کد خبر: 251139
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۰
مبین ناظمی

مبین ناظمی*

افزایش نرخ دلار نیمایی و کاهش شکاف بین آن و دلار بازار آزاد خبر مثبتی است که تقاضای سهام را با توجه به گزارشات شرکت‌های بورسی تشدید می‌کند.

ازسوی‌دیگر در رابطه با تاثیر رشد نرخ دلار نیما بر بورس باید گفت بازار سرمایه از سال ۹۹ با گذشت بیش‌از 3سال حال‌ و روز خوشی را سپری نکرد، یکی از موضوعات و دلایل اصلی اثرگذار بر بازار سهام موضوع چند نرخی بودن دلار است که باعث بروز مشکلات بسیاری برای اقتصاد کشور، ویترین سرمایه‌گذاری و نمایانگر اقتصاد یعنی بازار سهام شده است.

ازجمله آثار تخریبی و آسیب‌های چندنرخی بودن دلار می‌توان به فاصله‌ نرخ نیمایی و آزاد اشاره کرد که منجر به کاهش سود بنگاه‌های بزرگ ازجمله خودروسازان و قطعه‌سازان و کم شدن تمایل شرکت‌های صادراتی شده و از عوامل دیگر فاصله میان این دو نرخ می‌توان به برهم ریختن توازن و تراز تجاری نیز اشاره داشت که آثارآن بسیار زیان آور و جبران‌ناپذیر برای اقتصاد است.

باید توجه داشت بازار سهام در هفته گذشته باتوجه به ریسک‌های سیستماتیک دستخوش تغییرات اساسی و قابل‌توجهی در روند ارزش معاملات خرد بود و جریان خروج پول حقیقی از موقعیت‌های سهامی شده است.

تاثیر نرخ دلار نیما در گزارشات فروش مهر ماه شرکت‌های بورسی ازجمله صنایع صادراتی پتروشیمی و فولادی مشهود خواهد بود، البته باید توجه داشت در شرایط فعلی بازار سرمایه با محدودیت دامنه نوسان مواجه شده است، تا زمانی که این تنش‌ها ادامه‌دار باشد تاثیر مثبت رشد نرخ نیما بر تابلو معاملات مشهود نیست.

البته اگر بازارساز بتواند با ایجاد فرمولی در بازار سهام باعث کاهش تاثیر تنش‌ها در بازار شود، محرک‌های خوبی برای رشد بازار وجود دارد. این درحالی است که تا وقتی که مشکلات اصلی بورس همچون رفع قیمت‌گذاری دستوری در صنایعی نظیر خودرو محقق نشود و عدم اعتماد به بازار سرمایه نیز از بین نرود، بورس به مسیر اصلی خود بازنمی‌گردد.

آن‌طور که آمارها نشان می‌دهند درحال‌حاضر نقدینگی فراوانی در کشور داریم که در سپرده‌های بانکی و سایر بازارها فریز شده است که با تلنگری کوچک می‌تواند راهی بورس شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =