اطلس‌ پلاس

این خودرو نشان‌دهنده تلاش‌های سایپا برای حضور موثرتر در بازار داخلی و رقابت با خودروهای خارجی است.

خودرو هاچ‌بک‌کراس‌اطلس که نسخه پایه آن با گیربکس دستی پیش‌تر به‌عنوان یکی از جدیدترین محصولات شرکت سایپا در بازار عرضه شد، حدود یک‌ماه پیش در نمایشگاه خودرو مشهد در قالب نسخه جدیدی به‌نام اطلس‌پلاس به نمایش درآمد. ابتدا، سایپا قصد داشت اطلس را در چهار تیپ S، G، E و L به بازار عرضه کند.

در این میان، تیپ‌های S و G نسخه‌های دستی بودند و تیپ‌های E و L به جعبه‌دنده اتوماتیک مجهز بودند. اما پس از بررسی‌های داخلی، سایپا تصمیم به حذف تیپ L گرفت و اکنون قرار است نسخه اتوماتیک E با نام جدید اطلس‌پلاس به مصرف‌کنندگان ارائه شود. این اقدام سایپا نشان از اهمیت‌دادن به ارتقای محصولات و تطبیق آن‌ها با نیازهای روز بازار دارد. اطلس‌پلاس که با امکانات و طراحی به‌روز به بازار عرضه می‌شود، نشان‌دهنده تلاش‌های سایپا برای حضور موثرتر در بازار داخلی و رقابت با خودروهای خارجی است.

مشخصات فنی اطلس‌پلاس

اطلس‌پلاس از لحاظ فنی به پیشرانه ME15GSI مجهز است که نسخه بهبود یافته موتور ME15 به حساب می‌آید. موتور M15GSI با تغییراتی در بخش‌های سرسیلندر و هدرز عملکرد بهتری دارد و از سامانه زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها و دریچه گاز برقی برخوردار است. این موتور توانایی تولید ۹۱ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتون‌متر گشتاور را دارد که این نیرو از طریق جعبه‌دنده شش‌سرعته مصنوعی CVT به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. یکی از مزایای اطلس‌پلاس، همین گیربکس اتوماتیک آن است.

« اطلس‌ پلاس »؛ جذاب‌ ترین هاچ‌ بک سایپا

بر اساس اعلام قبلی شرکت سایپا، اطلس اتوماتیک با گیربکس نسل جدید CVT ساخت شرکت پانچ بلژیک عرضه می‌شود. این گیربکس که عملکردی مشابه با گیربکس‌های CVT به‌کاررفته در خودروهای نیسان و هیوندای دارد، با ثابت نگهداشتن دور موتور در بازه‌های خاص، حس تعویض دنده گیربکس‌های اتوماتیک هیدرولیک را برای راننده شبیه‌سازی می‌کند.

از سوی دیگر، این گیربکس CVT درمجموع نسبت‌به گیربکس اتوماتیک کوییک هوشمندتر محسوب می‌شود و با کاهش دور موتور می‌تواند به صرفه‌جویی در مصرف سوخت کمک کند. این جعبه‌دنده همچنین با ارائه تعویض نرم و بی‌صدا، به بهبود رانندگی و راحتی سرنشینان کمک می‌کند. ترمزهای جلو اطلس دیسکی و ترمزهای عقب آن از نوع کاسه‌ای هستند. فرمان‌برقی کمکی که در اطلس‌پلاس به‌کار رفته است، یکی از ویژگی‌های مثبت این خودرو محسوب می‌شود و باعث افزایش راحتی راننده و افزایش امنیت در طول رانندگی می‌شود.

طراحی خارجی و داخلی

از نظر طراحی، اطلس‌پلاس به‌مراتب نسبت‌به خودروهایی که بر پایه پلت‌فرم X200 ساخته شده‌اند، جذاب‌تر و مدرن‌تر به نظر می‌رسد. به‌رغم برخی محدودیت‌ها در پلت‌فرم اولیه، سایپا توانسته است با ایجاد تغییرات و بهبودهای قابل‌توجه، طراحی جوان‌پسندانه‌تری را به نمایش بگذارد.

جلوپنجره اطلس به‌صورت شش‌ضلعی و با خطوط عمودی کرومی (اصطلاحا کوسه‌ای) و چراغ‌های جلو آن با ظاهری کشیده و نسبتا باریک طراحی شده است. در دو طرف سپر جلو، چراغ‌های مه‌شکن دایره‌ای‌شکل داخل یک قاب کرومی جانمایی شده و میان آن‌ها نیز یک ورودی دیگر قرار گرفته است.

« اطلس‌ پلاس »؛ جذاب‌ ترین هاچ‌ بک سایپا

چراغ‌های عقب اطلس کشیده و C مانند بوده و به‌صورت دو تکه طراحی شده که نمای خوبی به این بخش خودرو بخشیده است. قاب پلاک اطلس هم روی سپر آن تعبیه شده است.

« اطلس‌ پلاس »؛ جذاب‌ ترین هاچ‌ بک سایپا

درون کابین نیز تغییرات زیادی به چشم می‌خورد؛ استفاده از تریم دو رنگ (با رنگ مارون تیره‌تر از رنگ استفاده‌شده در نسخه پایه)، همراه با نمایشگر سیستم مالتی‌مدیا (به حالت بیرون‌زده از داشبورد) و طراحی دریچه‌های سیستم تهویه دایره‌ای‌شکل (اصطلاحا بنزی)، فضایی مدرن و دل‌نشین را برای سرنشینان فراهم کرده است.

« اطلس‌ پلاس »؛ جذاب‌ ترین هاچ‌ بک سایپا

در قسمت زیرین داشبورد، تنظیمات سیستم تهویه مطبوع و برخی کلیدهای کنترلی خودرو جانمایی شده‌اند. صفحه‌کیلومتر اطلس مشابه پشت‌آمپر خودرو X22 نسل اول است. غربیلک فرمان هم به‌صورت دی‌کات طراحی شده است. متریال به‌کار رفته در داشبورد و کابین و مونتاژ اطلس آن نیز نسبت‌به محصولات قبلی خانواده X200 (تیبا، ساینا و کوییک) کیفیت بالاتری دارد.

برخورداری «اطلس» از امکانات رفاهی و ایمنی بیشتر

اطلس‌پلاس از نظر امکانات رفاهی و ایمنی یکی از کامل‌ترین محصولات سایپا به شمار می‌آید. ازجمله مهمترین امکانات اطلس‌پلاس می‌توان به سامانه کنترل الکترونیکی پایداری (ESC)، رادار نقطه کور (BSD)، تهویه مطبوع نیمه‌اتوماتیک، سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، فرمان کمکی برقی، سنسور باران، 2کیسه هوای ایمنی، سانروف، دی‌لایت، ۲تیوتر، سیستم کروزکنترل و لیمیت کنترل، فرمان D-CUT، سنسور نور، روف ریل، دستگیره‌های آسان بازشو، ترمزهای دیسکی جلو و کاسه‌ای عقب، ترمزهای ABS ،EBD و BAS، رینگ‌های آلومینیومی، شیشه‌های دودی عقب، آنتن کوسه‌ای، آینه‌های جانبی با قابلیت تاشو برقی، نمایشگر ۷اینچی لمسی همراه با دوربین عقب، تریم چرم-پارچه صندلی‌ها، قابلیت شارژ موبایل با USB، سیستم نمایش میزان باد تایرها (TPMS)، حالت چراغ‌های همراهی تا منزل، سنسورهای هشداردهنده موانع در قسمت عقب خودرو و نمایشگر تعویض دنده (GSI) اشاره کرد. با مرور این موارد باید اذعان داشت که این خودرو در قیاس با نسخه فول‌آپشن دنده‌ای یعنی تیپ G اطلس از امکانات بیشتری مانند فرمان کمکی برقی، رادار نقطه کور، سنسور باران، 2تیونر، سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، سیستم کروزکنترل و لیمیت کنترل برخوردار است.

« اطلس‌ پلاس »؛ جذاب‌ ترین هاچ‌ بک سایپا

« اطلس‌ پلاس »؛ جذاب‌ ترین هاچ‌ بک سایپا

نمایش یک رنگ خاص از سایپا اطلس

اطلس‌پلاس علاوه بر نسخه‌ای که در سالن سایپا در نمایشگاه مشهد به نمایش درآمده بود، با یک رنگ زرد خاص (اصطلاحا موزی) نیز در محوطه فضای باز نمایشگاه دیده می‌شد. پیش‌تر نیز در تصاویری که از خط تولید سایپا درخصوص تولید نسخه آزمایشی اطلس با طیف رنگ‌های مختلف منتشر شده بود، این خودرو دیده می‌شد، اما در تماشای این خودرو از نزدیک، رنگ زرد استفاده‌شده برای آن، متفاوت با رنگ‌های رایج برای تاکسی‌ها و کاملا خاص و جذاب به نظر می‌رسید.

عکس: مهیار دیانتی‌زاده

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =