فرهاد بهنیا

فرهاد بهنیا، سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو کشور آخرین وضعیت این مطالبات را تشریح کرده است.

طی سال‌های اخیر قطعه‌سازان نسبت‌به پرداخت مطالبات خود از خودروسازان بسیار گله‌مند هستند و انتقادات فراوانی را در این زمینه بیان کرده‌اند. این درحالی است که روز به روز بر میزان و حجم این مطالبات نیز افزوده می‌شود.

رقم مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان چقدر است؟

درحال‌حاضر مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان بالای ۱۰۰هزار میلیارد تومان است. البته این میزان مطالبات در شرایطی است که هنوز تعدیل قیمت قطعه‌سازی در سیستم پذیرفته نشده است، در غیر این صورت رقم مطالبات بسیار بالاتر از این عدد خواهد بود.

مدت زمان تسویه قراردادها توسط خودروسازان چقدر است؟

متاسفانه در سال‌های اخیر خودروسازان با قراردادهای خود مدت زمان پرداخت مطالبات سازندگان را از ۱۵ روز به ۲ ماه و حالا ۴ ماه رساندند و با وجود افزایش این زمان کماکان بسیاری از قطعه‌سازان بالای ۸ ماه مطالبات تعیین تکلیف‌نشده دارند.

آیا درحال‌حاضر قطعه‌سازان اقدام به واردات قطعه می‌کنند؟

امروز قطعه‌سازی که برای پرداخت حقوق ماهانه پرسنلش پول ندارد و نمی‌تواند پول اداره مالیات و دارایی و بانک‌ها را پرداخت کند چگونه باید قطعه‌ای را وارد کند؟ اگر قطعه‌سازی را سراغ دارید که به دلیل هزینه کمتر، قطعه‌ای را به جای تولید، وارد می‌کند، او را به انجمن قطعه‌سازان معرفی کنید. قطعا واردات توسط قطعه‌سازی که نقدینگی کافی برای برای پرداخت هزینه‌هایش ندارد ممکن نیست، این کار تنها با بهانه قیمت ارزان‌تر ازسوی برخی خودروسازان انجام می‌شود، اقدامی که ضدتولید است و باید سازمان‌های نظارتی و بازرسی به این مساله ورود کنند.

یعنی قطعه‌سازان وارداتی انجام نمی‌دهند؟

امروز اگر قطعه‌سازی، قطعه ای را هم وارد کرده و خط‌تولیدش را تعطیل کند، منافعش ایجاب می‌کند این قطعات را در بازار آزاد و در بازار افترمارکت عرضه کند، چون قیمتی بالاتر از نرخ کارخانه دارند و سود بهتری کسب می‌کند. بنابراین تاکید می‌کنم اگر قطعه‌ای وارد می‌شود و سر از خط تولید شرکت‌های خودروساز درمی‌آورد این کار توسط خودروسازان انجام می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =