محمدرضا نجفی‌منش

محمدرضا نجفی‌منش*

سفارش‌گذاری برای خرید قطعات خودرویی ایرانی از سوی روس‌ها نسبت‌به سال گذشته، دو برابر شده است. هرچند معتقدیم رقم قراردادهای منعقدشده هنوز اندک است، اما نشان‌دهنده به نتیجه رسیدن تلاش‌ها برای حضور در بازار این همسایه قدرتمند شمالی است.

همچنین آن‌ها درخواست واردات ۲هزار دستگاه خودرو از تولید دو خودروساز بزرگ کشور (ایران‌خودرو و سایپا) را داشته‌اند که به صورت خودرو کامل (CBU) انجام خواهد شد.

ازسوی‌دیگر به‌رغم همه مشکلات موجود در اقتصاد و صنعت خودرو، روی صادرات محصولات تمرکز داریم. روسیه را بازار مناسبی برای تولیدات ایرانی می‌دانیم؛ در همین راستا از سال ۲۰۲۲ تاکنون سه حضور متوالی در نمایشگاه بزرگ اتومبیلیتی مسکو داشته‌ایم که سبب جلب و جذب روس‌ها به صنعت خودرو و قطعه‌سازی کشور شده است.

می‌توان امیدوار بود حمایت‌ها از این صنعت پیشران کشور ادامه داشته باشد و برخی دخالت‌ها سبب توقف امر خطیر صادرات نشود تا فعالان صنعتی کشور بتوانند در بازارهای بین‌المللی حضور نتیجه‌بخش داشته باشند.

در این رابطه، در سال ۱۳۹۰ یک‌میلیون و ۶۵۰ هزار دستگاه خودرو تولید شد، اما پس از آن و تا امروز به دلیل دخالت‌های مکرر، قیمت‌گذاری‌های دستوری و ضرر و زیان‌های وارد به این صنعت، دیگر نتوانستیم به این تیراژ دست پیدا کنیم. در حقیقت قیمت‌گذاری دستوری سبب شده است تا اختلاف قیمت به بازار تحمیل شود؛ به‌رغم اینکه، دولت‌های گذشته همگی قول مساعد برای رفع مشکل دادند، اما همچنان این چالش‌ها پابرجاست؛ اما امیدوار هستیم با قول مساعد رئیس‌جمهور دولت چهاردهم و وزیر صمت در این زمینه بار دیگر بتوانیم به روزهای پرشکوه صنعت خودرو در گذشته بازگردیم.

ذکر این نکته ضروری است که نقد از این صنعت بسیار خوب است، اما نباید با تخریب همراه باشد. به‌هرحال کارهای بسیار خوبی در این صنعت انجام‌شده و باید فضا را برای فعالیت هرچه بهتر صنعتگران فراهم کرد اما اینکه نقد غیرمنصفانه داشته باشیم و به جامعه این‌طور القا کنیم که نمی‌توانیم هیچ کاری انجام بدهیم، زیبنده نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =