مهرداد خسروی ، مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت

هجوم ۳ میلیون نفر برای خرید ۱۲۰هزار خودرو در آخرین پیش‌فروش ایران‌خودرو نگرانی‌های زیادی را برای مصرف‌کنندگان واقعی و تولیدکنندگان ایجاد کرد اما با توجه به سیاست‌های جدید وزارت صمت حرکت برای تنظیم بازار خودرو به‌زودی آغاز خواهد شد.

در ادامه مهرداد خسروی، مدیرکل دفتر خودرویی وزارت صمت به بیان نظرات خود می‌پردازد.

در خصوص تعادل عرضه و تقاضا، فروش‌های کوتاه‌مدت، رفع تعهدات، معوق و واردات خودرو چه اقداماتی صورت گرفته است؟

دغدغه مردم، دغدغه وزارت صنعت هم است تا هر متقاضی واقعی بتواند خودرو موردنظرش را در کوتاه‌ترین زمان خریداری کند. باید روی بحث تعادل عرضه و تقاضا، عرضه‌های متناوب در دوره‌های کوتاه‌مدت و پیش‌فروش‌های با کوتاه‌ترین زمان کار کنیم. باید تمرکز بر رشد تولید و واردات و نقش آن در تنظیم بازار باشد؛ می‌توانیم از ظرفیت واردات خودرو استفاده کنیم. باید تعادل در سبد محصولی که وجود دارد و محصولات پرتقاضا در برنامه خودروسازان دیده شود.

با توجه به شرایط فعلی صنعت خودرو پیشنهاد شما برای رشد و توسعه بنگاه‌های خودروسازی کشور چیست؟

دغدغه‌های دولت با خودروسازان به هم نزدیک شده است. در واقع، مباحثی مانند رفع تعهدات معوق، کاهش تعهدات مشتریان، افزایش تولید و جلوگیری از پیش‌فروش‌های غیراصولی و ادامه روند واردات خودرو، ازجمله راه‌کارهایی هستند که عدم توجه به آن‌ها در سال‌های اخیر مانع رشد و توسعه خودروسازان شده است. به بیان دیگر، تحمیل تکالیف ناخواسته، بدون مشورت و بدون در نظر گرفتن شرایط و زمینه‌های تولید، نه‌تنها خودروسازان را با فشارهای سنگین مواجه کرده بلکه به دلیل عدم تعادل عرضه و تقاضا و نقش سرمایه‌ای خودرو در بازار، مانع از کاهش قیمت‌ها و رسیدن خودرو به دست مصرف‌کننده واقعی شده است.

دولت درخصوص کشف نرخ محصولات خودروسازان و کاهش زیان آنها چه برنامه‌ای دارد؟

وزیر صمت برای جلوگیری از آشفتگی بیشتر بازار، به حذف تدریجی قیمت‌گذاری دستوری اعتقاد دارد، اما در عین حال، تاکید بر فراهم شدن زمینه‌های کاهش و رفع تعهدات خودروسازان، افزایش تولید و واردات می‌تواند زمینه خروج تقاضاهای غیرمصرفی را فراهم کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =