قطعه‌سازان

بررسی‌ها نشان می‌دهند مبلغ فروش صنایع بازار سرمایه در ۴ماه نخست امسال ۲۵درصد رشد داشته به طوری که مبلغ فروش درآمدهای این صنایع از ۲۸۸همت در فروردین ماه به ۳۶۱ همت در تیر ماه رسیده است.

جدیدترین گزارش‌های آماری معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس حاکی از آن است که مبلغ فروش درآمدهای صنایع بازار سرمایه در اردیبهشت و خرداد به ترتیب ۳۸۸ و ۴۱۹ همت بوده است. همچنین مبلغ فروش صنایع بازار سرمایه در تیرماه نسبت‌به ماه گذشته ۱۴درصد کاهش یافته است. گزارش‌های این معاونت از وضعیت صنعت خودرو و ساخت قطعات نشان می‌دهد مبلغ فروش این صنعت در ۴ماه ابتدای امسال با رشد ۱۲۷درصدی همراه بوده و به رقم ۱۶۹ همت رسیده است. به این ترتیب، مبلغ فروش این صنعت هم از ۲۲همت در فروردین ماه ۱۴۰۳ به ۵۰ همت در تیرماه رسیده، این درحالی است که مبلغ فروش صنعت خودرو در اردیبهشت و خردادماه امسال، به ترتیب ۴۷ و ۵۰درصد بوده است.

روند صعودی گروه خودرویی

در دادوستدهای روز ‌سه‌شنبه گروه خودرویی نمادهای این صنعت بورسی روند صعودی را طی کردند. شاخص کل بورس نیز سبزپوش بود. براین اساس نمادهای ایران‌خودرو، سایپا، ایران‌خودرودیزل، زامیاد، گروه بهمن و بهمن‌دیزل مثبت خوردند و نمادهای گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو و سایپادیزل منفی شدند. همچنین روز سه‌شنبه در گروه خودرویی طی ۱۶ هزار نوبت معاملاتی ۳۷۰میلیون سهم به ارزش ۱۰۷میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت که نسبت‌به روز شنبه با رشد روبه‌رو شد. ارزش بازار گروه خودرویی تا پایان معاملات روز سه‌شنبه بالغ بر ۲۰۵ هزار میلیارد تومان شد.

بورس مثبت شد

روز سه‌شنبه و در جریان معاملات بازار سهام شاخص کل بورس با رشد ۴.۷۴۹ واحدی در محدوده ۲میلیون و ۶۸ هزار واحدی قرار گرفت. شاخص‌کل ‌هم‌وزن نیز افزایش با ۱.۳۸۸واحدی در محدوده ۶۴۴ هزار واحدی ایستاد. در این بازار نیز ۸.۷میلیارد ورقه سهم به ارزش بیش‌از ۶.۴ هزار میلیارد تومان معامله شد.

شاخص فرابورس نیز با رشد ۳۷واحدی در محدوده ۲۰ هزار واحد قرار گرفت. در فرابورس نیز ۳.۲میلیارد ورقه اوراق بهادار به ارزش بیش‌از ۷.۱هزار میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت. این درحالی است که کارشناسان بازار سهام معتقدند معاملات بورس این روزها ضعف سرمایه‌گذار حقیقی را نشان می‌دهد.

در این‌باره با وجود انتشار اخبار مثبت و حمایت سازمان بورس و بانک مرکزی از بازار سرمایه، تنها نمادهای شاخص‌ساز بازار هستند که با خریدهای حمایتی، رشد قابل‌توجهی دارند و سایر نمادهای بازار شاهد روند افزایش قیمت کندی هستند.

محدودیت دامنه نوسان قیمتی دو درصدی، سدمحکمی در برابر رشد ارزش معاملات خرد در بازار سهام است و ورود جریان پول حقیقی نیز تشدید نمی‌شود.به نظر می‌رسد رشد بیشتر قدرت در سمت تقاضا، نیاز به سرمایه حقیقی بیشتر و کاهش محدودیت‌های نوسان قیمتی دارد. در صورتی که ۱۰درصد از پول‌های بلوکه‌شده بابت خودرو وارد بورس شود، می‌توان امیدوار بود که مشکل رکود بورس حل شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =