خودروهای برقی

این روزها بعد از انفجارهای تروریستی به‌دست اسرائیل از طریق بی‌سیم‌ها و پیجرها در لبنان بحث درباره این‌که آیا امکان تکرار این اتفاق از طریق خودروهای دارای فناوری لیتیوم - آیون (خودروهای هیبرید و تمام‌برقی) وجود دارد یا خیر؟ بالا گرفته است .

اواخر هفته گذشته برخی سایت‌ها و خبرگزاری‌های داخلی و خارجی مطالب مهم و قابل تاملی درباره این موضوع منتشر کردند. در یکی از مطالب روز چهارشنبه هفته گذشته «دنیای خودرو» نیز به این موضوع اشاره شد که آیا از لحاظ علمی امکان استفاده یا بهتر بگوییم سوءاستفاده از این خودروها با عملیات انفجاری وجود دارد یا خیر؟! اما سوال مهم‌تر آن است که در کدام‌یک از خودروهای تمام‌برقی و هیبرید وارداتی به‌کشور احتمال وجود قطعات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مرتبط با شرکت‌های رژیم صهیونیستی وجود دارد؟

گفته می‌شود اصولا استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های فناوری مربوط به‌سیستم‌های کنترلی خودروهای برقی در بخش نرم‌افزار و سخت‌افزار مربوط به‌باتری‌های این خودروها متعلق به‌رژیم صهیونیستی است .

طبق بررسی‌های انجام‌شده، شرکت‌های خودروسازی مرسدس‌بنز، پورشه، آئودی، فولکس‌واگن، اشکودا، سایک‌موتورز و بی‌وای‌دی با این شرکت‌ها در ارتباط هستند . همچنین استفاده از قطعات و نرم‌افزارهای ساخت این شرکت‌ها در مدل‌های اروپایی که سایت تولیدی آن‌ها در کشور چین است، بیشتر است.

به‌گزارش خبرنگار «دنیای خودرو» این خودروها به‌صورت تجاری و انبوه با نشان تجاری فولکس و مدل ID-4، آئودی مدل Q4 eteron و همچنین آئودی مدل Q5 eteron درحال عرضه به‌بازار ایران هستند. این درحالی است که برندهای بی‌وای‌دی و سایک‌موتور فعلا به‌صورت محدود و صرفا جهت حضور در شوروم‌ها وارد شده‌اند.

اتفاق پیجرها و بی‌سیم‌ها نشان داد سرویس‌های جاسوسی بیگانه می‌توانند از طریق نفوذ به‌خطوط تولید برندهای تجاری ‌ضمن دستکاری نرم‌افزارها و سخت‌افزارها، از محصولات آن‌ها سوءاستفاده یا استفاده تروریستی کنند.در بخش خودرو نیز می‌توان گفت از طریق وسایل مجهز به فناوری لیتیوم- آیون احتمال خرابکاری وجود دارد .

اگرچه برخی معتقدند به‌دلیل حساسیت چینی‌ها روی برندها و محصولاتشان و نظارت بیشتر در مقابل اقدامات بلوک غرب، احتمال مورد سوءاستفاده قرار گرفتن خودروهای برقی و پلاگین-هیبرید چینی توسط سرویس جاسوسی اسرائیل و انجام عملیات تروریستی توسط آن‌ها کمتر است؛ زیرا شرکت‌های چینی درمورد سوءاستفاده از برندهای خود توسط دیگران بیشتر حساس هستند. اما شاید درمورد محصولات غربی که درچین تولید می‌شوند، نتوان این‌گونه نظر داد و شاید احتمال نفوذ و سوءاستفاده از این خودروها وجود داشته باشد .

به‌گفته کارشناسان حساسیت روی محصولات شرکت‌های چند ملیتی که دارای پراکندگی زیاد و مراکز تحقیق و توسعه و تامین‌کنندگان متعدد قطعات از نقاط گسترده‌ای از جهان هستند باید بیشتر باشد .

از آن‌جا که در حال حاضر هزاران دستگاه خودرو برقی و پلاگین-هیبرید در گمرکات کشور در انتظار ترخیص و ورود به‌بازار هستند، ضروری است نهادهای نظارتی قبل از ترخیص و تحویل این خودروها به‌مشتریان ایرانی به‌شکل دقیق قطعات سخت‌افزاری و سیستم نرم‌افزاری آن‌ها را بررسی کنند و سپس درصورت عدم پیدا کردن ردپای شرکت‌های فناوری رژیم صهیونیستی، با خیالی آسوده مجوزهای لازم را برای شماره‌گذاری و تحویل این خودروها صادر کنند. زیرا برخی خودروهای تمام‌برقی که از فناوری باتری لیتیوم- آیون با ظرفیت ولتاژ بسیار بالا بهره می‌برند، درصورت نفوذ آفلاین یا آنلاین به آن‌ها هرکدام می‌توانند نقش یک وسیله انفجاری با قدرت بالا را داشته باشند و به‌همین دلیل به‌طور بالقوه خطرات امنیتی و تروریستی خواهند داشت .

همچنین در همین زمینه روزنامه «اطلاعات» در شماره چهارشنبه مورخ ٤ مهرماه خود در مطلبی مشابه به‌خطرات امنیتی -تروریستی و نفوذی خودروهای تمام‌برقی که شرکت‌های تولیدکننده آن‌ها با شرکت‌های فناوری رژیم صهیونیستی در ارتباط هستند، پرداخته و ضرورت توجه نهادهای ذی‌ربط به این موضوع را گوشزد کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =