کد خبر: 251254
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۰

یکی از مشکلاتی که می‌تواند برای راننده موتورسیکلت مشکل ایجاد کند، لرزش موتور است. این اتفاق می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که قرار است در این نوشته به آن‌ها اشاره کنیم.

چرا موتور سیکلت می‌لرزد؟

موتورسیکلت می‌تواند یک وسیله ایمن و کاربردی باشد. البته در صورتی که به وضعیت فنی وسیله نقلیه خود برسید و همچنین قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنید.

یکی از مشکلاتی که می‌تواند برای راننده موتورسیکلت مشکل ایجاد کند، لرزش موتور است. این اتفاق می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که قرار است در این نوشته به آن‌ها اشاره کنیم.

علت لرزش موتورسیکلت چیست؟

همانطور که توضیح دادیم برای حفظ سلامت و ایمنی راننده، رسیدگی به وضعیت فنی موتور امری حیاتی است. به همین خاطر سرویس دوره ای موتورسیکلت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

در سرویس دوره‌ای باید عوامل لرزیدن موتور را شناخت و آن‌ها را رفع کرد. از جمله این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. خرابی زنجیر موتورسیکلت

یکی از قطعات مهم و حیاتی موتورسیکلت که وظیفه انتقال قدرت از موتور به چرخ‌ها را بر عهده دارد، زنجیر است. علت خرابی زنجیر موتورسیکلت را می‌توان کیفیت قطعه، کثیفی، رطوبت و ... دانست.

خرابی این قطعه روی توازن موتور تاثیر منفی گذاشته و موجب لرزش آن می‌شود.

۲. کثیف شدن فیلتر روغن

متخصصین تعمیر موتورسیکلت توصیه می‌کنند که هنگام تعویض روغن این وسیله، حتما فیلتر روغن را نیز تعویض کنید. این فیلتر از ورود ذرات گرد و غبار و کثیفی به موتور جلوگیری می‌کند. در صورت کثیفی و خرابی فیلتر روغن، حرکت موتور با لرزش همراه است.

۳. ایراد در دینام موتورسیکلت

دینام در موتورسیکلت وظیفه تامین شارژ باتری را بر عهده دارد. اگر این قطعه به درستی کار نکند، برق رسانی به اجزای موتور انجام نخواهد شد. نتیجه این اتفاق لرزش وسیله هنگام حرکت است.

۴. ایراد سیستم تعلیق

در موتور سیستم تعلیق وظیفه جذب ضربه ناهمواری‌های جاده و کمک به حرکت متوازن موتورسیکلت را بر عهده دارد. اگر این سیستم به درستی کار نکند، می‌تواند علت‌های لرزش موتورسیکلت باشد.

۵. مشکلات پیشرانه

مقدار مشخصی لرزش هنگام حرکت موتور اتفاقی عادی است. این لرزش حاصل کارکرد موتور و دیگر اجزای سیستم انتقال قدرت است. اما وقتی حرکت بیشتر از استاندارد باشد، مشکلی وجود دارد. خرابی پیشرانه موتورسیکلت می‌تواند دلیلی این اتفاق باشد.

۶. تاب برداشتن رینگ تایر

هرگونه ایراد و ضعف در لاستیک و یا رینگ‌های موتور، می‌تواند دلیل لرزیدن موتور باشد. به همین خاطر همیشه قبل از سوار شدن، وضعیت چرخ‌ها را بررسی کنید.

روش‌های جلوگیری از لرزیدن موتور هنگام رانندگی

بعد از آشنایی با دلایل لرزیدن موتور هنگام رانندگی، بهتر است با راه‌های جلوگیری از این مشکل آشنا شویم. از جمله این راه‌ها می‌توان به بررسی و بالانس چرخ‌ها، تعویض به‌موقع لاستیک‌ها، تنظیم و سرویس کمک‌فنرها، اطمینان از سفت بودن قطعات، سرویس و تنظیم موتور و تنظیم و روغن‌کاری زنجیر اشاره کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =