دومین رویداد فرصت‌ های فناوری کرمان‌ موتور

همزمان با افتتاح مرکز توسعه نرم‌افزارهای خودرویی کرمان‌موتور با نام «متا» در دانشگاه شریف، برندگان اولین مسابقه طراحی خودرو کرمان‌موتور مشخص شدند

دومین رویداد فناوری و نوآوری کرمان‌موتور (KITONEXT) در دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف با حضور معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صمت، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف، معاون توسعه محصول کرمان‌موتور، معاون بازاریابی و تبلیغات مرکز تحقیقات علمی و فناوری نامی روسیه و جمعی از استادان دانشگاه و دانشجویان برگزار شد. کرمان‌موتور در رویداد KITONEXT اعلام کرد که دومین خودرو ملی خود به نام «شادو» را به‌زودی وارد بازار خواهد کرد. این خودرو که نسخه هاچ‌بک از سری محصولات «ایگل» محسوب می‌شود، طراحی و مشخصات فنی متفاوتی نسبت به نسخه سدان خود دارد. با توجه به برنامه‌های بلندمدت این شرکت، شادو تا شهریور ۱۴۰۴ به بازار عرضه خواهد شد. کرمان‌موتور همچنین در دومین رویداد KITONEXT، از افتتاح مرکز توسعه نرم‌افزارهای خودرویی این شرکت با نام «متا» در دانشگاه شریف خبر داد. این مرکز به عنوان پل ارتباطی بین دانشگاه و صنعت عمل می‌کند و هدف آن توسعه فناوری‌های نوین در حوزه خودروهای برقی و هوشمند است.

داخلی‌سازی بالای ۶٠ درصد در کرمان‌موتور قابل تحسین است

معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صمت در این همایش، با گرامی‌داشت یاد و خاطره بنیان‌گذاران صنعت خودرو ایران، گفت: «داخلی‌سازی بالای ۶٠ درصد تولید خودروها در کرمان‌موتور واقعا قابل تحسین است و به همین دلیل است که نمی‌توانیم دیگر مثل دهه‌های گذشته، خودروسازان بخش خصوصی را صرفا مونتاژکار خودرو بدانیم و باید اذعان داشت که سهم آن‌ها در صنعت خودروسازی افزایش یافته است.»

هدف‌گذاری طراحی و تولید ۱۰ محصول بومی با برند KMC

سیدمحمد موسوی با تاکید بر این‌که حجم بالای قطعه‌سازی و تولید فعلی در صنعت خودرو نیازمند حمایت است، ادامه داد: «باید رویکرد و نوع نگاه به این صنعت تغییر کند؛ دانشگاه‌ها باید برای کمک به صنایع قدم بردارند و تغییراتی را رقم بزنند که امروز با تلاش‌ها و کمک کرمان‌موتور شاهد این تغییرات هستیم که باید تکرار شود و گسترش یابد.»

وی با تشکر از مدیران کرمان‌موتور و روسای دانشگاه شریف، ابراز امیدوارم کرد که بتوانیم به بهترین شکل ممکن از این فرصت‌ها استفاده کرده و بتوانم روزبه‌روز در این صنعت پیشرفت‌های چشم‌گیری را مشاهده کنیم.

شاهد به‌روزترین خودروهای برقی در سطح خیابان‌های کشور هستیم

در ادامه این همایش، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف، اظهار داشت: «امروز با نوآوری‌های علم و تکنولوژی، صنعت خودرو نیز پیشرفت‌های چشمگیری داشته و در سال‌های آینده شاهد گسترش خودروهای برقی، خودران و متصل خواهیم بود که در دهه‌های گذشته تنها صحبت‌ها و تحقیق درباره این موضوع وجود داشت؛ اما امروز شاهد تولید انبوه این خودروهای پیشرفته هستیم.»

هدف‌گذاری طراحی و تولید ۱۰ محصول بومی با برند KMC

حسن حدادپور افزود: «پیشرانه‌های جدیدی نیز در دنیا در حال توسعه و طراحی است که امیدواریم بتوانیم از آن‌ها به بهترین شکل و کیفیت در داخل کشور نیز استفاده کنیم؛ همان‌طور که امروز شاهد به‌روزترین خودروهای برقی در سطح خیابان‌های کشور هستیم که تا سال گذشته هیچ نمونه‌ای از آن‌ها در کشور وجود نداشت.»

وی ادامه داد: «دانشگاه شریف و سایر دانشگاه‌های کشور محل ورود استعدادها و نخبگان کشور هستند و پتانسیل‌های بسیاری در این اماکن آموزش عالی وجود دارد؛ می‌توانیم از ظرفیت‌های علمی و تجربی حدود ١٠هزار دانشجو و چندصد استاد از استادان برتر دانشگاه‌ها را برای پیشرفت صنعت خودرو استفاده کنیم و ظرفیت‌های اکوسیستم آموزشی و پژوهشی کشور را در بهترین مسیر و با روش‌های صحیح مورد استفاده قرار دهیم.»

تولید ۱۰ محصول بومی با سه نوع پیشرانه بنزینی، هیبرید و فول‌الکتریک

معاون توسعه محصول کرمان‌موتور نیز در این مراسم در ابتدا با اشاره به نمودار لبخند که ارزش یک محصول را بر اساس ارزش افزوده نشان می‌دهد، توضیح داد: «ما در بخش R&D یا توسعه محصول، بیشترین ارزش افزوده را داریم و در قسمت پروداکشن که تولید محصول است، کمترین ارزش افزوده را داریم. بر همین اساس کشورهای توسعه‌یافته به این سمت رفته‌اند که پروداکشن (تولید) را در سایر کشورها برون‌سپاری می‌کنند و توسعه محصول که قسمت نرم موضوع است را داخل کشور انجام می‌دهند. این موضوع توسط مدیران ارشد شرکت کرمان‌موتور شناخته و هدف‌گذاری شده است و امیدواریم که به آن نقطه برسیم که بتوانیم توسعه محصول را به زنجیره ارزش خودروسازی در شرکت کرمان‌موتور اضافه کنیم.»

هدف‌گذاری طراحی و تولید ۱۰ محصول بومی با برند KMC

ابوالفضل خلخالی با اشاره تحقیق و توسعه شرکت به روی سه پلت‌فرم اصلی، توضیح داد: «در شرکت کرمان‌موتور ما سه تا پلت‌فرم اصلی داریم؛ پلت‌فرم PS۱ که اولین پلت‌فرم خودرو سواری ما است و بر روی این پلت‌فرم سه محصول در سه کلاس مختلف داریم. همچنین دو مگاپلت‌فرم خودرو سواری کوچک و متوسط KP۱ و مگاپلت‌فرم KP۲ که خودرو سواری بزرگ است را هدف قرار دادیم. هر کدام از این پلت‌فرم‌ها برای ١۵ سال کار در نظر گرفته شده‌اند و محصولاتی که بر روی این پلت‌فرم‌ها عرضه می‌شوند، با عمر پنج سال طراحی و تولید خواهند شد.»

وی افزود: «پلت‌فرم PS۱ در سه تایپ بدنه سدان،‌ هاچ‌بک و SUV عرضه خواهد شد و سه نوع پیشرانه بنزینی، هیبرید و فول‌الکتریک را روی این پلت‌فرم در نظر گرفته‌ایم که در دو نوع تیپ استاندارد و فول‌آپشن هم عرضه خواهد شد.»

معاون توسعه محصول کرمان‌موتور درباره سایر پلت‌فرم‌ها توضیح داد: «در پلت‌فرم KP۱ ما چهار نوع بدنه سدان،‌ هاچ‌بک، کوپه و SUV را در نظر داریم. همچنین در پلت‌فرم KP۲ ما سه نوع بدنه سدان، SUV و NPV را داریم؛ به لحاظ پیشرانه، بنزینی، PHEV، EV و REV را مدنظر قرار دادیم و دو نوع سیستم تحرک خودرو که ۴wheel drive چهارچرخ متحرک و ۲wheel drive دوچرخ متحرک هستند.»

سهم ۸۰ درصدی خودروهای بومی از سبد محصولات کرمان‌موتور تا سال ۱۴۰۷

خلخالی با اشاره به برنامه‌های کرمان‌موتور تصریح کرد: «به لحاظ زنجیره تامین، هدف سبد محصولات ما این است که ٣٠ درصد زنجیره تامین، قطعات وارداتی باشند و ٧٠ درصد داخلی‌سازی انجام شود. امروز ما به‌طور متوسط نزدیک به ۴٠ درصد داخلی‌سازی داریم و در پلت‌فرم PS۱ ما بر اساس آخریم دفترچه داخلی‌سازی، ۶۸ درصد داخلی سازی را ثبت کردیم که این عدد به‌زودی به بالای ٧٠ درصد نزدیک خواهد شد.»

هدف‌گذاری طراحی و تولید ۱۰ محصول بومی با برند KMC

وی ادامه داد: «در سبد محصولاتمان به لحاظ محصولات داخلی و مونتاژی یا وارداتی، هدف‌گذاری این است که ٨٠ درصد محصولاتمان، محصول بومی و ایرانی و ٢٠ درصد محصولات مونتاژی باشد. به لحاظ قوای محرکه نیز هدف‌گذاری ما روی ١٠ درصد هدف محصولات برقی، ٣٠ درصد قوای محرکه هیبرید و ۶٠ درصد هم قوای محرکه بنزینی است. این اهداف برای برنامه توسعه هفتم که تا پایان سال ١۴٠٧ است، در نظر گرفته شده است.»

معاون توسعه محصول کرمان‌موتور اضافه کرد: «ما در بخش توسعه قوای محرکه بنزینی کم‌مصرف، کاهش مصرف سوخت ٢٠ درصدی را هدف قرار دادیم. میزان ساخت داخل در این بخش ٧٠ درصد، تیراژ تولید سالیانه ٢۵٠هزار دستگاه و درصد سبد محصولات عمومی کرمان‌موتور ۶٠ درصد خواهد بود. همچنین قوای محرکه برقی، کاهش مصرف سوخت صد درصدی را شامل خواهد شد که ٧٠ درصد ساخت داخل خواهیم داشت و تیراژ تولید سالیانه‌ شرکت هم ٢۵هزار دستگاه خواهد بود و درصد سبد محصولات بومی کرمان‌موتور هم ١٠ درصد را شامل خواهد شد. در مورد قوای محرکه هیبرید نیز کاهش مصرف سوخت ٣۵ درصدی را هدف قرار دادیم که با میزان ساخت داخلی سازی ٧٠ درصد، تیراژ تولید سالیانه ١٢۵هزار دستگاه و درصد سبد محصولات بومی کرمان موتور ٣٠ درصد خواهد بود.»

طراحی و ساخت هاچ‌بک شادو؛ دومین خودرو ملی کرمان‌موتور

معاون توسعه محصول کرمان‌موتور با اشاره به وضعیت هر کدام از این پروژه‌های توسعه محصول روی پلت‌فرم‌های یادشده توضیح داد: «ما در پلت‌فرم PS۱، محصول ایگل بنزینی را به‌صورت کامل توسعه دادیم و امروز به‌عنوان اولین محصول بومی کرمان‌موتور فروش آن انجام می‌شود. همزمان ما بر روی پلت فرم PS۱، محصول PS۱۲ را داریم که تحت عنوان شادو (Shadow) معرفی خواهد شد. این پروژه به لحاظ ساخت نمونه‌ها، بالای ٧۵ درصد پیشرفت داشته است و نمونه‌های تولید آزمایشی در اسفندماه ١۴٠٣ تولید می‌شوند، اما با فرض فرایندهای تست و فرایندهای مربوطه، در شهریورماه سال آینده محصول PS۱۲ برای ورود به بازار آماده و تجاری‌سازی آن انجام خواهد شد.»

وی افزود: «بر روی پلت‌فرم PS۱ یک محصول برقی را هم‌اکنون آماده کردیم و در حال انجام فرایندهای توسعه یک محصول کاملا فول‌الکتریک هستیم و در بخش‌های مختلف با کمک شرکت‌های ایرانی این فرایند توسعه پیدا کرده و این پلت‌فرم یک پلت‌فرم ‌بومی است و از حمایت‌های معاونت علمی ریاست جمهوری هم در توسعه این محصول بهره‌مند بودیم. همزمان ما برای پلت‌فرم PS۱ یک محصول هیبرید را توسعه دادیم که این محصول هم تحت عنوان خودرو ایگل هیبرید تا ٣۵ درصد کاهش مصرف سوخت را به همراه خواهد داشت و تا پایان سال آینده فرایند تجاری‌سازی و وارد بازار خواهد شد.»

آغاز توسعه اولین محصول شاسی‌بلند بر روی پلت‌فرم KP۲

خلخالی با اشاره به شروع توسعه اولین محصول بر روی پلت‌فرم KP۲ که محصول KP۲۱ است، توضیح داد: «یک محصول شاسی‌بلند است در گروه سواری بزرگ به‌صورت SUV و فرایندهای طراحی استایل انجام شده که نمونه‌های طراحی محصول در حال انجام است.»

وی درباره داخلی‌سازی قوای محرکه بنزینی نیز تصریح کرد: «در بخش قوای محرکه بنزینی کم‌مصرف یک موتور ١۵٠٠ سی‌سی با ٧٠ درصد داخلی‌سازی داریم. بر این اساس اگر پایان برنامه توسعه هفتم را در نظر بگیریم در سال ۱۴۰۷، شرکت به ۵٠٠هزار دستگاه تولید دست خواهد یافت که از این قسمت بر اساس تقسیم‌بندی یادشده حدود ٢٠ درصد آن متعلق به محصولات مونتاژی و الباقی کاملا محصولات ایرانی روی سه پلت‌فرمی که اشاره کردیم، در سه تیپ قوای محرکه برقی، هیبرید و بنزینی کم‌مصرف خواهد بود. بر این اساس میزان ساخت داخل کرمان موتور به ٧٠ درصد میرسد و می‌توانیم در GDP ملی به اندازه نیم درصد با کمک شرکت کرمان‌موتور رشد داشته باشیم.»

معاون توسعه محصول کرمان‌موتور درخصوص برنامه‌های این شرکت درخصوص زیست‌بوم فناوری نیز از تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر با همکاری معاونت علمی ریاست‌جمهوری، انعقاد قراردادهای تحقیقاتی با دانشگاه‌ها و تاسیس دفاتر فناوری در دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها ازجمله مرکز توسعه نرم‌افزارهای خودرویی دانشگاه شریف خبر داد که همزمان با این رویداد تحت عنوان «متا» در داخل این دانشگاه افتتاح شد.

وی در پایان گفت: «کرمان‌موتور آماده همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان، فناوری و شرکت‌های تولیدی داخل کشور است که بتوانند در حوزه برق و الکترونیک، سنسورها، در حوزه کلاسترهای دیجیتال و کنترلرها فعالیت کنند و در توسعه شبکه برق و الکترونیک و سیستم‌های کمک‌کننده همکاری کنند.»

همکاری شرکت نامی روسیه با کرمان‌موتور در توسعه خودروهای پیشرفته

در این رویداد، همچنین نیکولای اشمیت، معاون بازاریابی و تبلیغات مرکز تحقیقات علمی و فناوری شرکت نامی روسیه از همکاری این شرکت با شرکت کرمان‌موتور خبر داد.

هدف‌گذاری طراحی و تولید ۱۰ محصول بومی با برند KMC

این همکاری بر روی توسعه پلت‌فرم‌های KP۱ و KP۲ و سیستم‌های انتقال قدرت DHT و قوای محرکه هیبرید متمرکز خواهد بود. شرکت Nami همان شرکتی است که طراحی خودرو معروف آئوروس سنات را برعهده داشته است و تجربه‌ای غنی در توسعه خودروهای پیشرفته دارد.

انتخاب و معرفی برگزیدگان اولین مسابقه طراحی خودرو کرمان‌موتور

در این رویداد همچنین اولین مسابقه طراحی خودرو با دو محور طراحی خودرو سدان کلاس D و طراحی کراس‌اوور برگزار شد.

هدف‌گذاری طراحی و تولید ۱۰ محصول بومی با برند KMC

بیش از ٢٠٠ طرح برای شرکت در این مسابقه ارسال شد و طرح‌های برتر در این رویداد معرفی شدند و همچنین طراحان منتخب از طرح‌های خود دفاع کردند. طرح‌های منتخب بعد از دفاع طراحان خود، مورد بررسی قرار گرفتند و احسان بهجتی، مازیار قاسمی و مزدک معین‌الدینی نفرات برتر اولین مسابقه طراحی خودرو کرمان موتور بودند که جوایز و لوح تقدیر خود را دریافت کردند.

تقدیر از یک نیروی خلاق کرمان‌موتور

در این رویداد از آقای بهرامی، متخصص PLS تیم فنی پشتیبان خط تولید کرمان‌موتور نیز به‌عنوان نیروی خلاق این مجموعه تقدیر شد.

هدف‌گذاری طراحی و تولید ۱۰ محصول بومی با برند KMC

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =