کد خبر: 251357
تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۹
حسنعلی محمدی

این روزها صنعت خودرو با مسائل زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کند، از واردات خودرو گرفته تا عرضه مجدد محصولات شرکت‌های جاده‌مخصوص در بورس کالا موضوعاتی هستند که در این رابطه مطرح می‌شوند. در این رابطه حسنعلی محمدی، دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس به بیان نظرات خود پرداخته است.

آیا قانون واردات خودروهایی کارکرده توان اجرایی شدن دارد؟

منشأ واردات خودروهای دست‌دوم مشخص نیست. مواردی هم از سوی بانک مرکزی مطرح شد؛ البته یکشنبه آینده واردکنندگان خودرو به کمیسیون می‌آیند تا نهایت همکاری برای برداشتن موانع صورت گیرد. ولی درخصوص واردات خودرو دست‌دوم معضلاتی داریم. این در حالی است که تولیدکنندگان در داخل توان برطرف‌کردن نیاز مردم را ندارند.

آیا واردات خودروهای دست‌دوم انجام خواهد شد؟

کشورهای توسعه‌یافته نیز خودرو کارکرده را وارد می‌کنند، این مساله شرایط خاصی دارد. خودروها نباید تصادفی باشند و از طرفی باید خدمات پس از فروش هم داشته باشند. باید به سمتی برویم که از تکنولوژی روز دنیا استفاده کنیم؛ چون خودروهایی فرسوده هستند و باید از رده‌ خارج شوند و در مقابل باید انگیزه تشویقی برای مردم ایجاد کنیم. وقتی میزان عرضه و تقاضا برابری کند و میزان عرضه فزونی گیرد، قطعا تولیدکننده‌ها وارد فرآیند کیفی و قیمتی می‌شوند.

آیا خودرو همچنان کالای سرمایه‌ای محسوب می‌شود؟

بله، خودرو کالایی سرمایه‌ای تلقی می‌شود و تولیدکنندگان و خودروسازان بیان می‌کنند که با ضرر و زیان انباشته روبرو هستیم و مردم نیز از تحویل و کیفیت خودرو ناراضی هستند. همچنین با نارضایتی فعالان و شاغلان صنعت خودرو روبه‌رو هستیم. باید راهکاری ارائه دهیم تا زنجیره تولید خودرو آسیب نبیند و رضایت مردم نیز جلب شود.

با توجه به نارضایتی‌هایی که از تحویل خودرو به مشتریان وجود دارد، راهکار حل این موضوع چیست؟

استفاده از ظرفیت بورس کالا می‌تواند مشکلات را از بین ببرد، زیرا باتوجه به مکانیزم شفافی که در بازار سرمایه وجود دارد، قیمت براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و هر دو طرف یعنی هم خودروسازان و هم مردم نسبت‌به شرایط فعلی راضی‌تر خواهند بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =