جهش تولید در ایران خودرو

آمار تولید متعلق به سه‌ماهه ابتدایی سال ۹۹ در گروه صنعتی ایران‌خودرو حکایت از افزایش 20 درصدی تیراژ نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد. در این میان محصولات سواری گروه صنعتی ایران‌خودرو در پایان خردادماه ۹۹ نسبت به مدت سه‌ماهه ابتدایی سال گذشته افزایش 20 درصدی را به ثبت رسانده است.

به گزارش «اخبار خودرو»، آمار تولید متعلق به سه‌ماهه ابتدایی سال ۹۹ در گروه صنعتی ایران‌خودرو حکایت از افزایش 20 درصدی تیراژ نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد. در این میان محصولات سواری گروه صنعتی ایران‌خودرو در پایان خرداد‌ماه ۹۹ نسبت به مدت سه‌ماهه ابتدایی سال گذشته افزایش 20 درصدی را به ثبت رسانده است. در بخش خودروهای کار و تجاری نیز در همین بازه زمانی محصول وانت در گروه صنعتی ایران‌خودرو رشد ۱۲درصدی تیراژ تولید را تجربه کرده است. ون تولیدی ایران‌خودرو دیزل نیز به مدار تولید بازگشته و نسبت به دو ماه ابتدایی سال گذشته به میزان ۸۲ درصد رشد داشته است.

   سهم‌خواهی بیشتر از بازار
محصولات سواری گروه صنعتی ایران‌خودرو در پایان اردیبهشت‌ماه امسال، سهم ۵۵ درصدی بازار را از آن خود کرده و این عدد در مقایسه با اردیبهشت‌ماه سال گذشته رشد پنج درصدی را نشان می‌دهد. میانگین سهم بازار محصولات ایران‌خودرو در سه‌ماهه ابتدایی امسال نیز ۶۰ درصد بوده است. با وجود آن‌که سال کاری برترین خودروساز کشور به دلیل شیوع بیماری کرونا از ۲۳ فروردین‌ماه آغاز شد،‌ اما گروه صنعتی ایران‌خودرو توانست در همین مدت کارنامه موفقی از تولید و عرضه خودرو به بازار بر جای بگذارد. این خودروساز با ایجاد محیط امن کاری و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی، از سلامت کارکنان به‌عنوان سرمایه‌های ارزشمند سازمان مراقبت کرده و تولید و عرضه مستمر خودرو به بازار را در دستور کار قرار داده است. انتظار می‌رود با ادامه شرایط کنونی و روند افزایشی تولید و اجرای برنامه‌های متنوع فروش محصولات،‌ تعادل در بازار خودرو نیز برقرار و تثبیت شود.

   افزایش ۲۰ درصدی تولید
همان‌طور که قائم‌مقام اجرایی گروه صنعتی ایران‌خودرو به‌تازگی گزارش داده است، این خودروساز از ابتدای سال کاری تا روز ۲۵خرداد امسال تعداد ۱۸هزار دستگاه خودرو بیشتر از مدت مشابه سال گذشته خودرو به تولید رسانده است. به گفته حمید مرادی، تا روز ۲۵ خردادماه تعداد ۹۸هزار و ۳۰۰ دستگاه انواع خودرو سواری و وانت به تولید رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۲۰درصدی را به ثبت رسانده است. وی با بیان این‌که خودروهای کسری‌دار تولیدی در همین بازه زمانی کاهش ۵۳ درصدی داشته‌اند، اظهار داشت: «تعداد قطعات کسری هر خودرو نیز از ۲۰ قطعه در سال گذشته به ۵ قطعه رسیده که این اثبات‌کننده توانمندی سازندگان داخلی در تامین قطعات مورد نیاز است.» مرادی خاطرنشان کرد: «تعهدات معوق به مشتریان نیز تا مردادماه به‌روز خواهد شد و دیگر تاخیری در انجام تعهدات نخواهیم داشت.»
   پنجه در پنجه تحریم‌ها
مرادی بر اهمیت صنعت خودرو در شاخص‌های کلان اقتصادی تاکید کرد و گفت: «خودروسازی کشور سرآغاز دور جدید تحریم‌ها بود تا آمریکا از این طریق و با به چالش کشاندن اشتغال و تولید، نارضایتی اجتماعی ایجاد کند، اما خوشبختانه با هوشمندی توانستیم با جایگزینی منابع تامین از مرحله بحرانی تحریم‌ها عبور کنیم.» قائم‌مقام اجرایی مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو تصریح کرد: «دوره افت ناشی از تحریم را در تولید خودرو پشت سر گذاشته‌ایم و خوشبختانه در دوره رشد قرار داریم. میانگین تولید روزانه ایران‌خودرو در سال جاری بیش از 2هزار دستگاه بوده،‌ درحالی‌که در سال گذشته این عدد در کم‌تر از ۱۵۰۰ دستگاه قرار داشت.» وی از جذب نیروی انسانی در شرکت‌های قطعه‌ساز خبر داد و گفت: «در ابتدای تحریم بیش از ۱۵۰هزار نیروی کار در این شرکت‌ها تعدیل شده بود که خوشبختانه درحال‌حاضر علاوه بر بازگشت به کار این افراد، برخی از سازندگان در حال جذب نیرو هستند.» مرادی افزایش تیراژ تولید و طراحی دو محصول جدید ایران‌خودرو را از دستاوردهای مهم این شرکت در دوران تحریم دانست و گفت: «ظرف کم‌تر از یک سال یکی از دو محصول جدید با عمق داخلی‌سازی بالا وارد بازار خواهد شد. این اقدام مهر تاییدی بر توانمندی جوانان متخصص در صنعت خودرو کشور است.»

   حضور درخشان در سه میز خودکفایی
ایران‌خودرو در سه میز خودکفایی که با مدیریت وزارت صمت برگزار شد نیز حضور فعال و اثربخشی داشت. کاهش ارزبری ناشی از تولید انبوه قطعات و مواد داخلی‌سازی‌شده میزهای خودکفایی وزارت صمت و آیتم‌های خارج از این میزها به میزان 58میلیون یورو با تولید انبوه 43 قطعه و تامین 8 آیتم از مواد اولیه از داخل کشور بوده که این دستاورد علاوه بر صنعت، نتایج موثری در اقتصاد کلان کشور نیز داشته است. ساخت داخل ابزارآلات مورد نیاز شبکه نمایندگی‌های پس از فروش نیز بخشی از عملکرد زنجیره ایران‌خودرو است که صرفه جویی 12.7میلیارد تومانی را به دنبال داشته است. داخلی‌سازی 85 قطعه هدف‌گذاری‌شده، کاهش ارزبری 127میلیون یورویی را محقق خواهد کرد که دستیابی به این هدف در سال جاری دنبال می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =