بورس

مرکز پژوهش‌های مجلس در قالب گزارش پایش بخش حقیقی اقتصاد، روند و افت‌وخیز ۳۲۲ شرکت بورسی را بررسی کرد.

طبق این گزارش، شاخص قیمت فعالیت‌های صنعتی بورسی در تیرماه امسال نسبت‌به تیرماه پارسال ۲۶درصد افزایش و نسبت به خردادماه امسال ۱.۴درصد افزایش یافته، این درحالی است که طی تیرماه شاخص تولید رشته فعالیت خودرو و قطعات برمبنای شرکت‌های بورسی نسبت‌به ماه مشابه سال قبل کاهش ۱۸درصدی و نسبت‌به ماه گذشته نزول ۲۰.۲درصدی داشته، همچنین شاخص فروش آن نسبت‌به ماه مشابه سال گذشته کاهش ۱۹.۱درصدی و نسبت به ماه قبل افت ۶.۲درصدی داشته است.

شاخص تولید و فروش زیر بخش‌های خودرو و قطعات نسبت به خردادماه با کاهش قابل توجهی روبه‌رو بوده، بر این اساس تولید بخش‌های خودروهای سنگین، قطعات و خودروهای سواری به ترتیب با افت ۳۹ ،۹ و ۱۷درصدی و در بخش فروش نیز به ترتیب با کاهش ۱۸، ۱۲ و ۳درصدی روبه‌رو بوده‌اند. شاخص تولید و فروش زیربخش‌های خودرو و قطعات نسبت‌به ماه مشابه سال قبل شامل خودروهای سنگین، قطعات و خودروهای سواری در بخش تولید به ترتیب با کاهش ۲۸، ۱۲ و ۱۵درصدی و در بخش فروش، خودروهای سنگین با رشد ۹درصدی و قطعات و خودروهای سواری به ترتیب با افت ۱۴ و ۲۹ درصدی روبه‌رو بوده است.

ارزش بازار گروه خودرویی در بین صنایع بورسی

شرکت بورس اوراق بهادار تهران در تازه‌ترین گزارش آماری خود از فهرست ۱۰ صنعت بزرگ این بازار، تا پایان فصل بهار ۱۴۰۳ رونمایی کرد.

این داده‌ها نشان می‌دهند نیمی از ارزش بازار در اختیار ۳ صنعت اول و ۶۸درصد از کل ارزش بازار متعلق به ۵صنعت بزرگ فعال است. صنعت خودرو و ساخت قطعات نیز با اختصاص ۳.۳ درصد در رتبه هشتم در بین صنایع بورسی قرار دارد.

روند صعودی گروه خودرویی

در دادوستدهای روز چهارشنبه گروه خودرویی نمادهای این صنعت بورسی روند صعودی را طی کردند. شاخص‌کل بورس نیز سبزپوش بود. براین اساس، نمادهای ایران‌خودرو، سایپا، ایران‌خودرودیزل، زامیاد، گروه بهمن، بهمن‌دیزل، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو و سایپا دیزل مثبت شدند. همچنین روز چهارشنبه در گروه خودرویی طی ۱۱هزار نوبت معاملاتی ۴۳۱میلیون سهم به ارزش ۱۱۸میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت که نسبت‌به روز سه‌شنبه با رشد روبه‌رو شد. ارزش بازار گروه خودرویی تا پایان معاملات روز چهارشنبه بالغ‌بر ۲۰۸ هزار میلیارد تومان شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =