ون رباتیک جدید خودران تسلا برای حمل‌ونقل تا 20 نفر یا برای پروژه‌های حمل بار استفاده می‌شود

ون رباتیک جدید خودران تسلا برای حمل‌ونقل تا 20 نفر یا برای پروژه‌های حمل بار استفاده می‌شود.

فارغ از اخبار حواشی مربوط به «تسلا سایبرتراک» که یک محصول در حوزه باری سبک محسوب می‌شود، این کمپانی از یک محصول چندمنظوره در حوزه باری-مسافری سبک نیز رونمایی کرد؛ یک ون رباتیک، برقی و هوشمند که به نظر می‌رسد از آینده آمده است. طراحی این ون شبیه قطارهای سریع‌السیر مترو محصول شرکت تسلا بوده و با قیمت کمتر از 30هزار دلار عرضه خواهد شد. شرکت تسلا در رویداد جدید کمپانی خود تاکسی رباتیک سایبرکب تسلا، ربات انسان‌نما Optimus و ون رباتیک جدید خودران تسلا که برای حمل‌ونقل تا 20 نفر یا برای پروژه‌های حمل بار استفاده می‌شود را معرفی کرد.

مزایا و تفاوت‌های ون رباتیک برقی تسلا

ون رباتیک برقی تسلا تفاوت بسیاری با سایر ون‌ها دارد و لاستیک‌های آن نیز اصلا مشخص نیستند. به گفته تسلا، این ون علاوه بر قابلیت جابه‌جایی حداکثر ۲۰ مسافر، برای حمل‌ونقل کالا و تیم‌های ورزشی نیز قابلیت‌های خوبی دارد. هنوز اطلاعات زیادی در رابطه به این ون در دسترس عموم قرار نگرفته است و به گفته ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا این ون می‌تواند هزینه‌های حمل‌ونقل را تا حدود 5 تا 10 سنت در کیلومتر کاهش دهد.

این وسیله نقلیه حدود یک تا 2 اینچ از زمین فاصله دارد و فعلا در حال آزمایش است. ون رباتیک تسلا با توانایی حمل تعداد قابل توجهی از افراد با ظرفیت بیشتر از خود، می‌تواند در کاهش شلوغی و ترافیک نیز موثر باشد.

این ون با هوشمندسازی حمل‌ونقل سنتی به‌خصوص در شهرهایی که استفاده از مترو یا قطار به هر دلیلی غیرممکن است، یک راه فوق‌العاده برای تمیز نگه داشتن جاده‌ها و کاهش انتشار آلایندگی خواهد بود. کمپانی تسلا در مراسم بزرگ رسمی خود گفت که قصد دارد سیستم حمل‌ونقل شهری جدیدی را بسازد و توسعه ‌دهد و احتمال دارد قدم بعدی تسلا ساخت اتوبوس کاملا خودران باشد.

کاهش تقاضای سایبرتراک به رغم افزایش دوبرابری فروش

تسلا همچنین در سه‌ماهه سوم سال جاری افزایشی بیش از دو برابری فروش سایبرتراک را تجربه کرده است، اما شواهد نشان از کاهش سفارش‌ها دارند. فروش تسلا سایبرتراک در سه‌ماهه سوم سال جاری بیش از دو برابر افزایش پیدا کرده و به سومین خودرو الکتریکی پرفروش در بازار آمریکا تبدیل شده است.

هرچند این پیکاپ غیرمعمول در آمار فروش هنوز به‌هیچ‌عنوان نزدیک به مدل Y با فروش ۸۶,۸۰۱ دستگاه در سه‌ماهه سوم و مدل ۳ با ۵۸,۴۲۳ دستگاه نشده، اما با فروش ۱۶,۶۹۲ دستگاه، از دیگر پیکاپ‌های الکتریکی بازار بسیار بیشتر فروخته و حتی فورد موستانگ Mach-E را هم پشت سر گذاشته است.

بدین ترتیب، مجموع فروش سایبرتراک از ابتدای امسال تا پایان سه‌ماهه سوم به ۲۸,۲۵۰ دستگاه رسیده است. برای مقایسه، فورد F-150 لایتنینگ در سه‌ماهه سوم تنها ۷,۱۶۲ دستگاه فروش داشته است. شرایط فروش ریویان R1T با ۳,۸۱۷ دستگاه و شورولت سیلورادو EV با ۱,۹۹۵ دستگاه از این هم بدتر بوده است. پس از سایبرتراک، موستانگ Mach-E با فروش ۱۳,۳۹۲ دستگاه به چهارمین خودرو الکتریکی پرفروش بازار آمریکا تبدیل شده است و در جایگاه پنجم هم هوندا پرولوگ دیده می‌شود.

به‌طورکلی، تسلا با فروش ۱۶۶,۹۲۳ دستگاه خودرو در سه‌ماهه سوم، ۴۸درصد از کل فروش ۳۴۶,۳۰۹ دستگاهی خودروهای الکتریکی بازار آمریکا را به خود اختصاص داده، اما بااین‌وجود، سهم این شرکت از بازار خودروهای الکتریکی ایالات‌متحده برای اولین بار به زیر ۵۰ درصد رسیده است.

پس از تسلا، فورد با ۲۳,۵۰۹ دستگاه و شورولت با ۱۹,۹۳۳ دستگاه، دومین و سومین برندهای پرفروش در بخش خودروهای الکتریکی بوده‌اند. هرچند فروش تسلا سایبرتراک در سه‌ماهه سوم رشدی بیش از دو برابری داشته ولی به نظر می‌رسد لیست سفارش‌های آن کاهش پیدا کرده است، زیرا بسیاری از کسانی که قبلا این پیکاپ را رزرو کرده بودند، بسیار زودتر از زمان مورد انتظار برای تکمیل سفارش خود دعوت شده‌اند.

به گفته خریداران، تمام کسانی که سایبرتراک را رزرو کرده بودند، دعوت شده‌اند تا سفارش خود را تکمیل کنند و خودرو را ظرف ۶۰ روز تحویل بگیرند. این در حالی است که قبلا گفته شده بود برای سایبرتراک تا پایان سال ۲۰۲۳ حدود 2میلیون رزرو ثبت شده است.

به گفته رزروکنندگان سایبرتراک، هم‌اکنون فاصله بین رزرو تا تحویل این خودرو بسیار کمتر شده است. خیلی از رزروکنندگان تعجب کرده‌اند که تسلا به این زودی از آن‌ها برای تکمیل سفارش دعوت کرده است، زیرا خیلی از آن‌ها انتظار داشتند حداقل یک سال برای تحویل خودرو منتظر بمانند. به همین دلیل، پیش‌بینی شده است که تسلا طی شش تا دوازده ماه آینده، با مشکل کاهش تقاضا برای سایبرتراک مواجه شود.

بااین‌حال، به نظر می‌رسد یکی از دلایل این کاهش تقاضا، انتظار خریداران برای عرضه سایبرتراک مدل ۲۰۲۵ است که مشمول اعتبار مالیاتی ۷,۵۰۰ دلاری فدرال خواهد بود درحالی‌که این پیکاپ هم‌اکنون مشمول هیچ‌گونه اعتبار مالیاتی نیست. به گزارش پدال، علاوه بر این، برخی خریداران هم منتظر عرضه نسخه‌های ارزان‌تر این پیکاپ مانده‌اند و بنابراین، انتظار می‌رود نسخه محرک عقب پایه ۶۱ هزار دلاری سایبرتراک زودتر از آنچه گفته شده است، راهی بازار شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =