باک بنزین

زمانی‌که باک خودرو خود را پر می‌کنید اما باید گفت چیز زیادی درباره بنزین نمی‌دانید.

در اکثر جایگاه‌های سوخت کشور فقط یک نوع بنزین با اکتان مشخص عرضه می‌شود و تقریبا همه مالکان نیز از همین بنزین استفاده می‌کنند اما در کشورهای غربی سوخت‌های مختلفی با درجه اکتان متفاوت عرضه می‌شود و به‌گفته متخصصان، این سوخت‌ها از نظر کیفیت تفاوت‌های قابل‌توجهی با یکدیگر دارند.

یکی از کانال‌های یوتیوب به تفاوت بین بنزین استاندارد و بنزینی که رانندگان باید استفاده کنند، پرداخته است. از نظر قانونی تمامی سوخت‌هایی که در آمریکا عرضه می‌شوند باید به مخلوط حداقل کنسانتره افزودنی LAC آژانس حفاظت محیط‌زیست EPA پایبند باشند. بر این اساس باید حداقل میزان پاک‌کننده در بنزین وجود داشته باشد؛ اما سوخت‌هایی با کیفیت بالاتر نیز وجود دارد که قطعا قیمت بیشتری دارد. این نوع سوخت با نام بنزین ردیف بالا شناخته می‌شود و برخی شرکت‌ها آن را به‌عنوان بنزینی سالم‌تر می‌فروشند.

اگر سوختی بخواهد عنوان ردیف بالا را به‌دست آورد باید از نظر پاک‌کننده‌ها و افزودنی‌ها یک سری سطوح کیفیتی خاص را رعایت کند که عموما این استانداردها بالاتر از الزامات LAC آژانس حفاظت محیط‌زیست آمریکا هستند.

تولیدکننده این نوع سوخت می‌گوید خودروسازانی همچون ب‌ام‌و، استلانتیس، جنرال‌موتورز، فورد، مرسدس‌بنز، هوندا، تویوتا و فولکس‌واگن حامی توسعه بنزین ردیف بالا هستند. موسسه AAA یک بررسی مستقل به منظور مقایسه بنزین ردیف بالا و بنزینی که حداقل استانداردهای لازم را رعایت می‌کند انجام داده و فهمیده است که بنزین ردیف بالا در هر ۱۶هزار کیلومتر کارکرد ۱۹برابر دوده کمتری روی قطعاتی مهم موتور همچون انژکتورها، سوپاپ‌ها و پیستون‌ها بر جای می‌گذارد.

رسوب این ذرات روی قطعات درنهایت منجر به رقیق شدن بیش‌از حد سوخت در روغن می‌شود که آسیب‌زاست زیرا استهلاک موتور را بالا می‌برد. رسوب بیشتر به معنی مصرف سوخت بالاتر و راندمان پایین‌تر است و بنابراین بهتر است رسوب آلاینده و دوده‌ها در قطعات به حداقل برسد.

با این تفاسیر بهترین راه استفاده از بنزین باکیفیت و ردیف بالا برای افزایش طول عمر موتور خودرو است. البته باید دانست همه جایگاه‌های سوخت آمریکا بنزین ردیف بالا را عرضه نمی‌کنند اما اکثر نام‌های بزرگ یعنی شل، موبیل، چورن، سانوکو، اگزون و ... چنین سوختی را به فروش می‌رسانند.

به طور کلی، بنزین بی‌کیفیت می‌تواند به طور مستقیم بر قطعات حیاتی موتور مانند سوپاپ‌ها، سیلندرها، سیستم سوخت‌رسانی و سیستم اشتعال تاثیر منفی داشته باشد و در نتیجه عملکرد و عمر موتور را کاهش دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =