سئات فورمنتور

برند پرفورمنسی زیر مجموعه سئات اسپانیا در سال ۲۰۱۸ نخستین کراس‌اوور تمام‌اسپرت خود یعنی فورمنتور را به‌جهان معرفی کرد. کوپرا برای این‌که بتواند در بازار رقابتی کراس‌اوورها با رقبای سرسخت خود به‌رقابت بپردازد، هیچ‌چیز برای فورمنتور کم نگذاشته است.

هدف از طراحی و تولید فورمنتور رقابت با گزینه‌های سرسخت اسپرت پرفورمنسی آلمانی و ژاپنی است. طراحان کوپرا با استفاده از مجموعه‌ای از خطوط تیز و شکسته روی بدنه، پیکره جذابی را برای این کراس‌اوور به‌ارمغان آورده‌اند.

خطوط شکسته روی بدنه، رینگ‌های ۲۰ اینچی و دماغه نسبتا بلند، پروفیل خودرو را جذاب کرده است. درعین حال زاویه ستون C و فرم خمیده سقف، حس و حال مشاهده یک خودرو کوپه را به‌این کراس‌اوور کامپکت پرفورمنسی می‌بخشند.

همچنین چهره خودرو با خطوط تیز روی کاپوت و چراغ‌های زاویه‌دار با LED هایی مشابه حرف P و جلوپنجره ۶ ضلعی تهاجمی است. در نمای عقب نیز شاهد کراس‌کوپه زیبایی هستیم. در این نما چراغ‌های کشیده افقی که با LED نواری حالت پیوسته دارند و حجم‌پردازی خاص، نمای شیکی از این کراس‌کوپه را به‌نمایش می‌گذارند.

طراحان کوپرا برای این‌که فورمنتور هیجان بیشتری را به‌بیننده القا کند، در این مدل از رینگ‌های ۲۰ اینچی، رکاب اسپرت، لیپ زیر سپر جلو و عقب و اگزوزهای دوبل درطرفین سپر و دیفیوزر استفاده کرده‌اند.

نسخه مورد بررسی ما در این مطلب فورمنتور VZ۵ است که تفاوت‌هایی در بخش ظاهری نسبت به‌نسخه استاندارد دارد. برخلاف آن‌چه بسیاری از نشریات خودرویی منتشر کرده‌اند، در زمان ورود به‌کابین فورمنتور می‌توان مشاهده کرد که فضای داخلی این کراس‌کوپه، مشابه محصولات جدید آئودی است.

چیدمان قطعات و طراحی شبیه به‌محصولات جدید آئودی این حس را به‌خوبی در بیننده تداعی می‌کند. صفحه‌نمایش ۱۲ اینچی کنسول میانی و ۱۰.۲۵ اینچی کلاستر (پشت آمپر) نیز فضای داخلی را به‌دور از هرگونه شلوغی‌های نامتعارف به‌نمایش می‌گذارد.

درعین حال طراحی داشبورد با قطعات مزین‌شده به‌فیبرکربن و رنگ طلایی (که با رینگ‌های خودرو هارمونی دارد)، فضای دلنشینی را به‌سرنشینان هدیه می‌دهد. دسته‌دنده مشابه پورشه ۹۱۱، غربیلک‌فرمان اسپرت و دو پدال شیفتر پشت آن و دو دکمه برای استارت و وضعیت اسپرت نیز امکان رانندگی با هیجان فراوان را فراهم می‌کند. استفاده از چرم باکیفیت آلکانترا، دوخت باکیفیت و قطعات دکوراتیو کروم با چند طیف رنگ متفاوت از ویژگی‌های طراحی داخلی کوپرا فورمنتور است.

درعین حال طراحی LED های نواری منجر به‌ایجاد فضای دلنشینی برای سرنشینان شده است. کوپرا فورمنتور در بخش فنی مشابه یک سدان پرفورمنسی است. آن‌چه زیر کاپوت نسبتا کشیده این خودرو قرار دارد، پیشرانه آئودی RS۳ است. یک موتور ۵ سیلندر خطی به‌حجم ۲.۵ لیتری توربوشارژ، قلب تپنده این کراس‌کوپه تهاجمی را تشکیل می‌دهد.

نگاهی به کراس‌ کوپه جدید و جذاب «سئات»

این موتور با تکنولوژی توربوشارژ و پاشش سوخت مستقیم می‌تواند حداکثر ۳۸۵ اسب‌بخار قدرت و ۴۸۰ نیوتون‌متر گشتاور تولید کند. این قدرت و گشتاور توسط گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه اتوماتیک به‌صورت استاندارد به چهار چرخ منتقل می‌شود.

برای کاهش اتلاف انرژی از سیستم دیفرانسیل با لغزش محدود LSD استفاده شده تا شتاب این کراس‌کوپه اسپرت افزایش یابد. فورمنتور VZ۵ برای دست‌یابی به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت تنها ۴.۲ ثانیه زمان نیاز دارد. این شتاب برای کراس‌کوپه اسپرتی مانند فورمنتور VZ۵ عالی است. حداکثر سرعت رسمی این کراس‌کوپه اسپرت با محدودکننده الکترونیکی ۲۵۰ کیلومتر برساعت است. از دیگر موارد مهم در مورد این خودرو، سیستم ترمز منحصربه‌فرد آن است.

سیستم ترمز این خودرو از مواد کربن سرامیک ساخته شده است. همچنین برای تضمین ایمنی سرنشینان از کالیپرهای ۶ پیستونه در محور جلو استفاده شده که همین مساله سبب می‌شود ایمنی خودرو بالا برود. از مهم‌ترین آپشن‌های نصب‌شده روی فورمنتور VZ۵ می‌توان به: سیستم هشدار انحراف از مسیر، سیستم هشدار نقاط کور، کروزکنترل تطبیقی، سیستم کمکی رانندگی، سیستم ترمز اضطراری خودکار و سیستم پیشگیری از برخورد اشاره کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =