مزدا CX-50

خودروهای کراس‌اوور سایز متوسط  در بازار جهانی پرفروش‌ترین سگمنت خودروهای شاسی‌بلند هستند. جایی که خودروهای متعددی  از برندهای ژاپنی، کره‌ای، آمریکایی و اروپایی حضور دارند.

از سال ١٣٨٤ و با آزاد شدن واردات خودرو مردم کشور ما هم با این سگمنت جذاب و پرکاربرد خودرو آشنا شدند. سگمنتی که می‌تواند نیازهای طیف وسیعی از مشتریان را پاسخگو باشد؛ از نیازهای مرتبط با سفرهای درون‌شهری و برون‌شهری یک خانواده گرفته تا نیازهای یک مشتری جوان یا نیازهای مشتریان مسن‌تر.

هیوندای سانتافه، کیا سورنتو، تویوتا راو ٤، میتسوبیشی اوتلندر، نیسان ایکس‌تریل، رنو کولئوس و فولکس‌واگن تیگوان از شناخته‌شده‌ترین و محبوب‌ترین خودروهای کراس‌اوور سایز متوسط در بازار ایران بوده‌اند .

مشتریان ایرانی، مزدا را بیش از هر چیز با سدان جمع و جور سگمنت C یعنی مزدا ٣ می‌شناسند که از سال ١٣٧٨ با مدل ٣٢٣ در دو نسل و از سال ١٣٨٥ با نسل اول مزدا ٣ و سپس از سال ١٣٨٩ تا سال ١٣٩٨ با نسل دوم مزدا ٣ در بازار ایران به‌صورت مونتاژی حضور داشته است .

برند مزدا در کنار دو برند سوبارو و میتسوبیشی سازنده اسپرت‌ترین خودروهای ژاپنی است. خودروهایی که از لحاظ هندلینگ و توانایی‌های حرکتی فراتر از بقیه برندهای ژاپنی و کره‌ای در مدل‌های مشابه هستند و می‌توان آن‌ها را با برندهای آلمانی مقایسه کرد.

اما مزدا به‌دلیل مونتاژ شدن در کشور ما بر خلاف میتسوبیشی نتواسته است با سبد کامل محصولات در بازار ایران حضور داشته باشد، درواقع به‌غیر از مزدا ٣، تنها هاچ‌بک مزدا ٢ برای مدت کوتاهی مونتاژ و به‌بازار کشور عرضه شد.

اما نکته جالب آن است که در طول بیش از یک دهه گذشته بعد از مزدا ٣ در رتبه بعدی خودروهای پر فروش مزدا، کراس‌اوورهای مزدا CX-۵۰ و Cx-۶۰ قرار داشته‌اند. خودروهایی که در بازار آمریکای شمالی، اروپا و کشورهای جنوبی حاشیه خلیج‌فارس همواره مورد توجه بوده و جزو خودروهای پرفروش بوده‌اند.

مزدا در سبد محصولات خود سه مدل خودرو سواری یعنی مزدا ٢ هاچ‌بک، مزدا ٣ سدان و هاچ‌بک و مزدا ٦ را دارد. همچنین مدل پر آوازه رودستر مزدا میاتا هم در سبد محصولات این شرکت از دهه ١٩٩٠ درخشیده است. اما در بخش خودروهای شاسی‌بلند مزدا سه محصول CX-۳۰ , CX-۵۰ و CX-۶۰ را دارد.

آفتاب خودرو شرکتی است که به‌مدت دو دهه درعرصه فروش و خدمات پس از فروش خودروهای هیوندای-کیا، رنو و .... فعالیت داشته و اخیرا نمایندگی مزدا در کشور را کسب کرده است و به‌زودی عرضه نخستین محصولات خود در سامانه خودروهای وارداتی یعنی مزدا ٣ نسل چهار با مدل ٢٠٢٤ و کراس‌اوور جمع‌وجور مزدا CX-۳۰ را آغاز خواهد کرد.

حسن این خودروها برخلاف اکثر مدل‌های وارداتی جدید، عرضه با موتور ٢٠٠٠ سی‌سی تنفس‌طبیعی سری اسکای‌اکتیو مزداست که مشکلات و دردسرهای خودروهای توربو را با توجه به‌کیفیت پایین بنزین توزیع‌شده در کشور ندارند و دقیقا به‌همین دلیل می‌توانند قدرت و گشتاور واقعی‌تری و بسیار نزدیک به‌اعداد و ارقام اعلامی توسط کارخانه نسبت به‌رقبای توربوشان ارائه کنند.

آفتاب خودرو برای خرید نخستین محموله خودروهای مزدا که شامل دو مدل مزدا ٣ و مزدا CX-۳۰ می‌شود برنامه‌ریزی کرده و این محموله به‌زودی وارد گمرکات کشور می‌شود. در گام بعدی واردات کراس‌اوور سایز متوسط مزدا CX-۵۰ در دستور کار قرار گرفته است.

خودرویی که یکی از اسپرت‌ترین کراس‌اوورها در میان برندهای ژاپنی محسوب می‌شود و دل طرفداران کراس‌اوورهای اسپرت را در بازارهای مختلف به‌دست آورده است.

طراحی تیز با خطوط شارپ و نمای تهاجمی و بسیار جذاب، هماهنگی طراحی نمای جلو و عقب و پیشرو بودن سبک طراحی نسبت به‌رقبایی همانند تویوتا راو ٤ که از طراحی بسیار محافظه‌کارانه‌ای برخوردار است، در کنار کابین اسپرت و خوش‌کیفیت و مینی مالیستی به‌سبک ژاپنی سبب شده است این خودرو چشم‌ها را در خیابان به‌سوی خود خیره کند.

همچنین این خودرو از لحاظ هندلینگ و شتاب نسبت به‌سایر رقبای ژاپنی و کره‌ای یک سروگردن بالاتر است. دقیقا همان برتری که مزدا ٣ نسبت به‌رقبایی همــــــــانند کرولا، سراتو، الانترا و .... دارد.

آفتاب خودرو مزدا CX-۵۰ را در دو تیپ پیشرانه و قوای محرکه مختلف عرضه خواهد کرد.

مدل چهارچرخ‌محرک یا AWD با موتور ٢٥٠٠ سی‌سی تنفس‌طبیعی و البته از نوع هیبرید با ١٨٥ اسب‌بخار قدرت که در سامانه خودروهای ویژه جانبازان عرضه خواهد شد و دارای بالاترین سطح آپشن‌های رفاهی و ایمنی خواهد بود؛ از جمله سانروف پانورامیک ، هفت ایربگ، رادارهای کامل، تریم چرمی، پدال شیفتر، دوربین ٣٦٠ درجه، رانندگی خودران و بقیه آپشن‌های رفاهی متنوع. این خودرو به‌لحاظ قیمت در محدوده خودروهای با ارزش ٢٥ تا ٣٥ هزار یورو قرار می‌گیرد و جانبازان محترم می‌توانند این خودرو را انتخاب کنند.

در گام بعدی آفتاب خودرو مدل‌های تک‌دیفرانسیل CX-۵۰ را با موتور ٢٠٠٠ سی‌سی تنفس‌طبیعی و با سطح آپشن‌های کمتر برای عرضه در سامانه عادی خودروهای وارداتی عرضه خواهد کرد. به‌این ترتیب با افزایش تعداد این خودرو، بازار آن گرم شده و می‌تواند سهم بازار خوبی از سگمنت خودروهای شاسی‌بلند سایز متوسط وارداتی کسب کند.

عرضه مزدا CX-۵۰ ویژه جانبازان اخیرا در سامانه اختصاصی خودروهای وارداتی جانبازان آغاز شده است. این خودرو با توجه به‌مشخصات مطلوب فنی، کیفیت ساخت بالا و طراحی جذاب و دینامیک رانندگی بالا قطعا دل طرفداران و دوستداران خودروهای کراس‌اوور وارداتی را به‌دست خواهد آورد .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =