بورس

روز سه‌شنبه و در جریان معاملات بازار سهام، شاخص کل بورس با  افت ۱.۲۱۱واحدی در محدوده ۲میلیون و ۱۰۹هزار واحد قرار گرفت. اما شاخص کل ‌هم‌وزن  با افزایش ۱.۴۴۸واحدی در محدوده ۶۵۹ هزار واحد ایستاد.

در دادوستدهای روز ‌سه‌شنبه گروه خودرویی نمادهای این صنعت بورسی دو روند متفاوت صعودی و نزولی را طی کردند. شاخص کل بورس نیز قرمزپوش بود. بر این‌اساس نمادهای ایران‌خودرو، زامیاد، سایپادیزل، پارس‌خودرو وگروه بهمن منفی و نمادهای کرمان‌خودرو، سایپا، ایران‌خودرودیزل، بهمن‌دیزل و گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو مثبت شدند. همچنین روز سه‌شنبه در گروه خودرویی طی ۲۵هزار نوبت معاملاتی ۶۹۰ میلیون سهم به ارزش ۲۱۱میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت که نسبت‌به روز ‌شنبه با رشد روبه‌رو بود. ارزش بازار گروه خودرویی تا پایان معاملات روز سه‌شنبه بالغ‌بر ۲۱۲ هزار میلیارد تومان شد.

بورس منفی شد

روز سه‌شنبه و در جریان معاملات بازار سهام، شاخص کل بورس با افت ۱.۲۱۱واحدی در محدوده ۲میلیون و ۱۰۹هزار واحد قرار گرفت. اما شاخص کل ‌هم‌وزن با افزایش ۱.۴۴۸واحدی در محدوده ۶۵۹ هزار واحد ایستاد. در این بازار نیز ۷.۹میلیارد ورقه سهم به ارزش بیش‌از ۵.۷هزار میلیارد تومان معامله شد. شاخص فرابورس نیز با رشد ۳۳واحدی در محدوده ۲۱هزار واحد قرار گرفت.

در فرابورس نیز ۵.۴میلیارد ورقه اوراق بهادار به ارزش بیش‌از ۱۱هزار میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت. این درحالی است که شهباز حسن‌پوربیگلری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار کرد: با کاهش تعداد نرخ‌های ارز، شرایط برای تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاری فعالان اقتصادی در حوزه‌های تولید، تجارت و بورس تسهیل و شفاف می‌شود.

وی درباره وعده تک‌نرخی شدن ارز که ازسوی تیم اقتصادی دولت اعلام شده است، گفت: اصلاح سیاست ارزی و کاهش تعداد نرخ‌های ارز موضوعی است که تیم اقتصادی دولت چهاردهم باید به صورت جدی و مداوم برای آن زمان بگذارد تا به یک نتیجه نهایی برسد و دیگر شاهد وجود تعداد زیادی از نرخ ارز در کشور نباشیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به مشکلاتی که تعدد نرخ ارز در اقتصاد ایران به‌وجود آورده است، افزود: با ارز چند نرخی، نمی‌توان انتظار بازاری شفاف را داشت. ارز چندنرخی خود عامل ایجاد فساد و رانت است. ارز چندنرخی باعث می‌شود فعالان اقتصادی در حوزه کاهش قیمت‌تمام‌شده یا تامین ارز موردنیاز برای تامین مواد اولیه تولید خود، با عدم پیش‌بینی‌پذیری مواجه شوند.

حسن‌پور تاکید کرد: با کاهش تعداد نرخ‌های ارز، وضعیت تصمیم‌گیری و انتخاب شرایط مناسب برای فعالان اقتصادی برای افرادی که در حوزه واردات فعال هستند تسهیل و مشکل صادرکنندگان مرتفع شود.

این نماینده مجلس تصریح کرد: به طور قطع وزیر اقتصاد و تیم کارشناسی و فعال حاضر در بدنه اقتصاد برای تحقق این امر یعنی کاهش تعداد نرخ‌های ارز تلاش خواهند کرد تا این مباحث و مسائل را به سرانجام برسانند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =