با استفاده از استعلام پلاک می‌توانید وضعیت تمام پلاک‌هایی که به نام شما و فعال است، یا پلاک‌هایی را که پیش از این در مالکیت شما قرار داشته‌ و اکنون فک شده‌اند، بررسی کرد

یکی از توصیه‌های مهم پلیس راهنمایی و رانندگی، به‌خصوص پیش از انجام معاملات خودرو، استعلام پلاک و بررسی وضعیت پلاک‌های فعال است. در صورتی‌ که پلاکی به‌ نام شما ثبت شده و فعال باشد، اما اطلاعی از مکان خودروی آن نداشته باشید، هرگونه مشکل احتمالی مانند تصادف، سرقت با خودرو و ... متوجه شما نیز خواهد بود. به‌ همین‌ دلیل استعلام وضعیت پلاک‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد. در این مطلب، انواع روش‌های استعلام پلاک فعال و نحوه رسیدگی به آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

چگونه پلاک فعال خودرو را در سیستم راهنمایی و رانندگی چک کنیم؟

سیستم راهنمایی و رانندگی یا سامانه راهور چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

سیستم راهنمایی‌ و رانندگی یا سامانه راهور یکی از پرکاربردترین سایت‌ها است که بسیاری از خدمات راهنمایی و رانندگی از طریق آن به‌صورت غیرحضوری ارائه می‌شوند. این سامانه طیف گسترده‌ای از خدمات و امکاناتی را که تا همین چند سال پیش به‌ صورت حضوری ارائه می‌شدند، به شکل آنلاین و غیرحضوری به کاربران ارائه می‌کند. برخی از مهم‌ترین خدماتی که توسط این سیستم ارائه می‌شوند، موارد زیر هستند؛

استعلام تخلفات رانندگی

یکی از پربازدیدترین بخش‌های سامانه راهور، بخش مربوط به تخلفات رانندگی با خودرو یا موتور است. رانندگان با ورود به این بخش می‌توانند خلافی خودروی خود را دریافت کنند و در صورت تمایل، برای پرداخت جریمه اقدام کنند. این بخش تمام تخلفات رانندگی با هر وسیله نقلیه‌ای را به‌صورت جزئی و دقیق مشخص می‌کند.

پرداخت جریمه‌های رانندگی

پس از بررسی تخلفات و اطمینان از صحت آن‌ها می‌توان از طریق سامانه راهور برای پرداخت جریمه‌ها نیز اقدام کرد. با توجه‌ به قابلیت‌های این سامانه، هم امکان پرداخت جریمه‌ها به‌شکل یک‌جا و هم پرداخت تک‌به‌تک برای رانندگان فراهم است. پرداخت جرایم از طریق این سیستم به‌صورت آنی انجام می‌شود و بعد از تایید، تخلف شما از سابقه سامانه حذف خواهد شد.

استعلام پلاک

در پاسخ به این سوال که چگونه پلاک فعال خودرو را در سیستم راهنمایی و رانندگی چک کنیم؟ باید به یکی دیگر از امکانات و قابلیت‌های سامانه راهور می‌توان با عنوان استعلام پلاک فعال یا استعلام پلاک فک شده اشاره کرد. از طریق این امکان می‌توانید وضعیت تمام پلاک‌هایی که به نام شما و فعال است، یا پلاک‌هایی را که پیش از این در مالکیت شما قرار داشته‌ و اکنون سلب مالکیت شده‌اند، بررسی کرد. در صورتیکه خودرویی ندارید، اما پلاک فعالی به‌ نام شما وجود دارد، باید برای فک پلاک و تغییر مالکیت آن اقدام کنید. در غیر این‌صورت هرگونه مشکل ایجاد شده برای خودرو، متوجه شما خواهد بود.

نوبت‌دهی تعویض پلاک

در صورتیکه نتیجه استعلام پلاک فک شده، وجود پلاک فعال، اما بدون خودرو را نشان دهد باید نسبت‌ به فک یا تعویض آن اقدام کرد. این کار از طریق مراجعه به مراکز تعویض پلاک انجام می‌شود. برای مراجعه به این مراکز، بهتر است ابتدا نوبت دریافت کرد تا فرایند کار به‌شکل منظم‌تری انجام شود.

رهگیری مرسولات سازمانی

یکی‌ دیگر از امکانات و خدمات سایت راهور، رهگیری مرسولات سازمانی است. در این بخش اطلاعات مربوط به مرسوله‌های ارسال‌شده توسط اداره پست و... مشخص می‌شود. مدارکی مانند کارت پایان‌ خدمت، کارت سوخت، گواهینامه، اسناد موتور و خودرو و... جزو مرسولات سازمانی هستند که امکان استعلام و رهگیری وضعیت آن‌ها ازطریق پلیس راهور وجود دارد.

در سامانه راهور چگونه پلاک فعال خودرو را استعلام بگیریم؟

یکی از خدمات سامانه راهور یا سایت پلیس راهنمایی و رانندگی، استعلام پلاک است. از طریق این سامانه می‌توان انواع پلاک خودرو اعم از فعال، فک‌شده و... را استعلام گرفت و وضعیت نهایی هرکدام را مشخص کرد. مزیت استفاده از این سامانه ارائه اطلاعات جزئی و دقیق در مورد پلاک‌ها است. همچنین در صورتیکه تخلفی برای پلاک خودرو ثبت شده باشد، امکان پرداخت جریمه آن به‌صورت آنی و در لحظه وجود دارد. نحوه استعلام پلاک خودرو از طریق این سامانه سخت نیست و با داشتن برخی اطلاعات می‌توانید برای انجام این کار اقدام کنید.

مراحل استعلام پلاک فک شده در سامانه راهور

  • برای استعلام پلاک فک شده از طریق سامانه راهور ابتدا باید به سایت سامانه وارد شوید.

  • سپس از طریق میز خدمات، استعلام وضعیت پلاک را مشخص کنید.

  • در این بخش باید با اطلاعاتی مانند کل ملی، وضعیت پلاک‌های فعال به‌ نام خود را بررسی کنید.

  • در بررسی پلاک‌ها دو نتیجه ارائه می‌شود که یکی از آن‌ها مربوط به پلاک‌های فعال و دیگری مربوط به پلاک‌های فک‌شده است.

پلاک فک‌شده به پلاک‌هایی گفته می‌شود که پیش از این روی خودرویی به‌ نام شما شده بود و بعد از فروش خودرو دیگر نیازی به آن‌ها ندارید. در این شرایط باید پلاک را از خودرو جدا کنید یا در اصطلاح فک کنید. این‌کار به‌منظور جلوگیری از خطرات و مشکلات احتمالی ضرورت دارد. برای مثال اگر خودروی فروخته‌شده و دارای پلاک فعال به‌ نام شما، مرتکب تصادف و قتل شود، مسئولیت این اتفاق شامل حال شما نیز خواهد شد.

روش‌های استعلام پلاک فک شده با کد ملی

برای استعلام پلاک فک شده روش‌های مختلفی وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مراجعه به سایت پلیس راهور و بررسی وضعیت پلاک‌ها از طریق این سایت

  • مراجعه به اپلیکیشن‌هایی مانند سوپر اپلیکیشن تاپ و بررسی وضعیت پلاک از بخش مربوطه

  • استعلام پلاک ازطریق مراجعه حضوری به پلیس راهنمایی و رانندگی

در میان روش‌های گفته‌ شده، استعلام پلاک فک شده با اپلیکیشن‌ها نتیجه سریع‌تری دارد.

روش‌های استعلام پلاک فعال با کد ملی

روش‌های استعلام پلاک فعال با کد ملی نیز تا حد زیادی مشابه پلاک فک‌شده هستند. برای استعلام پلاک فعال هم می‌توانید از سایت راهور، پلیس راهنمایی و رانندگی و اپلیکیشن تاپ استفاده کنید. دقت کنید که برای استعلام پلاک از طریق سامانه یا اپلیکیشن‌ها باید هزینه بررسی را پرداخت کنید و یک شماره موبایل به‌ نام خود داشته باشید. شماره موبایل باید متعلق به فردی باشد که کد ملی برای استعلام پلاک به‌ نام او است.

سخن پایانی

خدمات آنلاین این روزها جایگزین خدمات حضوری شده‌اند. بسیاری از اقدامات گذشته که صرفا با مراجعه حضوری به ادارات انجام می‌گرفت، امروزه با کمک اپلیکیشن‌ها قابل انجام است و این‌ کار بدون نیاز به خروج از خانه و به‌سادگی صورت می‌گیرد. یکی از اقداماتی که امروزه می‌توان به‌صورت آنلاین انجام داد، استعلام پلاک فعال و پلاک فک‌شده است. برای انجام این کار روش‌های مختلفی وجود دارد که در این مطلب، به‌ بررسی چند مورد از آن‌ها پرداختیم. بهترین روش برای پرداخت جرایم، بررسی و استعلام پلاک و... استفاده از سوپراپلیکیشن تاپ است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =