ساختمان جدید بورس تهران در سعادت آباد

 در دادوستدهای روز ‌سه‌شنبه بازار سهام، نمادهای خودرویی روند صعودی را پیمودند. شاخص کل بورس نیز مثبت شد.

بر این اساس نمادهای ایران‌خودرو، سایپا، گسترش‌سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، گروه بهمن، کرمان‌خودرو، ایران‌خودرودیزل و سایپا دیزل اما در مقابل نمادهای زامیاد و بهمن‌دیزل منفی شدند.

همچنین روز ‌سه‌شنبه در گروه خودرویی طی ۲۰هزار نوبت معاملاتی ۴۷۰میلیون سهم به ارزش ۱۶۳میلیارد تومان موردمعامله قرار گرفت که نسبت به روز دوشنبه با افت روبه‌رو شد. همچنین ارزش بازار گروه خودرویی تا پایان معاملات روز سه‌شنبه نیز بالغ‌بر ۲۳۶ هزار میلیارد تومان شد.

بورس مثبت شد

روز دوشنبه و در جریان معاملات بازار سهام، شاخص‌کل بورس با رشد ۸.۹۵۱ واحدی در محدوده دو میلیون و ۱۷۷هزار واحد قرار گرفت. شاخص‌کل‌ هم‌وزن نیز با افزایش ۲.۷۳۴ واحد در محدوده ۶۹۶ هزار واحدی ایستاد. در این بازار نیز ۶.۷میلیارد ورقه سهم به ارزش بیش از ۶.۲ هزارمیلیارد تومان معامله شد. شاخص فرابورس نیز با رشد ۱۵۲واحد در محدوده ۲۲هزار واحدی قرار گرفت. در فرابورس نیز ۳.۸میلیارد ورقه اوراق بهادار به ارزش بیش‌از ۹.۵هزار میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت.

کارشناسان بازار سهام معتقدند عامل اصلی افت بازار سهام در جریان معاملات روزهای گذشته، گزارش‌ عملکرد ضعیف اغلب شرکت‌ها در فصل بهار بوده است. نگاهی به بازار در گروه‌های مختلف براساس صورت‌های مالی ۱۲ماهه و گزارش‌های فصل بهار، حاکی از کاهش سود درعمده صنایع بورسی است.

کلیت بازار شاهد کاهش سودآوری نسبت‌به سال قبل و کاهش تقسیم سود در مجامع نسبت‌به مجامع سنوات گذشته است. ضمن اینکه شرکت‌های کوچکتر بازار، سهم خاصی از شاخص کل بورس در اختیار ندارند؛ حجم معاملات پایین و ارزش بازار کمی دارند و در نتیجه با وجود اینکه می‌توان شاهد رشد سودآوری در برخی از این نمادها بود، اما انتظار روند مثبت قوی در هفته‌های پیشرو در بازار نمی‌رود. به بیان دیگر، عملکرد ضعیف اغلب شرکت‌ها در سه‌ماه ابتدایی سال علت اصلی ریزش بازار طی هفته‌های گذشته بوده است.

همچنین اثر انتظارات مثبت نسبت‌به دولت چهاردهم نیز به سرعت در بازار تخلیه شد و حال بازار در انتظار تشکیل کابینه است. البته ذکر این نکته ضروری است به‌نظر می‌رسد در بازار میل به صعود قوی‌تر شده است.

باید منتظر ماند و دید چه زمانی سهامداران تصمیم به ورود بیشتر و ماندن در بازار سهام می‌گیرند. ثبات در سیاستگزاری در بازار سرمایه می‌تواند در نهایت منجر به افزایش اعتماد به بازار شده و پول حقیقی را وارد بورس کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =