کد خبر: 201536
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۶

نعمت‌بخش گفت : سازمان حفاطت محیط‌زیست و دولت باید توجه خود را به خروج خودروهای فرسوده معطوف کنند. چراکه خودروهای فرسوده مصرف سوخت بالا و در نتیجه آلایندگی بسیاری دارند.

به گزارش اخبار خودرو ، برنامه خودروسازان برای تولید سال آینده، در اواخر سال قبل در شورای سیاست‌گذاری خودرو بررسی و برنامه تولید و سهمیه هر خودروساز تصویب شد. امسال برای هرکدام از خودروسازان سایپا و ایران‌خودرو سهمیه تولید ۶۵۰ هزار دستگاه خودرو در نظر گرفته شده است.

این برنامه‌ریزی در سایر شرکت‌های خودروساز شیوه متفاوتی دارد. درواقع مبنای تمام خودروسازان برای تولید، نیاز بازار و مرجع برنامه‌ریزی آنها میزان ذخایر سوختی است.

ضمن آنکه از نظر آنها قیمت سوخت تاثیر چندانی در سازوکار خودروسازان ندارد و تنها کم‌مصرف بودن خودروها نکته‌ای است که باید آن را مد نظر قرار دهند.

[caption id="attachment_194100" align="aligncenter" width="400"]سه اتفاق مهم با واگذاری سایت‌های تولیدی توسط خودروسازان تولید خودرو[/caption]

تولید خودرو مطابق با نیازهای بازار برنامه تولید خودروسازان در سال جدید، اواخر سال قبل در شورای سیاست‌گذاری خودرو بررسی شده و برنامه تولید هر شرکت با همکاری مدیرعامل آن شرکت، مدیرکل تخصصی شرکت و انجمن خودرو بررسی و سهمیه‌ای برای تولید هر خودروساز درنظر گرفته می‌شود.

احمد نعمت‌بخش، رئیس انجمن خودروسازان در گفت‌وگو با «دنیای خودرو» با اشاره به اینکه امسال برای هرکدام از خودروسازان سایپا و ایران‌خودرو سهمیه تولید ۶۵۰هزار دستگاه خودرو در نظر گرفته شده است، درباره برنامه‌ریزی سایر خودروسازان برای میزان تولید سالانه‌شان گفت: «در سایر شرکت‌های خودروسازی نیز مرکز مطالعات هرکدام، براساس نیازسنجی‌های انجام شده در بازار و پیش‌فروش‌هایی که صورت می‌گیرد، برنامه تولید ماهانه را اعلام می‌کنند.

مثلا در مقاطعی تولید خودروهای گازسوز کم شد و علتش این بود استقبال خوبی از این خودروها به عمل نیامد. ضمن آنکه ممکن است برخی شرکت‌ها بتوانند برنامه را به صورت کامل و برخی دیگر کمتر از حد مورد نظر یا حتی بیشتر از آن محقق کنند، هرچند تمام این عوامل بستگی به نیاز بازار دارد. در واقع برآورد سال قبل هر شرکت برنامه سال آینده را تنظیم می‌کند.»

نعمت‌بخش با تاکید بر این که هیچ هماهنگی میان خودروسازان و شرکت فرآورده‌های نفتی و سوختی وجود ندارد، در مورد نحوه توجه خودروسازان به منابع سوختی، عنوان کرد: «البته هر شرکت طبق برنامه توسعه یکی از مواردی را که باید مدنظر قرار دهد، استفاده از موتورها و فاکتورهایی است که موجب کاهش مصرف سوخت می‌شوند. چراکه خودروها داراری برچسب مصرف سوخت هستند و یکی از فاکتورهایی که برای خریداران اهمیت زیادی دارد، میزان مصرف سوخت خودروهاست.»

نقش دولت در کاهش مصرف سوخت نعمت‌بخش در‌خصوص نقش دولت در به‌کارگیری سیاست‌هایی که منجر به مصرف کمتر سوخت خواهد شد، اظهار کرد: «سازمان حفاطت محیط‌زیست و دولت باید توجه خود را به خروج خودروهای فرسوده معطوف کنند. چراکه خودروهای فرسوده مصرف سوخت بالا و در نتیجه آلایندگی بسیاری دارند. مثلا خودروهای دیزلی قدیمی دوبرابر خودروهای دیزلی جدید آلایندگی تولید می‌کنند. مثلا ماکاهای قدیمی هر ۱۰۰ کیلومتر ۶۰ لیتر و نمونه جدید آن ۳۰ لیتر گازوئیل مصرف می‌کنند، یعنی مصرف سوخت و میزان تولید آلایندگی آن نصف خودروهای قبلی است.»

وی در ادامه افزود: «در خودروهای بنزینی نیز مصرف سوخت به همین منوال است به‌خصوص خودروهای قدیمی کاربراتوری که مصرف سوخت بالاتری دارند. بنابراین دولت و سازمان حفاظت محیط‌زیست باید برای خروج خودرهای فرسوده تلاش کنند تشویق و تنبیه هایی در نظر گیرند تا دارندگان خودروهای فرسوده تشویق به خرید خودروهای جدید شوند.»

عدم تاثیر قیمت سوخت بر قیمت خودرو رئیس انجمن خودروسازان با اشاره به اینکه افزایش قیمت سوخت هیچ تاثیری بر قیمت خودرو ندارد، تشریح کرد: «اگر به تجربیات قبلی مراجعه کنیم، متوجه خواهیم شد افزایش قیمت سوخت بر قیمت خودرو تاثیرگذار نبود اما در مقطعی اثر روانی داشت و موجب شد میزان فروش خودرو برای مدت زمان کوتاهی کاهش یابد اما بعد از یک یا دوماه این موضوع رفع و برای مردم عادی شد. حتی افرادی‌که خودرو داشتند نیز در شب‌هایی که قرار بود، قیمت سوخت افزایش پیدا کند، به‌رغم صف‌های طولانی مقابل پمپ بنزین‌ها، فقط توانستند یک باک بنزین به قیمت سابق تهیه کرده اما بعد از آن مجبور شدند سوخت را به قیمت جدید خریداری کنند.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

آخرین اخبار