آرمان خالقی  ، عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران

به عقیده کارشناسان حوزه خودرو؛ تسهیل فرآیند واردات و خصوصی‌سازی صنعت خودرو از مهم‌ترین اقدامات وزیر جدید صمت در حوزه خودروسازی خواهد بود. آرمان خالقی، عضو هیات‌مدیره خانه صنعت و معدن و تجارت اظهار کرد: «یکی از  مطالبات مهم مردم در صنعت خودرو که انتظار می‌رود وزیر جدید صمت نیز توجه ویژه به آن داشته باشد، تکلیف قانونی دولت مبنی‌بر واردات خودرو است.»

دولت همواره به بهانه حمایت از تولید داخل موانع متعددی را بر سرراه واردات قرار داده است، به نظر شما آیا واردات خودرو می‌تواند سهم بازار خودروسازان داخلی را کاهش دهد؟

دولت جدید باید با تعیین سقف برای حمایت از صنعت خودرو مشخص کند حمایت‌های موجود تا چه زمانی قرار است ادامه پیدا کند. آیا این حمایت‌ها بدون قید و شرط بوده یا مشروط بر ارتقای کیفیت خودروهای تولیدی و به‌روزرسانی قرارداد خودروسازان با قطعه‌سازان و زنجیره ارزش خواهد بود.

راهکار پیشنهادی شما برای کاهش التهابات شکل گرفته در صنعت خودرو به دولت جدید چیست؟

امروز وضعیت در صنعت خودرو به نحوی است که نارضایتی عمومی در جامعه شکل گرفته و مصرف‌کننده، خودروساز و قطعه‌ساز همگی از شرایط موجود ناراضی هستند. دولت چهاردهم با اتخاذ سیاست‌های جدید باید زمینه جمع‌آوری بازار سیاه خودرو و چرخه تامین نیاز مردم به خودروهای داخلی و وارداتی را فراهم کند.

واگذاری مدیریت خودروسازی به بخش خصوصی از دیگر اقدامات مهم وزیر صمت مطرح می‌شود، این صنعت چه میزان آمادگی ورود به بازار رقابتی را دارد؟

افزایش بهره‌وری، مشارکت و ورود تکنولوژی‌های روز به صنعت خودرو مستلزم خروج دولت از بنگاه‌داری صنعت خودرو و واگذاری مدیریت این صنعت به بخش خصوصی است. بالا بودن قیمت تمام‌شده خودرو و عدم بهره‌وری صنعت خودرو حاکی از آن است که ادامه سیاست‌های فعلی نتیجه‌ای جز تضعیف خودروسازی کشور نخواهد داشت. نوع مدیریت دولتی حاکم بر خودروسازی کشور و عدم پاسخگویی به مطالبات سهامداران نه‌تنها خودروسازی را به سر منزل مقصود نخواهد رساند بلکه وضعیت را از آنچه هست، بدتر خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =