خودروهای وارداتی برمی‌گردد؛ به‌طوری ‌که در آیین‌نامه اشاره شده که سن خودرو بر اساس نشان مرتبط با نوع (مدل) سال خودرو در شماره شناسایی خودرو VIN، در زمان ورود به‌کشور باید بیشتر از ۳ سال و کمتر از ۵ سال باشد.

اما واردات دست‌دوم‌ها با محدودیت‌هایی نیز مواجه است؛ به‌طوری ‌که واردات خودروهای سواری با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی‌سی و خودروهایی با فرمان راست ممنوع است و ورود محصولات آمریکایی نیز همچنان با محدودیت همراه است. همچنین اشخاص حقیقی به‌منظور استفاده شخصی و مشروط به‌عدم واگذاری خودرو تا پنج سال، می‌توانند نسبت به واردات اقدام کنند. در ادامه این‌که ترخیص خودرو منوط به ارائه گواهی اسقاط است. همچنین یک عضو کمیسیون صنایع مجلس در مصاحبه‌ای، در انتقاد به این مصوبه عنوان کرده این‌که گفته شده هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند خودرو به‌کشور وارد کند و بانک‌مرکزی باید ارز آن را تعیین کند، معنا و مفهوم مشخصی ندارد.

کاهش قیمت ۳۰۰ میلیون‌تومانی مرسدس‌بنز E۲۰۰

خودروهای داخلی در روز گذشته افت بهای یک تا ۱۵ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که تیبا ۲ (۱۴۰۱) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش ۳۹۵ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ اتومات (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۱۳ میلیون‌تومان کاهش ۸۷۰ میلیون‌تومان، تارا اتومات ال ایکس (۱۴۰۳) با ۱۲ میلیون‌تومان کاهش ۹۵۰ میلیون‌تومان، دنا پلاس (۵ دنده) (۱۴۰۳) با ۱۱ میلیون‌تومان کاهش ۷۶۵ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای فول (۸۵ گانه) (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش ۷۲۵ میلیون‌تومان و سورن پلاس فول (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۹ میلیون‌تومان کاهش ۷۱۰ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد افت بهای ۵ تا ۲۵ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که فیدلیتی پرایم ۷ نفره (رینگ ۱۰ پره) (۱۴۰۳) با ۲۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۹۹۵ میلیون‌تومان، هایما پلاس (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان، جک نیوفیس (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۶۰۵ میلیون‌تومان، دانگ‌فنگ شاین مکس (۲۰۲۳) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان و لاماری ایما (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۱۹۵ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افت بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت فیات ۵۰۰ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان، سوزوکی سیاز (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ میلیارد و ۵۰ میلیون‌تومان، تویوتا لوین هیبرید (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان و نیسان سانی (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به یک ‌میلیارد و ۹۵۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در میان خودروهای خارجی لوکس شاهد افت بهای ۳۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ارزش مرسدس‌بنز E۲۰۰ با ۳۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۱۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =