کد خبر: 250768
تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
علیرضا کافی

علیرضا کافی درسرمقاله امروزچهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ روزنامه دنیای خودرو، به موضوع « کم‌لطفی و به‌کارگیری قطعات و موارد مصرفی کم‌کیفیت در خطوط تولید خودروسازان » پرداخت

عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

اینکه خودروسازان ایرانی زیان‌ده هستند و روزانه به‌رغم تولید، میلیاردها تومان زیان می‌دهند به خبری تکراری در رسانه‌ها تبدیل شده است و هر از گاه هم دوباره گفته می‌شود تا اذهان عمومی آگاه باشند خودرو کم‌کیفیت و گرانی که به دستشان می‌رسد نه‌تنها سودی به تولیدکننده نمی‌رساند بلکه با زیان تولیدشده و روانه بازار می‌شود. به‌تازگی هم خبر افزایش قیمت خودرو توسط دولتی‌ها مطرح شد تا مشخص شود در شرایط فعلی اولویت قیمت است نه کیفیت.

اگرچه زیان‌ده بودن خودروسازان دلایل بسیاری ازجمله نیروهای مازاد در شرکت‌های خودروساز و هزینه‌های سربار دارد اما همواره این مردم هستند که باید تاوان ناترازی عملکرد خودروسازان را با قیمت‌های بالا و البته به‌کارگیری قطعات و موارد مصرفی کم‌کیفیتی را که در خطوط تولید استفاده می‌شود، بپردازند.

متاسفانه برخی خودروسازان داخلی در روند تولید محصولات خود به جای کاهش هزینه‌های ناشی‌از مدیریت نادرست، نیروهای مازاد و ... اقدام به صرفه‌جویی در خرید قطعات و موارد مصرفی می‌کنند تا جایی‌که خودروهای برخی خودروسازان را باید پس از تحویل از کارخانه مستقیم به مراکز خدماتی برد و از تایر گرفته تا روانکارهای مصرفی مانند روغن‌موتور، روغن گیربکس، فیلترها، شمع و دیگر اقلام قابل‌تعویض را با نمونه‌های باکیفیت‌تر معاوضه کرد؛ چون پیمودن مسیر با قطعات و روانکارهای مورداستفاده در خطوط تولید می‌تواند آسیب‌های جدی به خودرو وارد کند که البته همگی پس از طی دوران گارانتی خود را نشان می‌دهند و هزینه‌های تعمیر به مشتری تحمیل می‌شود.

حال باتوجه به عزم دولت جدید و مسئولان وزارت صمت برای ساماندهی صنعت خودرو و تشکیل کمیته‌ای در این وزارتخانه برای رسیدگی به مشکلات این صنعت و خودروسازان، جا دارد برای کاهش زیان خودروسازان و سوق دادن آنها به سوددهی و البته بالا بردن کیفی محصولات فکری اساسی کنند چراکه در صورت اصلاح نشدن ساختار مدیریتی و تولید ازیک‌سو و غیررقابتی بودن بازار با عدم ورود خودروهای خارجی ازسوی‌دیگر همچنان باید شاهد کاهش کیفیت در قطعات خودروهای تولید و حتی قطعات مصرفی باشیم.

روندی که درنهایت باعث زیان مصرف‌کنندگان خودروهای داخلی خواهد شد و در افکار عمومی از صنعت خودرو کشور، تصویری از بی‌کیفیتی نقش خواهد بست. اما واضح است در صورت رقابتی شدن بازار و ورود خودروهای باکیفیت وارداتی با قیمت‌های معقول به بازار، خودروسازان دست به جراحی خواهند زد و تومورهای بدخیمی را که باعث فلج شدن این صنعت شده‌اند از ساختار خود خارج خواهند کرد.

در چنین شرایطی هم صنعت خودرو به سمت پیشرفت حرکت خواهد کرد و هم مردم امکان استفاده از محصولات باکیفیت و در تراز جهانی را خواهند داشت. حال باید دید دولت جدید چه سیاستی را در قبال صنعت دوست‌داشتنی خودرو در پیش خواهد گرفت و این تومورها از بدن این صنعت خارج خواهد شد یا در همچنان روی همان پاشنه خواهد چرخید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =