شاهین پلاس

گیربکس شاهین‌پلاس اتومات از نوع شش‌سرعته خودکار DAE نسل هفتم بوده و امکاناتی نظیر قابلیت تنظیم برقی صندلی راننده و گرمکن صندلی‌های جلو نیز به این خودرو اضافه شده است

قیمت پایه خودرو شاهین پلاس اتوماتیک برای نخستین‌بار در روز ۲۳ مردادماه امسال از سوی جواد توسلی‌مهر، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا اعلام شد. وی بدین‌منظور در نامه‌ای خطاب به رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه صنعتی و معدنی سازمان بورس و اوراق بهادار قیمت پایه خودرو شاهین‌پلاس اتوماتیک را کمتر از ۶۴۰میلیون تومان اعلام کرد.

در این نامه آمده بود: «پیرو نامه معاونت حمل‌ونقل وزارت صمت، قیمت فروش پایه (خالص سهم کارخانه) محصول جدید شاهین پلاس اتوماتیک (موتور ۱۶سوپاپ جدید ME۱۶ با گیربکس اتوماتیک شش‌سرعته DAE) به مبلغ ۶۳۸میلیون و ۳۱۴هزار و ۱۷۸ تومان تعیین شده است.»

یک روز پس از انتشار این نامه (۲۴مردادماه)، شرکت سایپا برای نخستین‌بار قیمت نهایی شاهین‌پلاس اتومات را برای مصرف‌کنندگان با احتساب هزینه‌های جانبی شامل مالیات، شماره‌گذاری، بیمه و... ۷۵۷میلیون و ۸۲۷هزار تومان اعلام کرد. این قیمت که کمی بالاتر از قیمت کارخانه دناپلاس توربواتومات آپشنال (حدود ۷۰۱.۵میلیون تومان) و تارا اتومات V۴ LX (حدود ۶۹۱میلیون تومان) و تقریبا ۱۱۳میلیون تومان ارزان‌تر از بهای جک جی۴ (حدود ۸۷۰.۵میلیون تومان) است.

قوای محرکه متفاوت؛ مهم‌ترین ممیزه شاهین‌پلاس اتومات

موتور شاهین‌پلاس اتوماتیک با کد ME۱۶ یک پیشرانه ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی ۱.۶ لیتری با حجم دقیق ۱۵۸۷ سی‌سی دو میل‌بادامک است که به فناوری‌های VVT و اویل‌پمپ متغیر هم مجهز است. ضریب تراکم (نسبت بین مقدار حجم سیلندر در پایین‌ترین و بالاترین حالت قرارگیری پیستون) این پیشرانه ۱۱:۱ است.

در مقام مقایسه می‌توان به ضریب تراکم ۱۰.۵:۱ پیشرانه TU۵ و ضریب تراکم ۱۱:۱ پیشرانه EF۷ اشاره کرد. بنابراعلام شرکت مگاموتور، پیشرانه ME۱۶ توانایی تولید ۸۵ کیلووات (۱۱۵ اسب بخار) قدرت در دور ۶هزار و ۱۵۰ نیوتون‌متر گشتاور در دور ۴۴۰۰ را دارد.

در این‌جا یادآور می‌شویم که قدرت پیشرانه TU۵ پلاس که مبنای یکسان (موتور EC۵ گروه PSA فرانسه) و مشابهت بسیاری با ME۱۶ دارد، ۱۱۳ اسب‌بخار و گشتاور آن ۱۴۴ نیوتون‌متر ‌است. پیشرانه شاهین‌پلاس از فناوری زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌های ورودی (VVT-i) بهره می‌برد که به بهبود عملکرد و کاهش مصرف سوخت کمک می‌کند. ازجمله مزایای پیشرانه ME۱۶ در مقایسه با موتور M۱۵GSI که روی شاهین G نصب است، می‌توان به ۱۶سوپاپه بودن این پیشرانه، حساسیت کمتر به کیفیت بنزین و استهلاک پایین‌تر به‌واسطه توربو نبودن، شتاب اولیه بهتر، کشش مناسب در دورهای میانی، صدای کمتر و... اشاره کرد.

این پیشرانه قرار است روی خودرو کادیلا (تندر ۹۰ ایرانی) نیز نصب و با گیربکس دستی پنج‌سرعته شاهین G هماهنگ شود. گیربکس شاهین‌پلاس اتومات هم از نوع شش‌سرعته خودکار DAE نسل هفتم است که روی خودروهای پرطرفداری مانند دناپلاس توربو اتومات آپشنال، تارا اتوماتیک، ری‌را و... نیز نصب شده و عملکرد نسبتا بهتری از نسل ششم این جعبه‌دنده دارد.

کیفیت و قیمت رقابتی؛ پشتوانه «شاهین‌ پلاس» اتومات

هماهنگی خوب موتور و گیربکس شاهین‌پلاس

موتور و گیربکس شاهین‌پلاس اتومات هماهنگی خوبی با هم دارند. بنابرگزارش تست‌داریو شاهین‌پلاس که توسط خبرنگار روزنامه «دنیای‌خودرو» انجام شده؛ شروع حرکت این خودرو بهتر از شاهین با گیربکس CVT است و تعویض دنده‌ها نیز بدون تقه انجام می‌شود.

معکوس‌های گیربکس هم به‌خوبی صورت می‌گیرد و شتاب ثانویه خودرو نیز مطلوب به نظر می‌رسد. به‌رغم آن‌که این تست در گرمای شدید روز پنجم مردادماه در تهران انجام شده، گیربکس شاهین‌پلاس به دمای بحرانی نرسیده و خودرو به‌اصطلاح داغ نکرده است.

این مهم نشان می‌دهد؛ بار حرارتی موتور ME۱۶ به اضافه بار حرارتی گیربکس اتوماتیک DAE نسل هفتم در طراحی سیستم خنک‌کاری خودرو لحاظ شده است. به گفته مهندسان گروه خودروسازی سایپا، تمام تست‌های این خودرو روی دینامومتر و همچنین در شرایط محیطی پاس شده است.

گفتنی است؛ گیربکس شاهین‌پلاس اتوماتیک قرار است روی کراس‌اوور داخلی آریا (محصول شرکت سایپا) نیز نصب شود.

تفاوت‌ها و امکانات بیشتر شاهین‌پلاس اتومات

عبارت AT روی گلگیر جلو و علامت پلاس (+) روی درِ صندوق عقب، تنها تفاوت‌های ظاهری شاهین‌پلاس اتومات با شاهین CVT هستند. در شاهین‌پلاس نیز مثل شاهین CVT شاهد قاب کرومی جلوپنجره و نوار کرومی بالای قاب پلاک هستیم که در شاهین G مشاهده نمی‌شد.

فضای داخلی شاهین‌پلاس نیز مانند طراحی نمای بیرونی آن، مشابه نسخه اتوماتیک CVT شاهین است. اما علاوه بر تریم دورنگ تیره و روشن داشبورد و تودری‌ها و استفاده از تریم طرح چوب در برخی قسمت‌ها، قابلیت تنظیم برقی صندلی راننده و گرمکن صندلی‌های جلو، از امکانات جدیدی است که به شاهین‌پلاس اضافه شده است.

از دیگر امکانات این خودرو می‌توان به استارت دکمه‌ای، سانروف، تهویه اتوماتیک، آینه‌های تاشو برقی، کروزکنترل و محدودکننده سرعت، سنسور نور، نمایشگر لمسی ۱۰ اینچی با سیستم عامل اندروید و سیستم صوتی، فرمان کمکی برقی، تیپ‌ترونیک و حالت‌های اسپرت و برفی برای جعبه‌دنده و... اشاره کرد.

تجهیزات و استانداردهای روز ایمنی

در بخش ایمنی و کمک‌راننده نیز شاهین‌پلاس مجهز به سامانه کنترل پایداری الکتریکی، کنترل شروع حرکت در سربالایی، دو کیسه هوا، سنسور پارک و دوربین دنده‌عقب و سیستم ترمز ABS و EBD است. سیستم کیسه هوای این خودرو براساس استاندارد روز اروپا (ECE) و تست‌های انجام‌شده در کشورهای اروپایی توسعه یافته است.

تست دیگری که آن هم در یکی از مراکز ایمنی‌سنجی اروپایی انجام شده، تست R۹۵ از استاندارد ECE بوده که شاهین از آن هم سربلند و موفق بیرون آمده است.

حفظ تعادل هنگام ضربه، عدم‌شکست نقاط جوش و اتصال ستون‌ها، ثبات ستون افقی و سازه سقف، حفظ سلامت کامل ستونA و C، مهار صحیح نیروی واردشده در نقطه R، امکان باز شدن درها پس از تصادف، سلامت سازه ضربه‌گیر داخل درها و جلوگیری از وارد شدن نیروی حداکثری به پا و پهلوی سرنشین، عدم شکست ستون افقی پایینی و... باعث شده است شاهین حتی بدون داشتن کیسه‌های هوای کناری و پرده‌ای، این استاندارد را به دست آورد. این خودرو همچنین از استاندارد ایمنی در برخورد با عابر پیاده نیز برخوردار است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
    8 0
    برای انباری اگزوزش فکری نشده؟
  • مهدی IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
    3 1
    کاش گیربکس دستی هم رو شاهینپلاس برای عرضه نصب بشه . چون واقعا قیمت اتوماتیکش بیش از حد تصور هست
  • ناشناس IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
    2 5
    این ماشین. هرکاری. کنید بازار نداره طراحی جلو عقب افتضاح قیمت زیاد ودر کل نچسب از همه بدتر آرم سایپا که اصلا معلوم نیست روچه اصولی طراحی شده
  • م IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
    1 0
    ماشینی باید زیر پا شما باشه که ایمنی خوبی داشته باشه بعد موتور خوبی که با این مشخصات شاهین عالیه . تارا و دنا پلاس نابوده
  • علی اکبر مهیمنی IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
    3 0
    انباری اگزوزش واقعا تو ذوق می زنه
  • حمید IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
    1 0
    از عقب منبع اگزوز خیلی بد دیده میشه از سپر پایین تره
  • امیر IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
    2 0
    چرا گفتن تو انباری رو پر کنید
  • عباس IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
    1 0
    انشاالله یکی هم نصیب مابشود
  • عباس IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
    3 0
    زه دور شیشه درها هم اگر کرومی بزنن با رینگ ۱۶ وطرح پره های متفاوت با قبلیها شاهینو زییاترمیکنه ، خروجی دریچه کولر برای سرنشینان عقب خودرو و کنسول وسط صندلیهای عقب از مواردی هست که مناسب بود روی آن اجرا بشه و آنقدر هزینه ای هم نداره و همچنین مموری برای صندلی راننده
  • رضا IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
    0 2
    ما یک پراید داشتیم هر شش ماه اگزوزشو تعمیر می کردیم
  • فریدون IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    1 0
    زه کرمی دور شیشه وزیر دستی با جای لیوانی وسط صندلی عقب وتودوزی صندلی ها به اضافه داشبورد دورنگ کرم روشن وکمی تیره تر باشه فضای داخلی عالی میشه ، ارتفاع اگزو رو کمتر وعرضش رو بیشتر میکردن و رینگ ۱۶ کار بذارن نمای بیرونیش هم عالی میشه
  • ایفل IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    0 2
    درود، یه پراید ۸۰ نقره ای کاربراتوری دارم بی رنگ با کارکرد۲۷۰۰۰۰ کیلومتر.با این لگن ها عوض نمیکنم، سرعتش۱۸۰ مصرفش۷.۲ با کولر روشن و یخ. بدون ایربگ بدون ای بی اس بدون ای اس پی فرمان خشک، قابل دوستان رو نداره، آماده تست و دیدن بصرف قهوه.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =