بورس سبز

در دادوستدهای روز ‌شنبه گروه خودرویی نمادهای این صنعت بورسی روند صعودی را طی کردند. شاخص کل بورس نیز سبزپوش شد.

براین اساس نمادهای ایران‌خودرو، سایپا، ایران‌خودرودیزل، زامیاد، گروه بهمن، بهمن‌دیزل، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو و سایپادیزل همگی صف خرید شدند. همچنین روز شنبه در گروه خودرویی طی ۵ هزار نوبت معاملاتی ۲۱۳ میلیون سهم به ارزش ۶۵میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت که نسبت‌به روز چهارشنبه با افت روبه‌رو شد. ارزش بازار گروه خودرویی تا پایان معاملات روز چهارشنبه بالغ‌بر ۲۱۱ هزار میلیارد تومان شد.

بورس باز هم مثبت شد

روز شنبه و در جریان معاملات بازار سهام شاخص‌کل بورس با رشد ۲۲.۳۴۸ واحدی در محدوده ۲میلیون و ۹۸ هزار واحد قرار گرفت. شاخص‌کل‌ هم‌وزن نیز افزایش با ۵.۷۷۸ واحدی در محدوده ۶۵۴ هزار واحد ایستاد. در این بازار نیز ۶.۴میلیارد ورقه سهم به ارزش بیش‌از ۶.۳ هزار میلیارد تومان معامله شد. شاخص فرابورس نیز با رشد ۱۱۶واحدی در محدوده ۲۱هزار واحد قرار گرفت.

در فرابورس هم ۴.۳میلیارد ورقه اوراق بهادار به ارزش بیش‌از ۱۳ هزار میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت. شاخص‌کل بورس تهران در هفته اول شهریورماه در تمامی روزهای معاملاتی روند صعودی داشت و بیش‌از هفته پایانی مردادماه رشد کرد. پس از مدت‌ها هفته گذشته بورس در تمامی روزهای معاملاتی سبزپوش بود و از این منظر هفته اول شهریور را می‌توان هفته بورس نامید. این درحالی است که با استقرار دولت و کابینه جدید، برنامه اقتصادی دولت نیز مشخص شده و همین موضوع یکی از دلایل رشد بورس بوده است.

دلار تک‌نرخی که یکی از جدی‌ترین برنامه‌های دولت در زمینه اقتصاد کشور است، سیگنال مثبتی به بورس بوده و توانسته بورس را سبزپوش کند. ازسوی‌دیگر وزارت امور اقتصادی و دارایی، با انتشار یک گزارش تحلیلی، ۱۳ چالش مهم اقتصاد ایران را مورد بررسی قرار داد.

یکی از چالش‌های مهم اقتصادی، سهم پایین تامین مالی کشور از محل سرمایه‌گذاری خارجی و بازار سرمایه است. عدم شکل‌گیری یک بازار سرمایه منسجم و کارآمد و بانک‌محور بودن بازار مالی موجب شده است بانک‌ها برای تامین منابع مورد تقاضا به بانک مرکزی وابسته شده و به این دلیل، کارکرد سیستم بانکی خود با عاملی تورم‌زا همراه با اختلال در امور تولیدی تبدیل شود.

از طرف دیگر اگر بانک‌ها در تامین نیازهای مذکور ایفای نقش نکنند، بنگاه‌های اقتصادی بدون برخورداری از یک سازوکار مطمئن تامین مالی، نمی‌توانند از رکود خارج شوند و سازوکارهای موجود چنین شرایطی را فراهم نمی‌کند.

شرایط ساخت تحریمی طی سال‌های اخیر و عدم سرمایه‌گذاری خارجی کافی و محدودیت‌های فروش نفت برای ایجاد توسعه و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، در نتیجه فشار به منابع محدود سیستم بانکی و افزایش تسهیلات تکلیفی و تامین مالی بیش‌از ۹۲درصدی از طریق بانک‌ها و به تبع آن افزایش ناترازی بیشتر بانک‌های کشور منجر شده است.

چالش مهم دیگر در اقتصاد ایران، عدم ورود سرمایه خارجی مناسب و کمبود منابع ارزی برای تجهیز سرمایه جهت ظرفیت‌سازی و نیز توسعه ظرفیت‌های تولید کشور است.

یکی از چالش‌های اقتصاد ایران، روند کاهشی درآمدهای نفتی و محدودیت در تامین منابع ارزی لازم برای تهیه مواد اولیه و تجهیزات تولید، سرمایه گذاری در زیرساخت‌ها و ظرفیت‌سازی برای تحقق یک رشد سریع است.

در حال حاضر برای رفع ناترازی حامل‌ها و فراورده های انرژی نظیر گاز، بنزین، برق و سایر و همچنین زیرساخت‌های ارتباطات و حمل‌ونقل و ناوگان هوایی، در کنار سرمایه‌گذاری داخلی، نیاز به انواع تامین مالی خارجی و تجهیز منابع ارزی سنگین است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =