ساختمان جدید بورس تهران در سعادت آباد

روز یکشنبه و در جریان دادوستدهای بازار سهام، نمادهای صنعت خودرو و ساخت قطعات یکدست قرمزپوش شدند. از سوی‌دیگر  شاخص‌کل بورس نیز منفی شد.

البته نمادهای‌ایران‌خودرو، ایران‌خودرودیزل، سایپا، بهمن‌دیزل، گروه‌بهمن، سایپادیزل، زامیاد،کرمان‌خودرو، پارس‌خودرو و گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو نیز همچنان قفل صف فروش هستند. همچنین روز ‌یکشنبه در گروه خودرویی طی ۳۸۸ نوبت معاملاتی، ۳.۶میلیون سهم به ارزش ۳میلیارد تومان معامله شد که نسبت‌به روز ‌شنبه با افت روبه‌رو شد.

ارزش بازار گروه خودرویی تا پایان معاملات روز شنبه بالغ‌بر ۲۲۶ هزار میلیارد تومان بود. با توجه به ادامه محدودیت دامنه نوسان یک‌درصدی در بورس به نوعی نقدینگی در نمادهای خودروساز و قطعه‌ساز قفل شده است و فروشندگان امکان فروش دارایی خود و نقد کردن آن را ندارند.

بورس بر مدار نزول

همچنین روز گذشته و درخلال معاملات بازار سهام، شاخص‌کل بورس با افت ۵.۰۵۴ واحدی در محدوده ۲‌میلیون و ۱۰۱هزار واحد قرار گرفت. شاخص‌کل ‌هم‌وزن نیز با افت ۷۴۵واحدی در محدوده ۶۹۸هزار واحد ایستاد. در این بازار هم ۲.۵ میلیارد ورقه سهم به ارزش بیش‌از ۳.۲هزار میلیارد تومان معامله شد. شاخص فرابورس نیز با کاهش ۲۸واحدی در محدوده ۲۲هزار واحد قرار گرفت.

در فرابورس نیز ۲.۸ میلیارد ورقه اوراق بهادار به ارزش بیش‌از ۲.۲ هزار میلیارد تومان دادوستد شد. این درحالی است بازار سرمایه در حالی هفتمین روز معاملاتی متوالی منفی را پشت سر گذاشت که شاخص‌ها یکی پس از دیگری حمایت‌های خود را از دست می‌دهند. ارزش معاملات خرد نیز به کمترین میزان در چهار سال اخیر رسید، یعنی ارزش این معاملات به دوران رکودی سال ۹۹ بازگشته است.

روز گذشته تعداد کد فعال در بورس به کمتر از ۲۰ هزار نفر افت کرد. از سال ۹۶ به بعد، میانگین کد فعال روزانه ۱۵هزارنفری در بورس ایران تجربه نشده بود.

در همین رابطه کارشناسان بازار سرمایه معتقدند کاهش ارزش معاملات خرد و ازدست‌رفتن حمایت‌ها دو نشانه خطرناک برای بورس هستند. روز گذشته برآورد شد تعداد کد فعال در صندوق‌های طلا از افراد حاضر در بازار سهام بالاتر باشد. این موضوع زنگ خطر دیگری برای بورس است.

ایجاد محدودیت در دامنه نوسان جهت مدیریت هیجانات در بازار منجر به رکود شدید در بورس شده است که با وجود ریسک‌های سیاسی این وضعیت فعلا تداوم خواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =