بورس

روز یکشنبه و در جریان دادوستدهای بازار سهام، نمادهای صنعت خودرو و ساخت قطعات منفی شدند.

بر این اساس نمادهای‌ایران‌خودرو، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، سایپا، کرمان‌خودرو، گروه‌بهمن، ایران‌خودرودیزل، سایپادیزل، زامیاد و پارس‌خودرو منفی خوردند و تنها نماد بهمن‌دیزل مثبت شد. همچنین روز یکشنبه در گروه خودرویی طی 34هزار نوبت معاملاتی، 756میلیون سهم به ارزش 252 میلیارد تومان معامله شد که نسبت‌به روز ‌شنبه با افت روبه‌رو بود. ارزش بازار گروه خودرویی تا پایان معاملات روز ‌یکشنبه بالغ‌بر 219 هزار میلیارد تومان شد.

مثبت کم‌رنگ بورس
همچنین روز گذشته و در خلال معاملات بازار سهام، شاخص‌کل بورس با رشد 1.185واحدی در محدوده 2میلیون و 115 هزار واحد قرار گرفت. شاخص‌کل ‌هم‌وزن اما با نزول 380واحدی در محدوده 696 هزار واحد ایستاد. در این بازار نیز 9.8میلیارد ورقه سهم به ارزش بیش‌از 6.4 هزار میلیارد تومان معامله شد. شاخص فرابورس نیز با کاهش 17واحدی در محدوده 21هزار واحدی قرار گرفت.
در فرابورس هم 5.4میلیارد ورقه اوراق بهادار به ارزش بیش‌از 5.3 هزار میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت. این درحالی است که کاهش فاصله نرخ دلار آزاد و نیما یکی از دغدغه‌ها و خواسته‌های اصلی فعالان بازار سرمایه بود. فاصله زیاد دلار نیما با آزاد، موجب افزایش رانت و فساد شده بود، اما با روی کار آمدن دولت جدید و کاهش فاصله این دو نرخ شاهد حذف تبعات آن از اقتصاد خواهیم بود. ازسوی‌دیگر سودآوری و رشد شرکت‌های بورسی نتیجه کاهش فاصله نرخ دلار نیما و آزاد است. پیش از این، افزایش فاصله نرخ دلار آزاد و نیما از دو جنبه به شرکت‌های بورسی لطمه وارد می‌کرد؛ از یک طرف آن ها مجبور بودند کالاها را با نرخ پایین‌تری صادر کنند و از طرف دیگر خریدهایشان با نرخ آزاد صورت می‌گرفت. بنابراین کاهش فاصله این دو نرخ هم به نفع اقتصاد و هم شرکت‌های بورسی خواهد بود. همچنین افزایش حاشیه سود شرکت‌های بورسی از فواید نزدیک شدن فاصله نرخ دلار آزاد و نیما قلمداد می‌ شود. تا پیش از این، دلالان و واسطه‌گران از فاصله زیاد این دو نرخ سود می‌بردند اما با نزدیک شدن فاصله این دو نرخ سرمایه‌گذاران و شرکت‌های بورسی منتفع می‌شوند. درصورتی‌که روند فعلی ادامه داشته باشد و فاصله این دو نرخ کمتر شود، فعالان بازار تاثیرات بنیادی این موضوع را مشاهده کرده و آن را در محاسبات خود لحاظ خواهند کرد. همچنین کاهش فاصله این دو نرخ در کنار اقدامات دیگر، می‌تواند موجب رشد بازار سهام شود. این درحالی است که رشد دلار نیما یکی از دلایل گزارش مثبت شرکت‌ها در این بازه زمانی است اما آثار آن بیشتر در گزارش ۹ماهه آن‌ها مشاهده خواهد شد. قطعا با تداوم رشد دلار نیما در ماه‌های آینده، گزارش‌های ۹ماهه شرکت‌ها بهبود خواهد یافت و تحلیلگران آن را در تصمیمات خود لحاظ خواهند کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =