بورس سبز

در دادوستدهای روز چهارشنبه گروه خودرویی نمادهای این صنعت بورسی روند نزولی را طی کردند این در حالی است که شاخص‌کل بورس مثبت شد.

نمادهای ایران‌خودرو، ایران‌خودرودیزل، سایپا، بهمن‌دیزل، گروه‌بهمن، سایپادیزل و زامیاد منفی و نمادهای گسترش‌سرمایه‌گذاری‌ایران‌خودرو، کرمان‌خودرو و پارس‌خودرو مثبت بودند. همچنین روز چهارشنبه در گروه خودرویی طی ۳۳هزار نوبت معاملاتی ۸۹۹میلیون سهم به ارزش ۳۲۳میلیارد تومان معامله شد که نسبت‌به روز سه‌شنبه با افزایش روبه‌رو بود. ارزش بازار گروه خودرویی تا پایان معاملات روز سه‌شنبه بالغ‌بر ۲۳۰ هزار میلیارد تومان شد.

بورس سبز ماند

روز ‌چهارشنبه و در جریان معاملات بازار سهام، شاخص‌کل بورس با رشد ۲.۳۵۵واحدی در محدوده ۲میلیون و ۱۵۵هزار واحد قرار گرفت. شاخص‌کل‌ هم‌وزن نیز با افزایش ۱۰.۰۱واحدی در محدوده ۷۰۷هزار واحد ایستاد. در این بازار نیز ۱۳.۷میلیارد ورقه سهم به ارزش بیش‌از ۱۱.۲هزار میلیارد تومان معامله شد.

شاخص فرابورس نیز با رشد ۱۲واحدی در محدوده ۲۲هزار واحد قرار گرفت. در فرابورس هم ۶.۷میلیارد ورقه اوراق بهادار به ارزش بیش‌از ۱۲هزار میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت. شاخص‌کل بازار سرمایه در روزهای اخیر روند صعودی داشته است. در همین راستا شاخص‌کل بازار سرمایه در طول یک‌هفته‌ گذشته نزدیک ۱۰۰هزار واحد بالا آمده است که به‌نظر می‌رسد نوید بخش پایان روزهای رکودی بازار سرمایه است. البته وضعیت شاخص هم‌وزن نیز مشابه شاخص‌کل بازار سرمایه بود و در طول دو هفته گذشته نزدیک به ۷۰هزار واحد (۱۱درصد) رشد را تجربه کرد.

اولین نکته‌ای که درخصوص ادامه‌دار بودن روند صعودی بازار سرمایه موردتوجه فعالان بازار قرار دارد، ارزش معاملات خرد است. دیگر نکته ‌ای که پالس مثبتی مهم برای بازار سرمایه محسوب می‌شود، رشد نرخ دلار نیماست. البته افزایش نرخ دلار نیما می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی بر سودسازی شرکت‌های بورسی بگذارد. این درحالی است که یکی از موانعی که به نظر می‌رسد در شرایط فعلی همچنان مانع رشد مداوم بازار سرمایه می‌شود، نرخ بالای بهره بانکی است. به طور کلی افزایش نرخ بهره می‌تواند به ریزش بازار بورس به دلیل اثرات گسترده‌ای که بر عوامل اقتصادی و سرمایه‌گذاری دارد، منجر شود.

این عوامل عبارتندازکاهش جذابیت سرمایه‌گذاری در بورس (وقتی نرخ بهره افزایش می‌یابد) سپرده‌گذاری در بانک‌ها و اوراق قرضه (که ریسک کمتری دارند) و البته جذاب‌تر می‌شود. سرمایه‌گذاران به جای خرید سهام در بورس ترجیح می‌دهند پول خود را در ابزارهای مالی با ریسک پایین و بازدهی تضمین‌شده مانند سپرده بانکی یا اوراق بدهی سرمایه‌گذاری کنند. این کاهش تقاضا برای خرید سهام باعث افت قیمت‌ها خواهد شد. افزایش هزینه تامین مالی شرکت‌ها نیز مورد دیگری است.

شرکت‌ها برای توسعه و سرمایه‌گذاری نیاز به وام و تامین مالی دارند. با افزایش نرخ بهره، هزینه وام‌ها و اعتبارات افزایش می‌یابد و شرکت‌ها مجبور به پرداخت بهره بیشتری می‌شوند. این موضوع می‌تواند سودآوری شرکت‌ها را کاهش دهد و به همین دلیل ارزش سهام آن‌ها کاهش پیدا کند.

کاهش سودآوری شرکت‌ها منجر به کاهش تمایل سرمایه‌گذاران برای خرید سهام آن‌ها می‌شود. افزایش هزینه فرصت سرمایه‌گذاری نیز در این زمینه مطرح است.

رشد نرخ بهره به معنای افزایش هزینه فرصت سرمایه‌گذاری است. وقتی نرخ بهره بالا می‌رود، سرمایه‌گذاران می‌توانند بدون ریسک اضافی (مثلا از طریق سپرده‌های بانکی) بازدهی مناسبی کسب کنند. در نتیجه، سرمایه‌گذاران تمایل کمتری به سرمایه‌گذاری در بازارهای پرریسک مانند بازار سهام پیدا می‌کنند زیرا با سرمایه‌گذاری در اوراق بدهی یا بانک‌ها می‌توانند به بازدهی مطلوب با ریسک کمتر دست یابند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =