محصولات ایران خودرو

در طرح فروش جاری خودرو مدل‌های برقی نیز عرضه شده‌اند. این در شرایطی است که کمترین استقبال مربوط به همین خودروها بوده است. طبق آمار غیررسمی کمتر از ۴۵ هزار تقاضا برای دو خودرو برقی عرضه‌شده به ثبت رسیده است

ثبت‌نام ۱۲ محصول ایران‌ خودرو از ۲۴ مردادماه آغاز شد و متقاضیان می‌توانند تا دوم شهریورماه نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند. مبلغ مسدودی در این طرح ۲۳۰ میلیون‌تومان در نظر گرفته شده است که الزام به‌وکالتی کردن و مسدودی حساب فقط برای متقاضیان عادی است. مبلغ اعلامی در حساب متقاضی به درخواست خود فرد به ذی‌نفعی شرکت ایران‌خودرو مسدود می‌شود و در هر زمان که نیاز باشد متقاضی می‌تواند با اعلام انصراف، مسدودی را رفع و وجه را برداشت کند؛ لذا شرکت در اولویت‌بندی، منوط به‌وجود وجه در حساب تا زمان اجرای اولویت‌بندی خواهد بود. پس از اعلام اولویت‌بندی، مسدودی وجه بدون مراجعه به‌بانک رفع و مبلغ توسط متقاضی قابل برداشت است. عنوان شده که پول‌های بلوکه‌شده به‌حساب خودروساز رفته و این درحالی است که شرکت خودروساز هیچ دسترسی به این وجوه ندارد و در اختیار بانک‌هاست.

از طرفی تا ساعت ۱۰ صبح روز دوشنبه ۲ میلیون و ۱۸۴ هزار و ۷۷۱ نفر به‌صورت کلی در طرح فروش خودرو ثبت‌نام کردند که از این آمار حدود یک‌میلیون نفر با تشکیل حساب وکالتی در طرح عادی و مابقی در قالب طرح جوانی و خودرو فرسوده پیش ثبت‌نام را انجام داده‌اند.

با در نظر گرفتن عرضه ۱۱۵ هزار دستگاه خودرو در این مرحله، عملا ۷۰ درصد از خودروها نصیب «مادران» و «فرسوده‌ها» شده و شانس مشتریان عادی برای برنده شدن، محدود به ۳۰ درصد باقی‌مانده یعنی کمتر از ۳۶ هزار دستگاه است. به‌این ترتیب تقاضای خودرو ۲۰ برابر عرضه برآورد می‌شود.

چهارشنبه گذشته خودروساز بزرگ کشور نخستین طرح فروش خود را پس از خلاصی از سامانه یکپارچه به‌اجرا گذاشت؛ با این حال قواعد «یکپارچه»، به‌ویژه قرعه‌کشی در آن برقرار است. مدل فروش به این شکل است که سایت مربوطه تا تاریخی مشخص باز می‌ماند و با پر شدن ظرفیت (تعداد خودروهای عرضه‌شده) بسته نخواهد شد. بنابراین با توجه به این‌که تعداد تقاضا بیش از ظرفیت است، بناست منتخبان نهایی از طریق قرعه‌کشی انتخاب شوند.

گفته می‌شد ظرف ۲۴ ساعت ابتدایی آغاز طرح فروش خودرو، حدود یک‌میلیون نفر شامل متقاضیان طرح عادی، متقاضیان طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و دارندگان خودروهای فرسوده، در آن شرکت کرده‌اند. حالا اما تا لحظه تنظیم این خبر، آمار ثبت‌نام از ۲ میلیون دستگاه گذشته است.

طبق اعلام برخی رسانه‌ها، تا ساعت ۱۰ صبح روز دوشنبه حدود ۲ میلیون و ۱۸۵ هزار نفر در طرح فروش خودرو ثبت‌نام کرده‌اند. در این بین، بیشترین تقاضا به‌مشتریان عادی مربوط می‌شود که بالغ بر یک‌میلیون و ۱۱۹ هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند.

متقاضیان طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده (مادران دارای دو فرزند یا بیشتر که تاریخ تولید فرزند دوم به‌بعد آن‌ها ۱۹ آبان ۱۴۰۰ به بعد است) نیز آمار ثبت‌نام حدودا ۸۹۲ هزار و ۵۰۰‌ نفری داشته‌اند. طبق قانون مجلس شورای اسلامی خودروسازان باید ۵۰ درصد از ظرفیت فروش خود را به «مادران» اختصاص دهند؛ بنابراین نصف خودروهای عرضه‌شده در طرح فروش جاری، نصیب آن‌ها می‌شود.

طبق قانون همچنین ۲۰ درصد از ظرفیت فروش خودروسازان باید به‌خودروهای فرسوده اختصاص یابد. طبق آمار غیررسمی، تا ساعت ۱۰ صبح روز دوشنبه، کمتر از ۱۲۹ هزار نفر در طرح جایگزینی خودروهای فرسوده شرکت کرده‌اند. طبعا هرچه تعداد ثبت‌نام‌کنندگان بالا برود، شانس برنده شدن نیز به‌خصوص در بین متقاضیان عادی کمتر خواهد شد.

در طرح فروش جاری خودرو مدل‌های برقی نیز عرضه شده‌اند. این در شرایطی است که کمترین استقبال مربوط به‌همین خودروها بوده است. طبق آمار غیررسمی، کمتر از ۴۵ هزار تقاضا برای دو مدل خودرو برقی عرضه‌شده به‌ثبت رسیده است.

خودروهای برقی به‌دلیل مسائلی مانند قیمت بالا و ضعف زیرساخت به‌خصوص ایستگاه‌های شارژ و البته ناشناخته بودنشان نزد شهروندان ایرانی، فعلا تقاضای بالایی ندارند. هرچند ثبت‌نام خودروهای برقی در طرح جاری فروش قطعا عدد بالاتری را در پایان هفته ثبت خواهد کرد، بااین ‌حال به‌نظر می‌رسد نسبت آن به‌سایر متقاضیان همچنان کمتر باشد.

با توجه به‌روند فعلی، به‌احتمال فراوان در انتهای مهلت ثبت‌نام، باز هم متقاضیان عادی بیشترین سهم تقاضا را خواهند داشت و «مادران»، «فرسوده‌ها» و برقی‌ها نیز به‌ترتیب در رده‌های بعد قرار می‌گیرند.
با توجه به‌تقاضای ثبت‌شده تا روز گذشته و تعداد خودروهای عرضه‌شده، شانس کلی برنده شدن در طرح (بدون در نظر گرفتن سهمیه‌بندی) تقریبا یک به ۲۰ است.

کاهش قیمت ۱۵۰ میلیون‌تومانی هیوندای کونا

خودروهای داخلی روز گذشته رشد بهای یک تا ۱۳ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات ارتقا یافته (۱۴۰۳) با ۱۳ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۲۰ میلیون‌تومان، تارا اتومات V۴ ال ایکس (۱۴۰۳) با ۱۲ میلیون‌تومان افزایش ۹۳۷ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ پانوراما ارتقا یافته (۱۴۰۳) با ۱۱ میلیون‌تومان افزایش ۷۷۶ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ موتور TU۳ (۸۵گانه) (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش ۶۱۲ میلیون‌تومان، تارا ۶ دنده V۱ پلاس (۱۴۰۳) با ۹ میلیون‌تومان افزایش ۷۶۷ میلیون‌تومان و شاهین (بدون سانروف) (۱۴۰۳) با ۷ میلیون‌تومان افزایش ۶۶۰ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین درمیان خودروهای مونتاژی شاهد افت بهای ۵ تا ۸۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت لاماری ایما (۱۴۰۳) با ۸۰ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۹۵۰ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۸ پرو مکس هیبرید (۱۴۰۳) با ۳۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیارد و ۷۸۰ میلیون‌تومان، دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۲۵ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیارد و ۹۰ میلیون‌تومان، تیگارد X۳۵ (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۳۷۰ میلیون‌تومان و جک J۴ (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان کاهش به ۷۸۰ میلیون‌تومان رسید.

از طرفی در گروه خودروهای وارداتی شاهد افت بهای ۲۰ تا ۱۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که هیوندای کونا (۲۰۲۴) با ۱۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۵۰ میلیون‌تومان، هوندا وزل (۲۰۲۳) با ۱۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ ‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان، تویوتا لوین هیبرید (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ ‌میلیارد و ۳۵۰ میلیون‌تومان، ونوسیا وی آنلاین (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۴۵۰ میلیون‌تومان و جی‌ای‌سی GS۳ Emzoom (۲۰۲۳) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ ‌میلیارد و ۶۸۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدیان IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۱
    3 2
    مردم برای تکمیل وجه ۱۰۰ میلیونی که حتی بانکها هم کمک کردند متحمل ضرر زیادی شده اند و برای اون پول طلا و ماشین و فرش زیر پا فروخته اند مسئولین باید بفکر متقاضیان طرح عادی برای جلوگیری از ضرر و زیان آنها باشند. باتشکر از پیگیری شما و تمام مسئولین و حمایت دکتر پزشکیان از اقشار ضعیف جامعه
    • امیر IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۳
      3 2
      پزشکیان واستون .... برید جمع کنید
  • 67 IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
    0 0
    هیچ

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =