کریس بنگل

کریس بنگل به‌تازگی در شرکت تازه‌تاسیس خودروهای شیائومی کار خود را آغاز کرده است. شیائومی یک شرکت چینی تولیدکننده موبایل و لوازم الکترونیک به‌شمار می‌رود که به‌تازگی از نخستین محصول خود در صنعت‌خودرو رونمایی کرده است.

طراح ارشد این محصول تازه (سدان برقی SU7) همان طراح سابق گروه ب‌ام‌و یعنی «لی تیانیون» است که روی شاسی‌بلند نه‌چندان زیبای iX کار کرده بود. حال نقش بنگل به‌عنوان مشاور طراحی در مجموعه شیائومی شروع شده تا به‌خودروهای آینده این شرکت رنگ‌وبویی تازه بدهد. شیائومی تاکنون در چند ویدئو تبلیغاتی مدل SU7 از بنگل استفاده کرده که احتمالا در راستای جلب‌توجه اهل خودرو انجام شده است؛ چراکه این خرده‌گیری به‌خودروهای چینی تازه و محصول شیائومی وارد است که در این بخش از بازار به‌اندازه کافی اسم‌ورسم ندارند.

تجربیاتی که به شیائومی منتقل شد

به این ترتیب شیائومی چهارمین برندی خواهد بود که بنگل در آن مشغول به‌کار می‌شود. او پیش از پیوستن به ب‌ام‌و به‌عنوان نخستین سرطراح آمریکایی آن‌ها، نخست در اوپل و سپس در گروه فیات مشغول‌ به‌کار بود.

این طراح ۶۷ ساله اهل ایالت اوهایو آمریکا، مسئولیت طراحی چراغ‌های عقب ب‌ام‌و سری ۷ E65 و مدل‌های دیگری چون سری ۶ E63 کوپه و کابریولت، سری ۶ E64 و سدان سری ۵ E60 را نیز برعهده داشت.

طرح او راهی تازه را برای طراحی مدل‌های آینده ب‌ام‌و باز کرد. نخستین مدلی که از چراغ بنگلی استفاده می‌کرد، ب‌ام‌و Z9 گرن‌توریسمو کانسپت بود که در سال ۱۹۹۹ رونمایی شد.

در دوره مدیریت بنگل در بخش طراحی ب‌ام‌و که از ۱۹۹۲ شروع شد و یک دهه به‌درازا کشید، خودروهای مهمی رونمایی شدند.

سوابق بنگل

بدون شک کریس بنگل تاثیر مهمی روی مسیر و زبان طراحی ب‌ام‌و داشت و در این‌جا با جذاب‌ترین کانسپت‌هایی آشنا خواهیم شد که او برای برند باواریایی طراحی کرد.

کریس بنگل در طراحی خودروهای ب‌ام‌و به‌گونه‌ای عمل کرد که تا مدت‌ها پس از رفتن او محصولات این برند مورد توجه بود.

طراح‌ ب‌ام‌و ای۶۳ در شیائومی

او اصول طراحی نوآورانه‌ای را معرفی کرد و تناسبات سنتی را به‌چالش کشیده و طراحی‌های ساده و تکراری ب‌ام‌و را متحول کرد. طراحی‌های او عموما بسیار پویا بودند و هرچند در برخی موارد مثل نمای عقب سری ۷ نسل E65 با انتقاد مواجه شد، اما به‌طور کلی طراحی محصولات ب‌ام‌و در دوران او شکوفا و بسیار جذاب شد.

بنگل همچنین برای ب‌ام‌و چند کانسپت دیدنی را هم طراحی کرد که زبان طراحی جدید یا پیش‌نمایشی از محصولی در آینده را نشان می‌داد. در ادامه با جذاب‌ترین کانسپت‌های دوران بنگل آشنا خواهیم شد.

در سال ۱۹۹۹، ب‌ام‌و کانسپت Z9 گرن‌توریسمو را رونمایی کرد که بعدها فهمیدیم پیش‌نمایش سری ۶ نسل E63 بوده است. البته Z9 چیزی فراتر از پیش‌نمایش سری ۶ بود و نگاهی گذرا به‌زبان طراحی ب‌ام‌و در طول دهه ۲۰۰۰ داشت.

این خودرو شبیه هیچ ب‌ام‌و قبل از خود نبود و اگر جلوپنجره کلیوی‌شکل و لوگوها برداشته می‌شد، به‌سختی می‌شد فهمید این یک ب‌ام‌و است. البته چون به‌طراحی سری ۶ که از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ تولید می‌شد، عادت کرده‌ایم امروز شاید Z9 آشنا به‌نظر برسد؛ اما در سال ۱۹۹۹ کمتر کسی می‌توانست چنین خودرویی را به‌عنوان یک ب‌ام‌و بپذیرد.

دو سال بعد، کانسپت X-Coupe معرفی شد که با طراحی سوال‌برانگیز چراغ‌های جلو و عقب، شبیه یک Z4 بلندقامت به‌نظر می‌رسید. در نمای جانبی این کانسپت می‌توانید ببینید که چطور پیش‌نمایش دقیقی از ظاهر Z4 نسل E85 ارائه کرده است.

X-Coupe فقط بزرگ‌تر بود و ارتفاع بسیار بیشتری از زمین داشت. این کانسپت اما علاوه‌بر ارائه پیش‌نمایش Z4، تمایل ب‌ام‌و به‌ساخت شاسی‌بلندهای کوپه‌مانند را هم نشان داد. X6 ممکن است شبیه این کانسپت نباشد؛ اما با همان ایده متولد شد. کانسپت بعدی دوران بنگل، CS1 سال ۲۰۰۲ بود که مستقیما پیش‌نمایش نسل اول سری یک محسوب می‌شد.

این کانسپت یک کانورتیبل دودر کوچک بود که شکل و تناسبات آن بدون تغییر بزرگی در سری یک کابریولت تولیدی ادامه پیدا کرد. کانسپت CS1 همچنین تکاملی از زبان طراحی جدید ب‌ام‌و را نشان می‌داد که یک سال قبل با معرفی سری ۷ نسل E65 در خودروهای تولیدی این شرکت آغاز شده بود.

علاوه‌بر این، کانسپت CS1 نشان داد که کریس بنگل تغییر مسیر داده و با دست کشیدن از طراحی‌های عجیب، بیشتر روی ارائه طراحی‌های جاودانه‌ای مثل سری ۳ نسل E90 تمرکز کرده است.

آخرین کانسپت مهمی که کریس بنگل در طراحی آن نقش داشت، پس از استعفای او از ریاست طراحی ب‌ام‌و معرفی شد. ویژن EfficientDynamics نشان‌دهنده چیزهای زیادی بود.

این کانسپت پیش‌نمایش طراحی مدل‌های پلاگین-‌هیبرید ب‌ام‌و را ارائه کرد و نشان داد که i8 چه شکلی خواهد بود و روی تعهد ب‌ام‌و به‌ساخت خودروهای سازگار با محیط‌زیست تاکید داشت.

امروز با نگاه به این کانسپت سال ۲۰۰۹ می‌توان دید که طراحی آن خیلی تفاوتی با i8 تولیدی نداشته و ب‌ام‌و اکثر عناصر طراحی کانسپت را در نسخه تولیدی حفظ کرده است.

به‌طورکلی با گذشت زمان، دیدگاه‌ها در مورد طراحی‌های کریس بنگل تغییر کرده و اکنون ظاهر برخی مدل‌های آن دوران ب‌ام‌و را دوست داریم که در زمان عرضه از آن‌ها چندان راضی نبودیم.

به‌عنوان ‌مثال، سری ۵ نسل E60 در زمان معرفی طراحی بحث‌برانگیزی داشت؛ اما امروز یکی از زیباترین نسل‌های سری ۵ محسوب می‌شود و خیلی‌ها طراحی آن را عالی می‌دانند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =