کد خبر: 251360
تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۲
علی زراندوز

علی زراندوز در سرمقاله روز " سه‌شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ " روزنامه دنیای خودرو، به موضوع «اهمیت استفاده از شبیه‌سازهای رانندگی » پرداخت

عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

با پیشرفت تکنولوژی و کمرنگ شدن برخی دیدگاه‌های منفی نسبت به دنیای بازی‌های ویدیویی، فرصتی برای محققان ایجاد شد تا بیشتر درباره اثرات مثبت این بازی ها مطالعه کنند. شاید تا به‌حال درباره نقش مثبت بازی‌های ویدیویی بر یادگیری زبان، بهبود بینایی و مهارت حل مشکلات، مطالبی خوانده باشید اما سوال مهمی که در این زمینه مطرح می‌شود این است که آیا واقعا بازی‌های ویدیویی و شبیه‌سازهای رانندگی می‌توانند باعث بهبود مهارت رانندگی در افراد شوند؟

براساس تحقیقات محققان، بازی‌های ویدیویی می‌توانند سرعت پردازش اطلاعات را افزایش دهند. این مهارت شناختی، نشان می‌دهد ما با چه سرعتی قادر هستیم اطلاعاتی را که از محیط اطراف خود دریافت می‌کنیم، در ذهن پردازش و اطلاعات مفید را از آن جدا کنیم. تحقیقی در دانشگاه روچستر آمریکا روی سرعت پردازش اطلاعات گیمرها انجام و مشخص شد گیمرها ۱۱درصد پردازش اطلاعاتی سریع‌تری دارند.

فراموش نکنیم که برخی مهارت‌های شناختی ضروری در رانندگی عبارتنداز سرعت پردازش اطلاعات، جست‌وجوی دیداری، سرعت عکس‌العمل و توجه دیداری- انتخابی. جست‌وجوی دیداری سبب می‌شود افراد هنگام رانندگی در کمترین زمان ممکن اطلاعات مهمی چون تابلوها و خودروهای دیگر را اسکن کرده و به آن ها اولویت ببخشند.

در یکی از تحقیقاتی که در دانشکده روانشناسی دانشگاه تورنتو انجام شد، محققان در مطالعه خود اثبات کردند گیمرها جست‌وجوی دیداری، دید جانبی و تشخیص سریع‌تری دارند.

همچنین محققان اثبات کردند که سرعت عکس‌العمل و توجه دیداری انتخابی گیمرها از افراد معمولی بالاتر است؛ ویژگی‌هایی که از آنها رانندگان بهتری می‌سازد که البته بررسی جزئیات مفصل این تحقیقات در حوصله این مطلب نمی‌گنجد. از طرفی امروزه در کشورهای مختلف جهان استفاده از شبیه‌ساز (با عملکردی مشابه بازی‌های ویدیویی) در آموزش رانندگی متداول شده است.

کشورهای پیشرو در این زمینه، ضمن آموزش افراد با وسایل نقلیه آموزشی، هنرجو را با شبیه‌ساز نیز آموزش می‌دهند. در برخی کشورها حتی آزمون برای صدور مجوز رانندگی توسط شبیه‌ساز گرفته شده و براساس نتیجه این آزمون، مجوز رانندگی برای افراد متقاضی صادر می‌شود.

در کشور ما نیز در زمینه ساخت شبیه‌ساز آموزش رانندگی، فعالیت‌هایی انجام شده است. چند سال قبل اخباری منتشر شد که براساس آن یک شرکت دانش‌بنیان در شیراز موفق به ساخت شبیه‌ساز وسایل نقلیه سبک شده است.

هنرجویان آموزش رانندگی می‌توانند با استفاده از این شبیه‌ساز در شرایط مواجهه با چالش‌هایی چون ترکیدن لاستیک یا رانندگی در مسیرهای یخبندان، آموزش لازم را دریافت کنند. چند ماه قبل هم رئیس مرکز تحقیقات مهندسی راه و ترابری دانشگاه تربیت مدرس، از راه‌اندازی آزمایشگاه شبیه‌ساز رانندگی بر اساس فناوری‌های پیشرفته در این دانشگاه خبر داد.

به‌نظر می‌رسد استفاده از دستگاه‌های شبیه‌ساز رانندگی در آموزشگاه‌های رانندگی کشور، امکان اصلاح روند آموزش رانندگی و بررسی صلاحیت اخذ گواهینامه برای افراد را به صورت دقیق تری فراهم می‌کند.

استفاده از این دستگاه به نوعی باعث ایجاد تحول در آموزش رانندگی شده و با سنجش واقعی توانایی افراد در رانندگی، تا حدود قابل‌توجهی از بروز تصادفات به دلیل نداشتن مهارت کافی رانندگان تازه گواهینامه گرفته جلوگیری می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =