موتور احتراق‌ داخلی

روند رو به‌رشد به‌سمت مدل‌های طراحی‌شده برای جایگزینی موتور احتراق‌داخلی سنتی است که به‌انتشار آلاینده‌های بالا و سهم قابل‌توجه در تغییرات آب‌وهوایی شهرت دارد.

باتوجه به این مهم روز گذشته «Business Research Insights» در گزارشی تحلیلی به‌بررسی این موضوع پرداخت. در این گزارش به‌رشد پیشرفت‌ها در زمینه طراحی و تولید موتور ‌احتراق‌داخلی هیدروژنی اشاره شده است.

موتور احتراق‌داخلی هیدروژنی که با نام موتور سوخت هیدروژنی نیز شناخته می‌شود، براساس موتور احتراق‌داخلی سنتی ساخته شده است. این موتور هیدروژن را می‌سوزاند تا با تغییر سیستم تامین سوخت، سیستم تزریق و سوخت، قدرت تولید کرده تا خودرو حرکت کند.

در زمینه تحقیقات و توسعه فناوری موتور ‌احتراق‌داخلی هیدروژنی، کمپانی‌هایی که توسط گروه یوچای، کامینز، گروه GAC و گروه فاو نمایندگی می‌شوند، دستاوردهایی داشته‌اند که از آن جمله می‌توان به‌موتور ‌احتراقی هیدروژنی yck۰۵ گروه یوچای اشاره کرد.

این قطعه مسیر فنی بسیار دقیقی را طی کرده؛ به‌طوری ‌که کارآیی حرارتی آن ۴۲ درصد است و می‌تواند به‌طور گسترده در حمل‌ونقل عمومی، شهرداری‌ها، توزیع لجستیک و بخش‌های دیگر مورد استفاده قرار گیرد. البته در سال ۲۰۲۰، گروه یوچای تحقیقات فنی گسترده‌ای را درباره توسعه موتور احتراق‌داخلی با راندمان حرارتی ۵۰ درصد انجام داده بود.

درعین حال باید به این نکته مهم نیز اشاره کرد که بسیاری از خودروسازانی که در زمینه موتورهای احتراق‌داخلی هیدروژن فعالیت می‌کنند، تحت‌سلطه غول‌های قطعات خودرو هستند. دلیل آن نیز انتشار بیشترین حجم انتشار کربن در چین است. اما نباید فراموش کرد به‌رغم‌ آن‌که راندمان موتور احتراق‌داخلی هیدروژن کمتر است و مشکلاتی مانند استقامت، احتراق زودهنگام و انتشار آلایندگی آن‌ها نیاز به بهبود دارد، اما هزینه آن یک‌دهم یا حتی یک‌بیستم قیمت فعلی سلول سوختی است.

درمقایسه با موتور احتراق‌داخلی هیدروژن، سلول سوختی هیدروژن بازده تبدیل انرژی بالاتری از انرژی شیمیایی به‌انرژی مکانیکی دارد. همچنین سیستم روغن‌کاری و سیستم احتراق گرما را در موتور احتراق‌داخلی از بین می‌برد.

از ‌سوی ‌دیگر رشد فناوری‌ کمک می‌کند موتور احتراق‌داخلی در دنیای بدون آلاینده نیز مورد استفاده قرار بگیرد. البته توسعه سوخت‌های فسیلی با کربن‌صفر یا اندک نیز انجام می‌شود.

اندی والز، رئیس محصولات شورون آمریکا ادعا می‌کند این شرکت می‌تواند آن‌چه را که او «بنزین تجدیدپذیر کم‌کربن» می‌نامد، تولید کند که قیمت آن تنها ۵۰ سنت در هر گالن بیشتر از سوخت معمولی است.

فروش خودروهای هیبرید طی سه‌ماه پایانی سال ۲۰۲۳ نسبت ‌به‌فروش جهانی مدل‌های احتراقی ۴۶درصد افزایش را نشان می‌داد. این افزایش ۱۰ درصدی موجب شد رکورد سود نزدیک به ۳۲‌ میلیارددلاری ثبت شود. بنابراین پیمودن این مسیر اجتناب‌ناپذیر است و باید اذعان داشت خودروهای برقی درنهایت به‌فناوری اصلی در صنعت‌خودرو تبدیل خواهند شد؛ به‌ویژه در مناطق شهری؛ زیرا با گذر زمان فناوری تولید باتری بهتر می‌شود، نرم‌افزارها هوشمندتر شده و شارژ خودرو آسان‌تر می‌شود و تولید برق نیز پاک‌تر و کارآمدتر خواهد شد. اما آن‌چه مهم است این‌که موتور احتراق‌داخلی از بین نخواهد رفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =