تولید روغن پایه اختصاصی در پالایشگاه نورماندی اکسون

شرکت اِسوساف (Esso SAF) به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های فرانسوی اکسون‌موبیل،‌ اعلام کرد پس از پژوهش‌های عملیاتی، به روند تولید جدیدی برای رسیدن به روغن پایه فوق تصفیه‌شده «RRBO» در کارخانه گراونشن (Gravenchon) از استان نورماندی فرانسه دست پیدا کردند.

به این ترتیب اکسون‌موبیل از نخستین شرکت‌های نفتی خواهد بود که RRBO را در پالایشگاه اختصاصی خود تولید خواهد کرد. البته درباره ظرفیت تولید این پالایشگاه اطلاعاتی منتشر نشده ولی کل مجموعه اِسو در سایت گراونشن فعالیت خود را تا پیش از این معطوف به تولید روغن پایه سطح یک کرده بود.

روند تولید این نوع جدید روغن پایه از نیمه‌دوم سال ۲۰۲۵ در سایت مورد اشاره آغاز خواهد شد و به احتمال زیاد شاهد استفاده از این روغن پایه برای تولید محصولات سابق اکسون‌موبیل و محصولات جدیدتری براساس آن باشیم. البته باید توجه داشته باشیم که ارائه چنین روغن پایه‌ای را می‌توان قدمی بزرگ در حفاظت از محیط‌زیست و جلوگیری از هدررفت روغن‌های مصرف شده دانست.

رسیدن به RRBO را می‌توان بخش کلیدی توافق با اسسو و اکواُوی (ECO HUILE) از زیرمجموعه‌های گروه آئرا «Aurea» دانست؛ گروهی که از معتبرترین مجموعه‌ها در زمینه جمع‌آوری روغن‌های مصرف‌شده در فرانسه به شمار می‌آید. توافق اصلی آنها دست پیدا کردن به فناوری تصفیه سطح بالا برای طولانی کردن چرخه مصرف این محصول حیاتی بوده که با انتشار این خبر می‌توان تایید کرد که این توافق به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

ژوئل پیکارد، مدیرعامل گروه آئورا به اهمیت روند جمع‌آوری پرداخت و گفت: «ما خوشحالیم که با اِسوهمکاری می کنیم تا راه‌حلی نوآورانه و پایدار ارائه دهیم که بازیافت و بازسازی روغن‌های مصرف شده خودرو را تضمین می‌کند.

اِسو و اکو با ترویج تصفیه روانکارهای استفاده‌شده به جای سوزاندن آنها، با رویکرد صنعتی فعال پیشرو هستند. ما با هم، ضایعات را به یک منبع ارزشمند تبدیل خواهیم کرد، در حالی که راه حلی کارآمد در خدمت اقتصاد دوار ارائه می‌کنیم.»

همان‌طور که اشاره کردیم سایت گراونشن در منطقه نورماندی فرانسه قرار گرفته که از بزرگ‌ترین مناطق صنعتی و همچنین بزرگ‌ترین سایت اکسون‌موبیل در اروپا به حساب می‌آید. کل این سایت را مجموعه کاملی را برای پالایش و فرآوری شیمیایی روانکارها تشکیل داده است. اما فناوری RRBO را می‌توان سطح جدیدی از محصولات این سایت به شمار آورد که باعث افزایش حجم تولید روغن پایه سطح یک برای ساخت روانکارهای رایج خواهد شد.

مجموعه اکواُوی نیز موفق شده که یکی از بزرگ‌ترین پالایشگاه‌های تصفیه در اروپا را احداث کند که ظرفیت ۱۲۵ هزار تن در سال را داراست. می‌توان این مقدار را به صورت تقریبی نیمی از روغن‌های مصرفی جمع‌آوری‌شده در فرانسه دانست. اما محصولات خارج‌شده از این پالایشگاه تقریبا ۱۰درصد از کل نیاز این کشور را برآورده می‌کنند. ولی همین مقدار کم نیز باعث شده است که امید زیادی برای دستیابی به اهداف محیط‌زیست‌محور معاهده پاریس و حفظ کربن در چرخه مصرف برای جلوگیری از انباشت و امحای آن وجود داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =