دوبی

حتما تاکنون اخبار مربوط به‌رها شدن خودروهای لوکس در دوبی را شنیده‌اید؛ اما دلیل این کار چیست و سرنوشت خودروهای مورد بحث چه خواهد بود؟

پارکینگ‌ها و اوراقی‌ها معمولا پر از خودروهای قدیمی و به درد نخور است. در این پارکینگ‌ها معمولا خودروهایی دیده می‌شوند که بر اثر حادثه یا تصادف از کار افتاده‌اند و باید به تکه‌ای آهن تبدیل شوند؛ اما قدم زدن در محوطه‌ای محصورشده در دوبی و دیدن چندین خودرو لوکس سالم که غرق در خاک شده‌اند، حس عجیبی خواهد داشت. دوبی با آسمان‌خراش‌ها و جزایر مصنوعی خود شناخته می‌شود و طبیعی است که هزاران هزار خودرو لوکس و کمیاب در آن‌جا تردد کنند. به جرأت می‌توان گفت یک خودرو لوکس تنها در صورتی رها می‌شود که اجباری در کار باشد و در دوبی نیز دقیقا همین اتفاق رخ می‌دهد. ترکیبی از شرایط خاص اقتصادی و کیفری سبب می‌شود یک خودرو لوکس در دوبی رها شود و مخصوصا جرائم کیفری جدی به‌ویژه در بخش عدم‌پرداخت اقساط خودرو سبب انجام چنین کاری خواهد شد.

بحران‌هایی برای اجاره‌ای شدن سوپراسپرت‌ها

تا همین چندوقت اخیر عدم پرداخت اقساط یک خودرو در دوبی می‌توانست منجر به‌زندانی شدن فرد شود و به‌همین خاطر بسیاری از افرادی که توان بازپرداخت اقساط خودروهای لوکس خود را نداشتند، به‌راحتی آن‌ها را رها کرده یا حتی از دوبی خارج می‌شدند.

بحران مالی جهانی که بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ رخ داد، این سناریو را تشدید کرد و عدم‌پرداخت اقساط خودروها، صورتحساب کارت‌های اعتباری و.. ریسک زندانی شدن افراد را بالا برد و سبب شد بسیاری از افراد دوبی را رها کرده و فرار کنند. البته از آن زمان به‌بعد قوانین مربوط به این حوزه کمی تعدیل شدند و امکان مذاکره محکومان با دادگاه‌ها برای جلوگیری از زندانی شدن وجود دارد. اما این تنها دلیل رها شدن خودروهای لوکس در دوبی نیست.

اگرچه تصورش سخت است، اما هنوز هم افرادی وجود دارند که خودروهای لوکس خود را به‌جای فروش رها کرده‌اند. دوبی جریمه‌های سنگینی را برای برخی تخلفات رانندگی همچون عبور از چراغ‌قرمز و عدم‌رعایت سرعت مجاز وضع کرده است و انجام هم‌زمان چندین تخلف رانندگی می‌تواند سبب توقیف درازمدت بسیاری از این خودروها شود و درصورت عدم‌اقدام مالک برای رفع توقیف، این خودروها با قیمت نازلی در حراجی‌ها فروخته می‌شوند.

شاید دیدن این خودروهای لوکس در اوراقی و پارکینگ‌های دوبی جذابیت‌های خاص خود را داشته باشد و حتی وسوسه شوید با مدیر پارکینگ‌ها برای انتخاب یکی از این خودروها گفت‌وگو کنید، اما با توجه به فرآیند توقیف و رها شدن خودروها، به‌دست آوردن چنین خودروهایی تقریبا غیرممکن خواهد بود.

چاره‌ای برای گرم کردن بازار خودرو

شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، معاون رئیس کشور امارات، نخست‌وزیر و حاکم دبی، برنامه توسعه «بازار خودرو دوبی»، بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین بازار خودرو در جهان را در دست دارد. این ابتکار با هدف تثبیت موقعیت دوبی به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین و درحال رشدترین شهرهای جهان در بخش تجارت خودرو است.

طبق دستورات شیخ محمد و تحت نظارت شیخ حمدان بن محمد بن راشد آل مکتوم، ولیعهد دوبی و رئیس شورای اجرایی دوبی، شیخ مکتوم بن محمد بن راشد آل مکتوم، نایب حاکم اول دوبی، نایب نخست‌وزیر و وزیر مالیه، شاهد امضای یک تفاهم‌نامه شراکت بین شهرداری دوبی و DP World برای توسعه بازار جدید خودروها، با مساحتی بالغ بر ۲۰ میلیون فوت مربع بوده‌اند.

DP World مسئولیت ساخت و مدیریت «بازار خودرو دوبی» را برعهده گرفته است. این شرکت از تخصص لجستیکی گسترده و شبکه جهانی خود که شامل بیش از ۴۳۰ واحد کسب‌وکار در ۸۶ کشور است، بهره خواهد برد تا موفقیت این بازار را تضمین کند. شیخ محمد گفت: «امروز ما DP World را موظف به‌توسعه بازار خودرو دوبی کردیم و بازار فعلی را هشت برابر گسترش دادیم تا تسهیلاتی به‌مساحت ۲۰ میلیون فوت مربع ایجاد کنیم که بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین بازار خودرو در جهان خواهد بود.»

پروژه استراتژیک « بازار خودرو دوبی» به‌تحقق چشم‌انداز آینده این کشور کمک می‌کند و خدمات یکپارچه از جمله خرید، فروش، ثبت‌نام، بانکداری و تدارکات را ارائه می‌دهد. این بازار ظرفیت میزبانی رویدادهای جهانی را خواهد داشت که آن را به‌مقصدی مطلوب برای علاقه‌مندان و سرمایه‌گذاران خودرو تبدیل می‌کند.

این پروژه که به دستیابی به اهداف دستور کار اقتصادی دوبی D33 برای افزایش نوآوری و تجارت کمک می‌کند، نشان‌دهنده تعهد امارات به‌ارائه زیرساخت‌ها و خدمات سطح بالا برای حمایت از اقتصاد محلی و جهانی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =