تصادف خودرو رولزرویس ریث با یک وانت پراید

انتشار فیلم تصادف یک خودرو رولزرویس ریث -که خودرویی گرانقیمت در جهان است- با یک وانت پراید در خیابان‌های تهران بار دیگر موضوع تردد خودروهای گذرموقت در کشور را بر سر زبان‌ها انداخته و این پرسش مطرح شده است چرا درحالی‌که واردات رسمی خودروهای لوکس ممنوع است، اما این خودروها در خیابان‌ها جولان می‌دهند؟ در ادامه این موضوع را بررسی می‌کنیم.

خودروهای پلاک گذرموقت شماره‌گذاری دائمی نمی‌شوند

تیرماه سال گذشته، گمرک با هدف تسهیل ورود موقت خودروهای سواری به کشور شرایط جدیدی را برای خودروهای وارداتی گذرموقت اعلام کرد. این بخشنامه با هدف حمایت از گردشگران و سرمایه‌گذاران خارجی، ایرانیان مقیم خارج از کشور، مسافران غیر مقیم ایران و ساکنان مناطق آزاد نگاشته شده است. همچنین با ابلاغ این بخشنامه محدودیت‌ها که قبلا شامل کشورهای خاصی بود، برداشته شده است.

در این بخشنامه آمده است: مهلت‌های قانونی اعطاشده (پنج‌ماه) غیرقابل تمدید خواهد بود که این امر از سوءاستفاده های احتمالی جلوگیری می‌کند. از طرفی تبلیغات اغواکننده برای خریدوفروش این نوع خودروها به حدی است که حتی با قوانین کنونی واردات خودرو نیز همخوانی ندارد و به همین دلیل پلیس آن را مصداق تبلیغات غیرواقعی دانسته و به مردم هشدار داده است این تبلیغات شائبه کلاهبرداری و سوءاستفاده دارند.

مهم‌ترین محدودیت قانونی درباره واردات خودرو که حتی درباره خودروهای کارکرده نیز دیده می‌شود، مربوط به حجم موتور مربوط است؛ طبق قانون واردات خودروهایی با حجم موتور بیش‌از ۲۵۰۰ سی‌سی ممنوع است در حالی که در تبلیغات صفحات مجازی خودروهایی که دیده می‌شود که اغلب قدرت موتور بالاتری دارند.

مورد دیگر بهره‌مندی خودروهای مذکور از امکان پلاک گذرموقت است که به ادعای تبلیغ‌کنندگان تا چند سال قابل تمدید و تردد راحت در سراسر کشور است. اما براساس مواد ۵۰ و ۷۸ قانون گمرکات‌، خودروهای گذرموقت شماره‌گذاری دائمی نمی‌شوند، مالکیت خودروهای گذرموقت امکان نقل و انتقال را ندارد و خریدوفروش و واگذاری حتی به‌صورت موقت نیز برای مالکان این خودروها امکان‌پذیر نیست. این در حالی است که در تبلیغات فروشندگان این گروه از خودروها به مخاطبان چنین القا می‌شود مالکیت خودرو به صورت وکالتی قابل واگذاری است.

ماده ۵۰ قانون گمرک به ورود موقت کالاها اشاره دارد که براساس آن کالاهای معینی می‌توانند تحت شرایطی به طور موقت به قلمرو گمرکی وارد شوند. این کالاها باید ظرف مهلت معین- که گمرک ایران تعیین می‌کند- بدون اینکه تغییری در آنها ایجاد شود، خارج شوند. در ماده ۷۸ این قانون نیز بیان شده است مسافران غیرمقیم ایران می‌توانند وسیله‌نقلیه شخصی خود را با رعایت مقررات مربوطه طبق رویه ورود موقت به قلمرو گمرکی کشور وارد کنند.

ایرانیان مقیم خارج درصورتی می‌توانند از مقررات این ماده استفاده کنند که قبل از ورود به ایران حداقل سه ماه در خارج کشور اقامت داشته باشند.

مردم نسبت‌به تبلیغات وسوسه‌کننده خرید خودروهای خارجی هوشیار باشند

معاون عملیات پلیس راهور در این باره گفت: خودروها به ۲ صورت با استفاده از پلاک گذر موقت می‌توانند در خیابان‌های کشور تردد کنند. نخست؛ خودروهایی که در کشورهای غیر ایران ثبت و پلاک شده‌اند که در صورت تایید گمرک و طی کردن شرایط خاص، حداکثر به مدت یک ماه اجازه ورود به کشور را دریافت می‌کنند اما حضور بیش از این زمان منوط به تاییدیه‌های مختلف است.

سردار محمدباقر سلیمی بیان کرد: طبق ماده ۵۰ و ۷۸ قانون گمرکات کشور، اجاره و نقل‌وانتقال خودروهای با پلاک گذرموقت حتی برای زمان کوتاه هم امکان‌پذیر نیست. علاوه بر این خودرو گذرموقت با وجود اینکه می‌تواند در تمام جاده های ایران تردد کند، اما حداکثر مدت زمان قانونی تردد آن چند ماه بوده که البته بسته به نوع خودرو و مبدأ خودرو این زمان متغیر است.

وی ادامه داد: شرایط دوم مربوط به خودروهایی است که در مناطق آزاد اقتصادی - تجاری پلاک‌گذاری شده‌اند و به اصطلاح از پلاک منطقه آزاد بهره‌مند هستند؛ این خودروها در سال فقط یک‌بار آن هم به مدت ۴۵روز می‌توانند وارد مناطق داخلی و غیرتجاری کشور شوند.

معاون عملیات پلیس راهور درباره موضوع خودروهای منطقه آزاد توضیح داد: در دولت دهم و شورای تامین استان خوزستان تصمیم‌گیری شد خودروهای پلاک اروند می‌توانند در کل استان خوزستان تردد کنند که این مساله بعدها به دیگر استان‌های دارای منطقه آزاد تسری یافت.

سردار سلیمی درباره محدودیت خودروهای گذرموقت گفت: علاوه‌بر محدودیت زمانی، خرید و فروش خودروهای گذرموقت در کشور ممنوع است و هیچ مرکز تعویض پلاک اجازه پلاک‌گذاری این خودروها را ندارد. به گفته وی تمامی خودروهای دارای پلاک گذرموقت باید قبل اتمام اعتبار تعیین‌شده به مبدأ بازگردند و در صورت رؤیت پلیس راهور خودرو توقیف و به گمرک تحویل می‌شود تا مراحل قانونی را طی کند.

معاون عملیات پلیس راهور درباره خودروهای پلاک منطقه آزاد نیز افزود: خرید و فروش خودروهای پلاک منطقه خارج محدوده تعیین‌شده ممنوع است و باید در شهر و مرکز شماره‌گذاری منطقه آزاد مربوطه تعویض پلاک شود. سردار سلیمی ضمن مهمل خواندن تبلیغات در فضای مجازی هشدار داد که مردم باید نسبت به تبلیغات هیجانی و وسوسه‌کننده خودروهای خارجی هوشیار باشند و به دام افراد سودجو گرفتار نشوند.

معاون پلیس راهور تصریح کرد: یکی از شگردهای این افراد وعده تمدید مادام‌العمر پلاک گذرموقت است. این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد و فروشندگان و واردکنندگان بعد از انجام معامله تعهدی نسبت به خریدار نخواهند داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =