کد خبر: 250425
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۰
علی زراندوز

علی زراندوز در سرمقاله روز " سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ " روزنامه دنیای خودرو، به موضوع « کمبود پمپ بنزین در کلان شهرها » پرداخت.

عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

مسیرهای طولانی و پرترافیک در تهران علاوه‌بر هدر دادن وقت شهروندان، مصرف بنزین را هم بالا می‌برد و در چشم برهم‌زدنی چراغ بنزین روی صفحه کیلومتر شمار خودروها را روشن می‌کند. اما تعداد پمپ‌بنزین‌ ها در بیشتر کلانشهرهای کشور ازجمله تهران کافی نیست.

درحالی ‌که طبق استانداردهای جهانی متوسط سطح دسترسی به پمپ‌بنزین باید یک ‌کیلومتر باشد، اما آمارها نشان می‌دهند برای رسیدن به یک پمپ‌بنزین در تهران باید ۶ تا ۷ کیلومتر را طی کرد. این به‌غیر از زمانی است که صرف سوخت‌گیری در پمپ‌بنزین‌ها می‌شود.

کارشناسان می‌گویند گرانی زمین و نیاز به سرمایه اولیه بالا از موانع بزرگ بر سر راه سرمایه‌گذاران شهری برای ساخت پمپ‌بنزین در خیابان‌ها و معابر اصلی شهرها به‌ویژه شهرهای بزرگ است؛ از این رو برخی شهرهای بزرگ کشور ازجمله تهران با مشکل سوخت‌گیری طولانی و پمپ‌بنزین‌های اندک مواجه هستند. همچنین مسئولان مربوطه با اشاره به کمبود جایگاه های سوخت در شمال و شمال‌غرب تهران می‌گویند به دلیل قیمت‌ نجومی زمین در این مناطق، ساخت جایگاه سوخت به هیچ‌وجه برای سرمایه‌گذار صرفه اقتصادی ندارد و آنها ترجیح می‌دهند دارایی خود را در بخش‌های دیگر سرمایه‌گذاری کنند.

همین موضوع سبب شد تا شورای شهر در قالب طرحی، شهرداری تهران را ملزم کند برای ایجاد جایگاه‌های سوخت کوچک‌مقیاس اقدامات لازم را انجام دهد و متناسب با شرایط هر منطقه و وسعت آن، نسبت‌به ایجاد این جایگاه‌ها اقدام کند.

چندی پیش مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران در این باره گفت: شهر تهران با کمبود پمپ‌بنزین مواجه است به صورتی که فروش هر نازل بنزین در شهر تهران در روزهای معمولی ۹هزار لیتر است که در روزهای پیک به ۱۹هزار لیتر می‌رسد، این در حالی است که در مقایسه با شهر اصفهان میزان فروش هر نازل ۵هزار لیتر است.

این اختلاف نشان می‌دهد مردم تهران بیشتر در صف می‌مانند و برای رسیدن به پمپ‌بنزین پیمایش بیشتری هم دارند.

او با بیان اینکه ساخت پمپ‌بنزین در تهران ضروری است، گفت: بخشی که مربوط به ماموریت شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران بود، انجام شده و مناطق شهرداری در حال پیگیری موضوع هستند که پمپ‌بنزین‌های موردنیاز ساخته شود.

به‌گفته مقام‌های شورای شهر تهران، بسیاری از مناطق شهر تهران از جمله مناطق ۱، ۲، ۳، ۴، ۷، ۹ و ۲۱ بیشترین کسری جایگاه‌ سوخت را دارند.

باتوجه به موارد بیان‌شده به‌نظر می‌رسد حتی ساخت جایگاه‌های سوخت کوچک‌مقیاس نیز در تهران زمان‌بر است و مردم باید همچنان صف‌های طولانی را تحمل کنند. البته در این میان برخی کارشناسان استفاده از خودروهای سیار را برای عرضه بنزین پیشنهاد می‌کنند که می‌تواند راه‌حلی کوتاه‌مدت تا به سرانجام رسیدن طرح‌های بزرگ‌تر در این زمینه باشد.

براساس اخبار منتشرشده این روزها از این خودروهای سیار برای عرضه بنزین به زائران اربعین در برخی مسیرها ازجمله مریوان به باشماق استفاده می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =