لوگو نیسان

افت عملکرد نیسان و تعداد بالای نمایندگی‌های این شرکت دیگر قابل توجیه نیست. نمایندگی‌های برند نیسان در ایالات‌متحده سال خوبی را تجربه نمی‌کنند. گزارش‌های رسمی حاکی ‌از آن هستند که سود این نمایندگی‌ها در مقایسه با سال ۲۰۲۳ حدودا ۷۰ درصد افت کرده است که خبری هشداردهنده برای مدیران این شرکت ژاپنی به‌شمار می‌رود.

نسل جدید برقی‌سازی در فورد

به‌گزارش «اتوموتیو نیوز»، حدود ۳۸ درصد از یک‌هزار و 71 نمایندگی نیسان در خاک آمریکا در حال از دست دادن سرمایه هستند. این افت فروش در ۱۵ سال اخیر بی‌مانند بوده و حال گزارش‌ شده است که دلیل آن، کمبود مدل‌های هیبرید محبوب و اشباع بیش ‌از اندازه نمایندگی‌هاست.

وقتی به‌سبد محصولات این شرکت نگاه کنید، می‌بینید که هیچ‌کدام از خودروهای آن در آمریکا از کوپه اسپرت Z گرفته تا آریا برقی از فناوری هیبرید استفاده نمی‌کنند. درحالی ‌که برندهای رقیب تمرکز زیادی روی خودروهای هیبرید گذاشته‌اند و از آن‌ها سودآوری می‌کنند، نیسان تازه درحال برنامه‌ریزی برای معرفی نسخه هیبرید کراس‌اوور روگ و پرده‌برداری از یک شاسی‌بلند تازه بر پایه میتسوبیشی اوتلندر PHEV است.

متاسفانه برای نیسان، حدود ۳۰ درصد کل فروش برندهای هم‌وطنی چون تویوتا به‌مدل‌های هیبرید اختصاص یافته است که نشان از محبوبیت‌ بالای این خودروها می‌دهد.

برند هوندا هم در سال گذشته به‌تعداد برابر، مدل‌های هیبرید و بنزینی آکورد و CR-V فروخت. مشکل دیگر نیسان، تعداد بالای نمایندگی‌های آن به‌شمار می‌رود. هرچند این رقم برای شرکت‌های بزرگ‌تر قابل توجیه خواهد بود، اما نیسان در آن از بازار آمریکا سهمی ندارد.

هم‌اکنون شرکت یادشده سازنده ۵.۸ درصد خودروهای فروخته‌شده در بازار این کشور است؛ سهمی که ۵ سال گذشته برابر با ۷.۷ درصد بود. اتوموتیو نیوز در مصاحبه‌های متعدد با نمایندگی‌های نیسان به این نتیجه رسید که سیستم مدیریتی این مجموعه‌ها نمی‌تواند روی سهم این شرکت از بازار تکیه کند و مدیران ارشد باید ۴۰ درصد آن‌ها را از دور خارج کنند.

برای درک بهتر این موضوع می‌توان به‌برندهای هوندا، هیوندای و کیا نگاه کرد که تعداد نمایندگی‌های کمتری در مقایسه با نیسان دارند. مدیران این شرکت می‌توانند با تعطیلی مراکز ضعیف‌تر به‌نمایندگی‌های بزرگ و کوچک خود امکان بقا و توسعه را بدهد.

البته تعطیلی آن‌ها هم به‌شرطی اتفاق می‌افتد که نیسان توان مالی خریداری تمام و کمال آن‌ها را داشته باشد. هم‌اکنون برند نیسان برای بقا در بازار آینده تلاش و تقلا می‌کند و امید دارد که با اتحاد تازه‌اش با برندهای هوندا و میتسوبیشی بتواند سبد محصولاتش را کامل کند و حتی از مدل‌های اسپرتی چون سیلویا رونمایی کند.

تولید در چین و خدمات از ژاپن

به‌نظر می‌رسد ایران تنها کشور جهان نیست که خودروهای نیسان ساخته شده در چین به آن راه پیدا کرده‌اند؛ چراکه این خودروساز تصمیم دارد نیسان‌های چینی خود را به‌سراسر جهان صادر کند.

ماساشی ماتسویاما، معاون نیسان‌موتور و رئیس نیسان چین طی گفت‌وگو با خبرنگاران چینی فاش کرد که این خودروساز ممکن است خودروهای هیبرید برقی با باتری و پلاگین تولید و ساخته‌شده در چین را به‌بازارهای خارج از کشور بفروشد. علاوه‌بر آن تعدادی از مدل‌های درون‌سوز نیسان نیز به‌دیگر بازارها صادر خواهند شد.

چین در حال حاضر یک پنجم از فروش کل نیسان را به‌خودش اختصاص داده است. به‌گفته ماتسویاما، نیسان می‌خواهد از الگوی بی‌وای‌دی پیروی کند. بی‌وای‌دی مدل‌های ساخته‌شده در چین را به‌بازار اروپا صادر می‌کند و نیسان نیز چنین تصمیمی گرفته است.

هزینه‌های پایین تولید در چین، بزرگ‌ترین عامل علاقه خودروسازان به‌تولید در این کشور است. علاوه‌بر تولید خودرو در چین، نیسان یک مرکز تحقیقاتی مشترک با دانشگاه Tsinghua چین در سال آینده ایجاد خواهد کرد که تمرکز آن بر تحقیق و توسعه خودروهای الکتریکی و همچنین زیرساخت شارژ و بازیافت باتری خواهد بود.

نیسان از سال 2016 فرآیندهای تحقیقاتی مختلفی را با دانشگاه Tsinghua به‌انجام رسانده است. ماکوتو اوچیدا، رئیس و مدیر اجرایی نیسان در یک بیانیه رسمی گفت: «امیدواریم این همکاری به‌ما کمک کند تا درک عمیق‌تری از بازار چین به‌دست آوریم و استراتژی‌هایی را توسعه دهیم که نیازهای مشتریان در چین را بهتر برآورده کند. همچنین امیدواریم نتایج تحقیقات مشترک ما به‌اقتصاد و جامعه چین به توسعه پایدار کمک کند.»

توسعه‌ای با ابعاد بزرگ‌تر

نیسان‌موتور ژاپن انتظار دارد با افزایش ۵.۵ درصدی سود عملیاتی در سال مالی جاری به‌دلیل فروش جهانی بالاتر، پیش‌بینی‌های تحلیلگران را پشت سر بگذارد؛ هرچند می‌گوید رقابت شدید و چالش‌های ناشی از تورم ادامه خواهد داشت.

این خودروساز انتظار دارد افزایش اندک فروش در چین داشته باشد که نشان‌دهنده تداوم مشکلات در بزرگ‌ترین بازار خودرو جهان است. نیسان برای بهبود عملکرد خود روی رشد قوی در آمریکای شمالی حساب می‌کند.

این پیش‌بینی شامل افزایش ۱۳.۳ درصدی فروش در آمریکای شمالی و رسیدن به‌فروش ۱.۴ میلیون‌دستگاه است. نیسان در چین، زیر یک‌درصد رشد فروش داشته است.

این شرکت پیش‌بینی می‌کند سود عملیاتی در سالی که از اول آوریل آغاز شد، به ۶۰۰ میلیارد ین برسد؛ درحالی‌ که میانگین تخمین تحلیلگران ۵۷۷.۳ میلیارد ین بود. برندهای خودروسازی ژاپنی مانند نیسان و هوندا موتور در رقابت با خودروسازان چینی (در بازار چین) کم آورده‌اند.

به‌گزارش «ایسنا» به نقل از «رویترز» نیسان در نمایشگاه خودرو پکن ماه گذشته، چهار مدل مفهومی را برای بازار چین به‌نمایش گذاشت و یادداشت تفاهمی را با شرکت بایدو برای انجام تحقیقات درمورد هوش مصنوعی و به‌اصطلاح «خودروهای هوشمند» امضا کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =