کد خبر: 251330
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۵
احمد نعمت بخش

احمد نعمت‌ بخش*

قیمت‌گذاری دستوری باعث شده است سالانه هزاران میلیارد تومان ضرر و زیان نصیب خودروسازان شود، این در حالی است که قیمت خودرو در بازار آزاد بسیار بالاست و فروش به‌صورت لاتاری انجام و منابع آن به جیب دلالان می‌رود.

متاسفانه سرکوب مالی و جلوگیری از افزایش قیمت خودرو منجر به شکل‌گیری لاتاری در این بخش شده است. اگر می‌خواهیم مسیر صنعت خودرو اصلاح شود، باید ضمن آزادسازی قیمت، قیمت‌گذاری دستوری را به طور کامل از این صنعت حذف کنیم.

به ازای هر ۱۰۰ خودرویی که در لاتاری فروخته می‌شود شاید حدود ۲۰درصد سود نصیب مردم عادی و ۸۰درصد سود نصیب سرمایه‌گذاران و دلالان می‌شود. فروش خودرو به صورت لاتاری باعث شده است رقم بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان از ۱۰۰همت فراتر برود.

در روزهای آینده انجمن خودروسازان ایران در نامه‌ای به رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، درخواست تشکیل جلسه‌ای مشترک، به منظور بررسی منافع عرضه خودرو در بورس کالا برای سهامداران ایران‌خودرو و سایپا و خریداران خودرو را ارائه می‌دهد. این درحالی است ضرر و زیان‌های ناشی‌از قیمت‌گذاری دستوری باعث شده آن‌طور که باید برای ارتقای کیفیت تولید خودرو اقدامی نشود و در نتیجه خریداران هم از خودروهای تولید شده همیشه ناراضی باشند و از طرفی سهامداران ایران‌خودرو و سایپا هم سال‌های زیاد سودی نبرند.

همچنین در نامه‌ای که انجمن خودروسازان برای محمدرضا عارف، معاون‌اول رئیس‌جمهور ارسال کرده است؛ تاکید شده پس از گذشت ۱۸ تا ۱۹ماه از ثابت نگه داشتن قیمت خودرو، اگر می‌خواهیم ۴۰میلیون سهامدار ایران‌خودرو و سایپا با ضرر و زیان مواجه نباشند، بهتر است موافقت خود را با افزایش قیمت خودرو اعلام کنند.

باتوجه به شرایط موجود، به‌نظر می‌رسد بهترین روش، عرضه خودرو در بورس کالاست. بر این اساس قیمت‌هایی که در بورس کالا برای خودروها کشف می‌شود، هم به نفع مصرف‌کننده است و هم به نفع خودروساز، چون این نرخ‌ها نسبت‌به بازار، پایین‌تر ثبت می‌شود و در این مسیر خودروسازان ضرر نمی‌کنند و ازسوی‌دیگر از نرخ بازار آزاد هم بسیار پایین‌تر است که مصرف‌کننده هم از محل آن منتفع می‌شود.

عرضه خودرو در بورس کالا به نفع اقتصاد ملی، سهامداران و هچنین به نفع خریداران خودرو است و بورس را به سمت مثبت شدن سوق می‌دهد و با این اتفاق، خودروساز به جای ضرر و زیان، سود کرده و روی کیفیت، توسعه محصول و محصولات جدیدتر کار می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =