اطلس سایپا

شرکت سایپا، «اطلس‌پلاس» را دوشادوش خودرو «شاهین‌پلاس» با خود به بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو مشهد آورده است.

گروه خودروسازی سایپا تیپ جدیدی از خودرو هاچ‌بک‌کراس اطلس با نام اطلس‌پلاس را با طیف قابل توجهی از امکانات و تغییرات در مشخصات فنی، در بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو مشهد به نمایش درمی‌آورد. سایپا اواخر سال گذشته به انتظارات پایان داد و نسخه دنده‌ای اطلس را به‌عنوان جدیدترین خودرو اقتصادی خود عرضه کرد. در همان زمان، سایپا وعده عرضه این محصول در نسخه‌های اتوماتیک را نیز داد که اطلس‌پلاس یکی از آن‌هاست. این موضوع نشان می‌دهد سایپا برنامه عرضه نسخه فول‌آپشن این خودرو یعنی اطلس E را تحت‌عنوان جدید دنبال کرده است. بر این اساس، به نظر می‌رسد سایپا اطلس قرار است خودرو مهمی در سبد محصولات این خودروساز باشد، چراکه این خودروساز پیش از این از اطلس برقی و اطلس آپشنال نیز رونمایی کرده بود.

«اطلس‌پلاس» دوشادوش «شاهین‌پلاس» آمد

شرکت سایپا، اطلس‌پلاس را که به‌مثابه همان نسخه فول‌آپشن اطلس یعنی تیپ E بوده، دوشادوش خودرو شاهین‌پلاس با خود به نمایشگاه مشهد آورده است. به گفته فعالان انجمن همگن قطعه‌سازی، این شرکت سفارش تولید قطعات و مجموعه‌های این خودرو را به قطعه‌سازان زیرمجموعه گروه خودروسازی سایپا و همچنین برخی اعضای این انجمن ارائه کرده است. هرچند اطلس به خودی خود و به‌رغم تازه‌وارد بودنش به بازار، موردتوجه جوانان، بانوان و خانواده‌های کم‌جمعیت قرار گرفته است، اما رونمایی از نسخه پلاس اطلس نشان‌دهنده تلاش سایپا برای ارائه گزینه‌های متنوع‌تر به مشتریان و افزایش جذابیت محصولات این خودروساز بزرگ است.

شباهت گیربکس «اطلس اتومات» با جعبه‌دنده‌های CVT نیسان و هیوندای

یکی از مزایای نسخه اتوماتیک اطلس، مربوط به بخش گیربکس آن است. بر اساس اعلام قبلی شرکت سایپا، اطلس اتوماتیک با گیربکس نسل جدید CVT ساخت شرکت پانچ بلژیک عرضه می‌شود. این گیربکس که عملکردی مشابه با گیربکس‌های CVT به‌کاررفته در خودروهای نیسان و هیوندای دارد، با ثابت نگهداشتن دور موتور در بازه‌های خاص، حس تعویض دنده گیربکس‌های اتوماتیک هیدرولیک را برای راننده شبیه‌سازی می‌کند.

ازسوی‌دیگر، این گیربکس CVT درمجموع نسبت‌به گیربکس اتوماتیک کوییک هوشمندتر محسوب می‌شود و با کاهش دور موتور می‌تواند به صرفه‌جویی در مصرف سوخت کمک کند.

در بخش پیشرانه نیز اطلس‌پلاس از موتور M15GSI که دومین نسخه ارتقایافته پیشرانه M15 محسوب می‌شود بهره می‌برد. موتور M15GSI با تغییراتی در بخش‌های سرسیلندر و هدرز عملکرد بهتری دارد و از سامانه زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها و دریچه گاز برقی برخوردار است. حداکثر توان این پیشرانه در نسخه تنفس طبیعی، 90 اسب‌بخار قدرت و 137 نیوتون‌متر گشتاور دارد. گفتنی است؛ نسخه مجهز به توربوشارژ این پیشرانه در خودروهای شاهین در سه تیپ G ،GL و اتوماتیک با گیربکس CVT نیز به کار رفته است.

«اطلس» از نوع فول‌آپشن

اطلس در نسخه اولیه عرضه‌شده خود از امکانات خوبی بهره می‌برد که حال در نسخه پلاس کامل‌تر شده‌اند. ازمهم‌ترین امکانات اطلس‌پلاس می‌توان به سامانه کنترل الکترونیکی پایداری (ESC)، رادار نقطه کور (BSD)، تهویه مطبوع نیمه‌اتوماتیک، سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، فرمان کمکی برقی، سنسور باران، 2 کیسه هوای ایمنی، سانروف، دی‌لایت، ۲ تیوتر، سیستم کروزکنترل و لیمیت کنترل، فرمان D-CUT، سنسور نور، روف ریل، دستگیره‌های آسان بازشو، ترمزهای دیسکی جلو و کاسه‌ای عقب، ترمزهای ABS ،EBD و BAS، رینگ‌های آلومینیومی، شیشه‌های دودی عقب، آنتن کوسه‌ای، آینه‌های جانبی با قابلیت تاشو برقی، نمایشگر ۷اینچی لمسی همراه با دوربین عقب، تریم چرم-پارچه صندلی‌ها، قابلیت شارژ موبایل با USB، سیستم نمایش میزان باد تایرها (TPMS)، حالت چراغ‌های همراهی تا منزل، سنسورهای هشداردهنده موانع در قسمت عقب خودرو و نمایشگر تعویض‌دنده (GSI) اشاره کرد. با مرور این موارد باید اذعان داشت این خودرو در قیاس با نسخه فول‌آپشن دنده‌ای یعنی تیپ G اطلس از امکانات بیشتری مانند فرمان‌کمکی برقی، رادار نقطه‌کور، سنسور باران، 2 تیونر، سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، سیستم کروزکنترل و لیمیت کنترل برخوردار است.

طراحی «اطلس» در یک نگاه

جلوپنجره اطلس به‌صورت شش‌ضلعی و با خطوط عمودی کرومی و چراغ‌های جلو آن با ظاهری کشیده و نسبتا باریک طراحی شده است. در دو طرف سپر جلو، چراغ‌های مه‌شکن دایره‌ای‌شکل داخل یک قاب کرومی جانمایی شده و میان آن‌ها نیز یک ورودی دیگر قرار گرفته است. چراغ‌های عقب اطلس کشیده و Cمانند بوده و به‌صورت دو تکه طراحی شده که نمای خوبی به این بخش خودرو بخشیده است. قاب پلاک اطلس هم روی سپر آن تعبیه شده است. در داخل این خودرو شاهد تریم دورنگ هستیم.

داشبورد اطلس میزبان یک صفحه نمایش نسبتا بزرگ بوده که به‌صورت بیرون‌زده طراحی شده است. دریچه‌های سیستم تهویه مطبوع هم به صورت دایره‌ای‌شکل طراحی شده و در انتهای داشبورد هم بخش تنظیمات سیستم تهویه مطبوع و برخی کلیدهای کنترلی خودرو جا خوش کرده‌اند. صفحه‌کیلومتر اطلس مشابه پشت‌آمپر خودرو X22 نسل اول است. غربیلک فرمان هم به‌صورت Dکات طراحی شده است. متریال به کار رفته در داشبورد و کابین اطلس نیز نسبت به محصولات قبلی خانواده X200 کیفیت بالاتری دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =