کد خبر: 250844
تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۰
علی زراندوز

علی زراندوز در سرمقاله روز " سه‌شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳ " روزنامه دنیای خودرو، به موضوع « فعالیت جدی‌تر پلیس نامحسوس در بزرگراه‌های پایتخت » پرداخت

عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

برخی رانندگان قانون گریز تخلفاتی همچون سرعت غیرمجاز، سبقت، حرکات مخاطره‌آمیز و... را به دور از چشمان پلیس و دوربین‌های ثبت‌تخلف انجام می‌دهند. این رانندگان متخلف حتی گاهی اوقات در معابر بزرگراهی سبب ایجاد حوادث، تصادفات و اتفاقاتی می‌شوند و بلافاصله هم محل حادثه را ترک می‌کنند؛ درست مثل مواقعی که راننده‌ای با لایی‌کشی و تغییر مسیر ناگهانی باعث خارج شدن خودرو دیگری از مسیر خود شده یا حتی باعث حرکت خودرو به لاین مخالف می‌شود. این موارد باعث بروز حوادث تلخ و مرگباری می‌شوند.

همان طور که بیان شد، شاید عامل اصلی که باعث این اتفاق می‌شود، در محل حضور نداشته باشد. اینجاست که حضور پلیس نامحسوس در برخورد با این تخلفات، به‌خصوص در معابر بزرگراهی ضروری است.

پلیس نامحسوس تهران در اوایل دهه ۸۰ شمسی به همین منظور تشکیل شد تا به قول مسئولان امر، تمام محورهای بزرگراهی را در تمام لحظات برای متخلفان حرفه‌ای ناامن کنند.

به‌گفته کارشناسان، پلیس نامحسوس با عوامل پلیس محسوس همپوشانی داشته و با تخلفات حادثه‌ساز برخورد می‌کنند و درنهایت از این طریق می‌توان از بروز تخلفات و حوادث تلخ جلوگیری کرد. البته فعالیت پلیس نامحسوس بیشتر در معابر خلوت است و در جاهایی که بار ترافیکی صبحگاهی و شبانگاهی وجود دارد قطعا قدرت مانور برای انجام تخلفات حادثه‌سازی که ذکر شد، کمتر خواهد بود.

چندی پیش معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ، از جشن ۲۰سالگی پلیس نامحسوس خبر داد و گفت: پلیس نامحسوس به غیر از اینکه با تخلفات مخاطره‌آمیز در بزرگراه‌ها برخورد می‌کند، در داخل شهر نیز فعال بوده و با دیگر تخلفات نیز برخورد خواهد کرد.

در تخلفات مخاطره‌آمیز مانند سرعت و سبقت‌های غیرمجاز، حرکات مارپیچ، لایی‌کشی و... راننده متخلف هم با جان خود و هم با جان دیگر شهروندان بازی می‌کند.

کارشناسان معتقدند عوامل متعدد، غیرقابل تفکیک و غیرقابل اندازه‌گیری زیادی در جلوگیری از حوادث ترافیکی نقش دارند اما پلیس نامحسوس با توجه به ایجاد بار روانی و افزایش دقت راننده بر هدایت وسیله‌نقلیه، نقش بسزایی در کاهش تصادفات دارد.

از طرفی برخی رانندگان به ویژه هنگام شب و در بزرگراه‌ها با سرعتی بیش‌از حد مجاز حرکت می‌کنند و زمانی که به دوربین‌های کنترل سرعت می‌رسند، ترمز کرده و سرعت خود را کاهش می‌دهند. برخی رانندگان هم با حرکات مارپیچ و کورس گذاشتن با خودروها موجب به خطر افتادن جان و امنیت خود و رانندگان و سرنشینان سایر خودروها در بزرگراه‌ها می‌شوند که با استقرار گشت نامحسوس پلیس می‌توان با این افراد که تخلفات‌شان گاهی از چشم دوربین‌های کنترلی خارج است، برخورد قانونی کرد.

با توجه به اهمیت پلیس نامحسوس، یکی از مسئولان پلیس راهور تهران بزرگ از بازگشت گشت‌های نامحسوس به بزرگراه‌های پایتخت برای کنترل و نظارت بر رانندگان در راستای جلوگیری از وقوع تصادفات رانندگی خبر داد.

سرهنگ فیروز کشیر در این باره گفت: برخی رانندگان هنگام شب از خط اضطرار استفاده و با سرعت زیادی حرکت می‌کنند و حتی سرعت برخی خودروهای متخلف به بالای ۱۴۰کیلومتر بر ساعت می‌رسد؛ بنابراین گشت‌های نامحسوس این رانندگان متخلف را علاوه‌بر اینکه جریمه می‌کنند، خودرو آنها را نیز توقیف کرده و راننده هم نمره منفی می‌گیرد.

به نظر می‌رسد فعالیت جدی‌تر پلیس نامحسوس در بزرگراه‌های پایتخت می‌تواند رانندگی ایمن‌تری را برای شهروندان مقید به قانون فراهم کرده و از طرفی رانندگان متخلف و حادثه‌ساز را قبل از این که مسبب حوادث تلخ و مصیب‌ بار شوند، متوقف و آنها را اعمال قانون کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =