کد خبر: 207132
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۴

امید است که مدیران تصمیم‌ساز به این نتیجه برسند که حضور آلمانی‌ها در صنعت خودروی کشور باعث افزایش قدرت چانه‌زنی آنها در مذاکرات با خودروسازان فرانسوی خواهد شد

به گزارش اخبار خودرو ، دومین نمایشگاه خودروی تهران قبل از آغاز به‌کار با اتفاقات ناخوشایندی مانند انصراف برخی از مهم‌ترین وارد‌کنندگان خودرو همراه شد که عمدتا به‌دلیل بسته بودن ثبت‌سفارش‌ها تمایلی به حضور در نمایشگاه نداشتند و به‌رغم تلاش مسئولین برگزاری نمایشگاه برای متقاعد کردن وزارت صمت برای بازگشایی ثبت‌سفارش‌ها، این امر تحقق نیافت و شاهد عدم حضور برند‌هایی همچون ب‌ام‌و، نیسان، میتسوبیشی، هیوندای، کیا و سانگ‌یانگ بودیم.

[caption id="attachment_207133" align="aligncenter" width="700"]فولکس‌واگن پاسات فولکس‌واگن پاسات[/caption]

در این میان نیز اوضاع به‌گونه‌ای پیش رفت که نمایشگاه تهران در اختیار برند‌های چینی و فرانسوی قرار گرفت. اما فارغ از این موضوع یک اتفاق خوشایند برای صنعت خودروی ایران در این نمایشگاه رخ داد که می‌تواند در آینده بسیار ثمربخش باشد و آن اولین حضور رسمی فولکس‌واگن در یک رویداد خودرویی بعد از گذشت ۲۰ سال است.

در واقع از زمان برپایی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در اوایل دهه ۷۰ شمسی تا به‌امروز فولکس‌واگن آلمان هرگز با محصولات اصلی خود در ایران حاضر نشده بود، یعنی درست در اوایل دهه ۷۰شمسی که خودروسازی سینا مدل‌های گلف نسل ۲ و ون ترانسپورتر را در بازار ایران به‌صورت وارداتی عرضه کرد و در حدود سال ۱۳۷۲ و ۷۳ تعداد انگشت‌شماری گلف نسل ۳ و آئودی ۸۰ و ۱۰۰ به بازار ایران عرضه شد.

البته اوایل دهه ۸۰شمسی فولکس‌واگن دوباره در بازار ایران حاضر شد اما این حضور، نه به‌واسطه محصولات اصلی بلکه توسط شعبه برزیلی آن یعنی فاو انجام شد.

در نیمه اول دهه ۸۰‌شمسی خودروسازان بم از زیرمجموعه‌های کرمان‌خودرو، اقدام به مونتاژ و عرضه فولکس گل برزیلی کرد. البته تولید این خودرو نیز دوامی نیاورد و درحالی که برنامه‌هایی برای عرضه فولکس پولو و جتا در دست بود اما ادامه همکاری با فاو در اواسط دهه ۸۰شمسی متوقف شد.

در‌نهایت از حدود دو سال پیش زمزمه حضور رسمی فولکس‌واگن در ایران شنیده می‌شد و بعد از جلسات متعدد و بررسی برنامه‌ها و توان اجرایی از میان شرکت‌های متعدد خصوصی و دولتی، آلمان‌ها با گروه صنعتی ماموت به توافق رسیدند و این‌بار قرار بر عرضه خودروهای فولکس آن‌هم از میان محصولات اصلی، نه خودروهای عرضه‌شده در آمریکای جنوبی و چین‌، برای بازار ایران گرفته شد.

از حدود یک‌سال پیش یعنی بهمن‌ماه ۱۳۹۵ و اولین نمایشگاه خودرو تهران گروه صنعتی ماموت قصد معرفی خودروهای فولکس‌واگن را به بازار ایران داشته است که به‌دلایل متعدد داخلی و خارجی این رونمایی به تعویق افتاد تا به‌حال حداقل سه مرتبه تا آستانه رونمایی خودروهای فولکس به‌طور رسمی در کشور پیش رفته بودیم که هر بار به‌دلیل مشکلات عمدتا داخلی در رابطه با وزارت صمت این رونمایی به تعویق افتاد.

بهار سال ۹۶ و نمایشگاه مشهد در تابستان امسال، زمان‌های دوم و سومی بودند که رونمایی فولکس در ایران برخلاف پیش‌بینی‌ها عملی نشد. اما گویا این‌بار فشار آلمانی‌ها و البته مطبوعات به‌خصوص مطبوعات خودرویی باعث شد تا چراغ سبز حضور فولکس در بازار روشن شود.

آیا لابی فرانسوی اجازه فعالیت به فولکس‌واگن در ایران را می‌دهد؟

هر‌چند مسیر پیش‌روی فولکس‌واگن در بازار ایران هرگز هموار نخواهد بود و لابی فرانسوی تصمیم‌گیر، دست‌اندازهای زیادی در مسیر ورود فولکس‌واگن در بازار، چه در بخش تولید و چه در بخش واردات ایجاد خواهد کرد اما حداقل فعلا این طلسم شکسته شده است و بعد از یک‌سال و وعده‌هایی که محقق نشد، این‌بار فولکس به‌طوررسمی در نمایشگاه خودرو تهران رونمایی شد.

رونمایی دو محصول از فولکس‌واگن در نمایشگاه خودرو تهران، مهم‌ترین رخداد بزرگ‌ترین رویداد خودرویی کشور است. امید است که مدیران تصمیم‌ساز به این نتیجه برسند که حضور آلمانی‌ها در صنعت خودروی کشور باعث افزایش قدرت چانه‌زنی آنها در مذاکرات با خودروسازان فرانسوی خواهد شد و ترس از آلمانی‌ها باعث شود فرانسوی‌ها خودروهای بهتر، به‌روزتر، با تکنولوژی دست‌اول تولید و قطعه‌سازی و... را با شرایط آسان‌تر و مذاکرات کمتری در اختیار خودروسازان ایرانی قرار دهند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =