کانسپت ون فلکس

مدیرعامل گروه رنو: حتی کاهش ۳۰ثانیه‌ای در زمان تحویل می‌تواند به افزایش یک‌درصدی در سودآوری اپراتورهای لجستیک بینجامد

«آینده حمل‌ونقل شهری از راه رسیده است»؛ این جمله را شرکت رنو با ارائه یک طرح مفهومی بیان کرده است. این شرکت به‌تازگی در یک کنفرانس مطبوعاتی از یک مدل مفهومی تازه به نام ZFlexEVan رونمایی کرد تا از این راه، آینده ون‌های تجاری شهری را به تصویر بکشد و مردم را برای محصول نهایی خود در سال ۲۰۲۶ آماده کند. طراحان این شرکت در ساخت این مدل به‌خصوص هم از ون قدیمی رنو استفات ۱۹۵۹ الهام گرفته‌اند اما این فرآیند مانند مدل R17 کوپه با اغراق انجام نشده است.

در واقع این ون برقی با الهام از مدل‌های کلاسیک دهه ۶۰ میلادی و در همکاری با ولوو طراحی شده است. رنو هنوز صحبتی از کاربرد تجاری کانسپت استفات نکرده، اما از آن‌جاکه خودرویی با ارتفاع کم از سطح زمین است، کابینی نسبتا کاربردی دارد و با هدف حمل بار آسان طراحی شده است. آن‌چه مشخص شده، این است که ون آینده رنو، یک خودرو بهینه خواهد بود که کوشیده است با تکیه بر طراحی جذاب و نامتداول فرانسوی بار دیگر نگاه‌های بسیاری را به سوی خود جلب کند.

طراحی نوگرایانه درها و ارتفاع نامتعارف سقف

مهندسان رنو برای خلق این ون تازه از پلت‌فرم فلکس (Flexis) استفاده کرده‌اند که با همکاری شرکت سوئدی ولوو و مجموعه CMA CGM توسعه یافته است. سازنده مدعی است که این پلت‌فرم با وجود طول ۴,۸۷۰ میلی‌متری که برای کانسپت تازه‌اش ایجاد کرده‌، از چابکی آن کم نکرده است. رنو تلاش کرده است با طراحی نوگرایانه درها و ارتفاع نامتعارف سقف، حمل بار را راحت‌تر کند.

این شرکت مدعی شده است استفاده از رنگ‌های فانتزی و قوی و طراحی خلاقانه باعث می‌شود عصر ون‌های خسته‌کننده و ناشناخته تمام شود.

کانسپت ون فلکس؛ نتیجه همکاری رنو با ولووتراکس

کانسپت ون فلکس؛ نتیجه همکاری رنو با ولووتراکس

این فلسفه در درون کانسپت ZFlexEVan هم به چشم می‌خورد؛ جایی که رنو از یک نمایشگر ۷اینچی برای نمایش اطلاعات راننده بهره برده و کنسول مرکزی را هم با یک نمایشگر ۱۰اینچی دیگر مزین کرده است. بخش داخلی البته المان‌های قابل‌توجه دیگری هم دارد که از میان آن‌ها، می‌توان چراغ زیر فرمان، ویجت‌های دیجیتالی زیر نمایشگر مرکزی، جالیوانی‌‎های پشت فرمان و طبقه‌بندی‌های بخش داشبورد را جالب توجه قلمداد کرد.

رنو به این طرح افتخار می‌کند

کانسپت ZFlexEVan یک ون الکتریکی پیشرفته محسوب می‌شود. این وسیله نقلیه آینده‌نگر که قرار است در دو سال آینده به تولید برسد، اولین نتیجه ملموس همکاری رنو با ولووتراکس تحت‌نام Flexis است. ساندیپ بامبرا، طراح ارشد خودروهای مفهومی در بخش خودروهای الکتریکی رنو آینده‌ای را تصور می‌کند که ون‌ها دیگر اشکال ناشناس نخواهند بود؛ آنها دوست‌داشتنی خواهند بود و در رنگ‌های جذاب و چشم‌نواز ظاهر خواهند شد.

ZFlexEVan با ارتفاع ۲.۵۹متر (بلندتر از فورد ترانزیت) به‌وضوح این دیدگاه را تجسم می‌کند. ابعاد منحصر به فرد ZFlexEVan بر اساس کارکرد طراحی شده است. ارتفاع استثنایی آن به رانندگان اجازه می‌دهد که از کابین به محفظه بار به‌صورت ایستاده حرکت کنند که فرآیند تحویل را ساده‌تر کرده و زمان ارزشمندی را صرفه‌جویی می‌کند. به گفته لوکا دِمئو، مدیرعامل گروه رنو، حتی کاهش ۳۰ثانیه‌ای در زمان تحویل می‌تواند به افزایش یک درصدی در سودآوری اپراتورهای لجستیک بینجامد.

کانسپت ون فلکس؛ نتیجه همکاری رنو با ولووتراکس

دایره چرخش تنگ؛ مناسب فضاهای کوچک شهری

دایره چرخش تنگ این ون، که قابل‌مقایسه با رنو توئینگو است، کاربردی بودن آن را در فضاهای شهری کوچک افزایش می‌دهد. درحالی‌که رنو هنوز جزئیات مربوط به سیستم پیشرانه الکتریکی آن را فاش نکرده است، این شرکت ادعا می‌کند که ون جدید آن‌ها ۳۰درصد ارزان‌تر از ون‌های دیزلی معمولی عمل خواهد کرد.

نخستین وسیله نقلیه تعریف‌شده توسط نرم‌افزار رنو

یکی از ویژگی‌های نوآورانه ZFlexEVan این است که اولین وسیله‌نقلیه تعریف‌شده توسط نرم‌افزار رنو است. این بدان معناست که قابلیت‌های ون می‌تواند از طریق به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری از راه دور، مانند یک گوشی هوشمند، سفارشی و ارتقا یابد. اگرچه این وعده امیدوارکننده به نظر می‌رسد، اما سابقه رنو در زمینه نرم‌افزارهای خودروها ما را کمی نگران می‌کند. مدیران شرکت امیدوارند تا زمانی که ZFlexEVan به جاده‌ها برسد، تمام مشکلات برطرف شده باشند.

رنو آینده‌ای را می‌خواهد که داشبورد بتواند بسته به پیکربندی وسیله‌نقلیه، برای نمایش عملکردهای مختلف برنامه‌ریزی مجدد شود. این سطح از انعطاف‌پذیری به سایر زمینه‌ها نیز گسترش می‌یابد، با پتانسیل به‌روزرسانی‌های آینده برای بهبود برد، سیستم‌های ایمنی و اتصال به پلت‌فرم‌های مدیریت ناوگان.

تسلای وسایل نقلیه تجاری

رنو برای ZFlexEVan و پروژه گسترده‌تر Flexis فراتر از ایجاد یک ون الکتریکی جدید است. این شرکت قصد دارد بازار ون‌های اروپا را تسخیر کند و ZFlexEVan را به عنوان بخش کلیدی از این استراتژی می‌بیند. دِمئو حتی این پروژه را به تاثیر مخرب تسلا بر بازار خودروهای سواری تشبیه کرده و آن را به نوعی تسلای وسایل نقلیه تجاری نامیده است. این یک بیانیه جسورانه و هدفی بلندپروازانه است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =