میثم ظهوریان، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند عرضه خودرو در بورس کالا قدمی به سمت اصلاح بازار خودرو محسوب می‌شود، اما موفقیت آن به نحوه اجرایی شدن و پذیرش آن توسط مردم و فعالان صنعت خودرو بستگی دارد.

هدف اصلی از این اقدام شفاف‌سازی قیمت‌گذاری و افزایش رقابت در بازار خودرو کشور است. در این رابطه میثم ظهوریان، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به بیان نظرات خود پرداخته است.

آیا سیستم فعلی عرضه خودرو کارآمد است؟

خیر، سیستم فعلی عرضه خودرو ناکارآمد است مثلا در عرضه اخیر نزدیک به ۳میلیون‌نفر ثبت‌نام کردند حال این‌که به طور واقعی ۳میلیون تقاضا در بازار خودرو در لحظه نداریم؛ این اتفاق نشان می‌دهد بخش زیادی از این تقاضا، کاذب و ناشی‌از فاصله بین قیمت عرضه و نرخ بازار آزاد است که نتیجه این تقاضای کاذب، ایجاد اثرات منفی در بازار است.

راهکار بهبود این وضعیت چیست؟

عرضه خودرو از طریق بورس می‌تواند تقاضای کاذب را از بین ببرد و به تدریج متقاضی خودرو را به متقاضی واقعی تقلیل دهد و رانت توزیع‌شده را عملا حذف کند.
وقتی فاصله قیمتی در بازار خودرو وجود دارد، خودروسازان زیان‌ده می‌شوند بنابراین دولت برای جبران آن تسهیلات بانکی به خودروسازان پرداخت می‌کند؛ به این ترتیب هزینه عرضه خودرو، با قیمت پایین‌تر از بازار، مجددا از جیب مردم از طریق ایجاد تورم برداشته می‌شود.

عرضه خودرو در بورس کالا چه مزیتی دارد؟

عرضه خودرو در بورس باعث شفاف شدن قیمت‌ها، رقابتی شدن بازار و کاهش حاشیه سود دلالان می‌شود زیرا وقتی مشتری واقعی با قرعه‌کشی اسمش بیرون نمی‌آید، مجبور است خودرو را از دلال بخرد، بنابراین عمده مشتریان واقعی، خودرو را به قیمت بازار آزاد تهیه می‌کنند و در نهایت سود آن به جیب عده‌ای خاص رفته و از آن طرف هزینه رانت توزیع‌شده از جیب عمده مردم با ایجاد تورم خارج می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =