محصولات ایران خودرو

تولید خودرو در ایران‌خودرو در شش ماه نخست سال با کاهش ۷درصدی مواجه شده؛ البته ذکر این نکته ضروری است که  ایران‌خودرو در گزارش مالی خود اشاره کرده که در این مدت ۲هزار و ۶۵ دستگاه خودرو تولید کرده است، اما این خودروها تجاری‌سازی نشده‌اند.

بر اساس اطلاعات ارائه‌شده در سامانه کدال، بررسی صورت‌های مالی سه خودروساز بزرگ ایران (ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو) نشان‌دهنده روند کاهشی در تولید و فروش خودرو در نیمه‌نخست سال ۱۴۰۳ است.

در این دوره، تولید ۴۲۶هزار و ۳۵۷ دستگاه خودرو سواری و فروش ۳۳۹هزار و ۵۴۲ دستگاه ثبت شده که نسبت‌به نیمه نخست سال گذشته کاهش ۸درصدی را نشان می‌دهد. این کاهش عمدتا به دلایل قطعی برق و کمبود نقدینگی نسبت داده شده است.

حال در این رابطه در گزارش امروز وضعیت تولید ایران‌خودرو و در گزارش بعد وضعیت تولید گروه سایپا را بررسی خواهیم کرد.

ایران‌خودرو به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین خودروساز کشور، در این مدت تولید ۸۹هزار و ۱۰۰ دستگاه انواع مدل‌های پژو را به ثبت رساند که نسبت به ۱۴۴هزار و ۸۳۱ دستگاه تولید شده در مدت مشابه سال گذشته، کاهش ۳۹درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین، در این گروه فروش نیز کاهش ۳۸درصدی را تجربه کرده است. در مقابل اما در مورد خانواده سورن، ایران‌خودرو موفق به تولید ۵۱هزار و ۱۱۳ دستگاه شده که نسبت به ۲۵هزار و ۱۳۳ دستگاه سال گذشته، نشان‌دهنده افزایش قابل‌توجهی است. فروش خاناوده سورن نیز از ۲۴هزار و ۶۶۰ به ۴۹هزار و ۵۹۴ دستگاه رسیده که معیاری از افزایش تقاضا برای این مدل به شمار می‌رود.

به‌نظر می‌رسد ایران خودرو در تلاش است تا باتوجه به کاهش تولید پژو، ظرفیت‌های تولید گروه سورن را افزایش دهد.همچنین در نیمه‌نخست امسال، ۴۰هزار و ۱۳۷ دستگاه خودروی دنا تولید شده است که از این تعداد، ۳۶هزار و ۱۷۶ دستگاه به فروش رسیده است.

در مدت مشابه سال گذشته، نیز ۳۹هزار و ۹۳۱ دستگاه دنا تولید که ۳۷هزار و ۸۴۹ دستگاه از آن‌ها به فروش رفت.همچنین در نیمه نخست امسال، ۷هزار و ۶۶۸ دستگاه خودروی رانا تولید شده که از این تعداد، ۷هزار و ۵۶۳ دستگاه به فروش رسیده است. اما در مدت مشابه سال گذشته، تولید رانا به ۹هزار و ۴۸۲ دستگاه و فروش آن به ۵هزار و ۷۶۳ دستگاه رسید. این آمار نشان‌دهنده کاهش ملموس در تولید و فروش این خودرو است.در خصوص خودروی تارا، در شش ماهه امسال ۳۲هزار و ۷۸۸ دستگاه تولید و از این تعداد، ۳۲هزار و ۸۷۰ دستگاه به فروش رفته است.

در سال گذشته نیز تولید تارا ۲۰هزار و ۷۹۱ دستگاه و فروش آن ۱۷ هزار و ۹۳۱ دستگاه بود. این آمار از افزایش تولید و فروش این خودرو حکایت دارد.اما در مورد هایما، در نیمه نخست امسال، ۶ هزار و ۸۷۱ دستگاه تولید و ۶هزار و ۳۸۲ دستگاه فروخته شده است. در همین بازه زمانی در سال گذشته، تولید هایما به ۱۰هزار و ۵۲۸ دستگاه و فروش آن به ۷هزار و ۶۵۵ دستگاه رسید.

بنابراین، تولید و فروش این خودرو نیز کاهش یافته است. در بخش سایر محصولات، مجموع تولید به ۱۴هزار و ۲۸۰ دستگاه رسید، در حالی که فروش این محصولات به ۱۶هزار و ۳۰۴ دستگاه افزایش یافته است.

برای مقایسه، در نیمه نخست سال گذشته، تولید در این بخش برابر با ۷هزار و ۹۳۶ دستگاه و فروش ۶هزار و ۳۸۸ دستگاه بود. این ارقام نشان‌دهنده رشد چشمگیر در تولید این محصولات است. در مجموع نیز در نیمه نخست امسال، مجموع تولید خودرو در ایران‌خودرو به ۲۴۱هزار و ۹۵۷ دستگاه رسید، در حالی که تعداد خودروهای فروخته شده به ۲۳۷هزار و ۹۱۸ دستگاه می‌رسد. در مدت مشابه سال گذشته، تولید به ۲۵۸هزار و ۶۳۲ دستگاه و فروش به ۲۴۶هزار و ۶۷۱ دستگاه رسید.

بر این اساس، تولید خودرو در ایران‌خودرو در شش ماه نخست سال با کاهش ۷درصدی مواجه شده؛ البته ذکر این نکته ضروری است که ایران‌خودرو در گزارش مالی خود اشاره کرده که در این مدت ۲هزار و ۶۵ دستگاه خودرو تولید کرده است، اما این خودروها تجاری‌سازی نشده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =