فراری جی‌تی‌بی 296

عبارت تاریخ دوباره تکرار می‌شود عبارتی آشناست؛ اما این بار فراری دوباره تکرار می‌شود. مدل اسطوره دینو هرگز از ذهن اسپرت‌دوستان پاک نخواهد شد.

فراری اواخر دهه ۶۰ برای مشتریان خاص‌پسند خود سنگ تمام گذاشت و ماحصل آن عرضه دینو ۲۴۶ GT و GTS بود. این خودرو گرن‌توریسمو در آن زمان با طراحی بدنه منحصربه‌فرد و قلب تپنده ۶ سیلندر یکی از محبوب‌ترین کوپه‌های جهان بود. البته تا به‌امروز در هیچ‌یک از محصولات فراری دیگر خبری از موتور ۶ سیلندر نبود تا این‌که سرانجام پس از مدت‌ها انتظار این سوپراسپرت‌ساز ایتالیایی اواخر سال ۲۰۲۱ میلادی از نسخه ۶ سیلندر کوپه پرفورمنسی خود رونمایی کرد. البته این ‌بار دیگر خبری از نام دینو نیست.

این خودرو با نامی جدید یعنی ۲۹۶ که بیانگر موتور ۲.۹ لیتری ۶ سیلندر باپسوند GTB (مخفف گرن‌توریسمو برلینتا) معرفی شد.

این خودرو از نظر استایل بدنه مشابه دو سوپراسپرت اخیر این کمپانی یعنی SF۹۰ استراداله و F۸ تریبیتو است. پروفیل خودرو با حجم‌های ماهیچه‌ای و رینگ‌های ۲۰ اینچی، جذاب و موقر است. پوزه خودرو متمایل به‌پایین است که با خطوط نرم روی کاپوت و چراغ‌های افقی و دهانه عریض باریک، مشابه SF۹۰ استراداله است.

به‌نوعی می‌توان گفت این نوع طراحی زبان جدید طراحی فراری است. طراحان فراری همچنین مدعی هستند طراحی خارجی و داخلی ۲۹۶GTB ترکیبی از عناصر ساده و کاربردی است که بسیار مشابه ۲۵۰ لمانز مسابقه‌ای است.

در نمای عقب انگار ترکیب زیبایی از SF۹۰ استراداله و F۸ تریبیتو را مشاهده می‌کنیم. چراغ‌هایی مشابه B افقی و LED خطی که در آن استفاده شده، اگرچه طراحی چراغ‌ها را از حالت کروی‌شکل آشنای فراری خارج کرده، اما در نهایت همان حس را به‌بیننده القا می‌کند. در حقیقت می‌توان گفت در این خودرو با طراحی نرم و سیالی روبه‌رو هستیم.

همچنین ورودی هوا زیر چراغ‌ها و دیفیوزر بزرگ دو تکه به‌منظور بهبود آیرودینامیک بدنه طراحی شده است. اگزوز بزرگ مستطیل‌شکل در میانه نمای عقب، طراحی خاص فراری را به‌نمایش می‌گذارد.

نکته مهم این‌که اسپویلر فعال که در عقب تعبیه شده از هایپرکار معروف فراری یعنی لفراری برگرفته شده که با توجه به‌دریچه‌های فعال در جلو، دریچه ورودی هوا در کنار درهای خودرو و دیفیوزر عقب، آیرودینامیک و پرفورمنس خودرو را بهبود می‌بخشد. کابین ۲۹۶ GTB نیز همانند SF۹۰ استراداله است و با استفاده از قطعات فیبرکربن و پوشش آلکانترا و جیر فضای جذابی ایجاد شده است.

کلاستر ۱۲ اینچی دیجیتالی و نمایشگر ۸.۸ اینچی برای سرنشین یکی از اِلِمان‌های زبان جدید طراحی فراری است. سوپراسپرت جدید فراری با ۲ سیلندر کمتر از مدل F۸ تریبیتو شاید مدلی پایین‌تر و ضعیف‌تر به‌نظر برسد؛ اما به‌لطف پیشرانه هیبرید و موتور توربوشارژ جدید خود، از وزن کمتر و مرکز ثقل پایین‌تری برخوردار است.

فراری این سوپراسپرت جدید را یکی از خاص‌ترین مدل‌های جاده‌ای خود نامیده است. قلب تپنده‌ ۲۹۶ GTB یک موتور ۶ سیلندر با آرایش وی‌شکل ۱۲۰ درجه‌ای است. این موتور با حجم ۲۹۹۲ سی‌سی و مزین به‌تکنولوژی تویین‌توربوشارژ است. اگرچه این پیشرانه با موتور سوپراسپرت مازراتی MC۲۰ هم‌حجم است، اما ساختار و طراحی متفاوتی دارد و از راندمان بالاتری برخوردار است.

پارامترهایی چون نسبت تراکم ۹.۴ به‌یک، نسبت قطر پیستون ۸۸ میلی‌متر در کورس پیستون ۸۲ میلی‌متر و تغییراتی که در محفظه احتراق ایجاد شده (برگرفته از مدل SF۹۰ استراداله) سبب تولید حداکثر ۶۵۴ اسب‌بخار قدرت می‌شود.

از آن‌جا که ۲۹۶ GTB یک سوپراسپرت هیبرید است، موتور الکتریکی با موتور بنزینی کوپل شده و حداکثر قدرت آن به‌صورت ترکیبی به ۸۱۸ اسب‌بخار در ۸ هزار آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر گشتاور آن به ۷۴۰ نیوتون‌متر در ۶۲۵۰ آرپی‌ام می‌رسد.

گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه اتوماتیک با تکنولوژی F۱ (که در مدل روما شاهد نصب آن بودیم) برای انتقال قدرت این سوپراسپرت هیبرید در نظر گرفته شده است.

برای این‌که به‌وجد آیید تنها کافی است لانچ کنترل را روشن کنید و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر برساعت ۲.۹ ثانیه‌ای را تجربه کنید. حداکثر سرعت ۲۹۶ GTB به ۳۳۰ کیلومتر برساعت می‌رسد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =