کد خبر: 211636
تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۴

بعد از بازدید از مرکز تحقیق و توسعه نوبت به خط تولید هاوال و برند لوکس آن یعنی «وِی» می‌رسد؛ مجموعه‌ای از خطوط تولید که در فضایی معادل ۱۳کیلومتر مربع بنا شده است و ظرفیت تولید سالانه یک‌میلیون دستگاه خودرو را دارد.

به گزارش « اخبار خودرو » ، گریت وال یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان چین به شمار می‌رود که سال‌هاست به دلیل کیفیت بالای محصولاتش وارد‌کننده‌های زیادی را برای عرضه این خودرو در بازار ایران به خود جذب کرده است. گروه بهمن اما با در اختیار داشتن زیر ساخت‌های لازم برای تولید و ارائه خدمات پس از فروش سرانجام به عنوان نماینده بزرگ‌ترین تولید‌کننده خودروهای SUV در چین انتخاب شد تا توفان هاوال پس از سال‌ها در بازار شاسی‌بلند‌های ایران راه بیفتد.

بازدید از خط تولید هاوال و برند لوکس گریت‌وال یعنی «وِی» فرصت مناسبی بود تا مشخص شود گروه بهمن با انتخاب جدیدش آینده روشنی در بازار پراقبال شاسی‌بلندها خواهد داشت.

[caption id="attachment_211642" align="aligncenter" width="1187"]هاوال خط تولید هاوال[/caption]

فروش چشمگیر

«پر‌فروش‌ترین suv در بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان»؛ شعاری برای ‌شاسی‌بلند‌های هاوال که حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. ‌شاسی‌بلندهایی که در بازاری بدون محدودیت پرچم دارند و در رقابت با برندهای روز اروپایی و ژاپنی توانسته‌اند رهبر خودروهای بلند قامت در سرزمین اژدهای سرخ شوند.

بازدید از مرکز تحقیق و توسعه، خط تولید و میدان‌های تست بزرگ‌ترین تولید‌کننده suv در چین یک حسن بزرگ دارد و آن‌هم تغییر دیدگاه هر بیننده‌ای نسبت به خودروهای چینی است.

تلفیقی از نظم، تکنولوژی و دانش روز که نظر هر بازدید‌کننده‌ای را نسبت به این تفکر که خودروهای چینی کیفیت ندارند، تغییر می‌دهد. هواپیما بعد از هفت‌ساعت‌و‌نیم پرواز، بال‌هایش را روی باند فرودگاه پکن باز می‌کند و بعد از یک‌ساعت رژه رفتن در فضای فرودگاه نوبت به پیاده شدن مسافران می‌رسد. در این سفر کوتاه قرار است چینی‌ها خودی نشان دهند و با دست پر اعلام کنند که کالاهای چینی صرفا بی‌کیفیت نیستند و در بسیاری از موارد می‌توان روی ساخته چشم‌بادامی‌ها حساب باز کرد.

بعد از یک شب اقامت در پایتخت، راهی بائودینگ می‌شویم؛ شهری در همسایگی پکن که حالا به نام هاوال و گریت‌وال شناخته می‌شود. شاید خیلی‌ها ندانند که گریت‌وال بزرگ‌ترین تولید‌کننده خودروهای suv در چین است و با ۴۰شرکت زیر‌مجموعه خود، ۷۰هزار نیروی متخصص را در دو شهر تیانجین و بائودینگ مشغول به کار کرده است.

[caption id="attachment_211637" align="aligncenter" width="634"]هاوال هاوال[/caption]

هاوال رقیبی سرسخت برای خودروسازان جهان

نشان هاوال بر بالای یکی از بلند‌ترین برج‌های بائودینگ چشم‌نوازی می‌کند. ساختمانی بزرگ و مجهز که سال‌هاست کار تحقیق و توسعه هاوال در آنجا انجام می‌شود. اینجا محل کار بسیاری از بزرگان صنعت خودروی جهان است.

از پیِر لدرک آلمانی که طراحی‌هایش در زاگاتو ، فورد و ب‌ام‌و‌های سری ایکس زبانزد شد تا الکساندر تیبریو که با سال‌ها سابقه همکاری با جنرال‌موتورز، فولکس‌واگن، مرسدس‌بنز و فورد به این مرکز آمده و قرار است بازار suvهای جهان را به چالش بکشند.

اگرچه گریت‌وال علاوه بر این مرکز در ژاپن، هندوستان، اروپا و امریکا هم مراکزی برای تحقیق و توسعه ایجاد کرده است اما اینجا در بائودینگ چین بزرگ‌ترین مرکز تحقیق و توسعه تولید خودرو با سرمایه‌ای نزدیک به یک‌میلیارد دلار توسط مالک شرکت یعنی جک وی تاسیس شده تا روزانه ۷هزار نفر برای توسعه این برند در دنیا فکر‌، تلاش و طراحی کنند.

گریت وال ۳۳ ساله به دنبال تسخیر دنیا

۳۳سال پیش یعنی در سال ۱۹۸۴میلادی گریت‌وال موتور تاسیس شد و ۶سال بعد به مالکیت جک وی در آمد. هفت سال پس از خصوصی‌سازی گریت‌وال بود که صادرات محصولات آن به دیگر کشورها آغاز و این مرکز نیز در سال ۲۰۰۲ ایجاد شد. گریت‌وال در سال ۲۰۰۷در لیست ۱۰خودرو‌ساز برتر چین قرار گرفت و در سال ۲۰۱۳با معرفی هاوال توفانی در بازار خودروی چین به‌پا کرد.

ورود هاوال به بازار، گریت‌وال را در زمره سه شرکت برتر در زمینه تکنولوژی قرار داد و سرانجام سرمایه‌گذاری‌های جک وی، باعث شد هاوال در سال ۲۰۱۶فروش خود را به یک‌میلیون دستگاه خودرو برساند و مدل H6 آن رتبه چهارمین SUVپرفروش دنیا را به خود اختصاص دهد.

[caption id="attachment_211641" align="aligncenter" width="530"]هاوال خط تولید هاوال[/caption]

برای بازدید از مرکز تحقیق و توسعه هاوال، ساعت‌ها و روزها زمان لازم است؛ مرکزی پیشرفته که با حضور زبده‌ترین کارشناسان و طراحان خودرو در دنیا می‌تواند محصول قابل اطمینانی را راهی بازار کند. دیدن چنین مجموعه‌ای در چین که خودروهایش همیشه به بی‌کیفیتی متهمند، کمی دور از انتظار است.

در هاوال همه‌چیز تحت کنترل است و بهترین‌های طراحی و ساخت موتور و قطعات اینجا دور هم جمع شده‌اند تا آن‌طرف خط تولید خودرویی را تحویل بازار دهند که در تکنولوژی و کیفیت تنها چیزی که از رقبای ژاپنی و اروپایی خود کم دارد قیمت است و بس!

هاوال با کیفیت اما اقتصادی

بعد از بازدید از مرکز تحقیق و توسعه نوبت به خط تولید هاوال و برند لوکس آن یعنی «وِی» می‌رسد؛ مجموعه‌ای از خطوط تولید که در فضایی معادل ۱۳کیلومتر مربع بنا شده است و ظرفیت تولید سالانه یک‌میلیون دستگاه خودرو را دارد.

در خط تولید هاوال و «وِی» ربات‌ها حرف اول و آخر را می‌زنند و کارگرها تنها نقشی که بازی می‌کنند، نظارت است و بس. صفر تا صد تولید هاوال در این فضا تولید می‌شود و قرار نیست قطعه‌ای از بیرون مجموعه وارد خط تولید شود.

[caption id="attachment_211640" align="aligncenter" width="530"]خط تولید هاوال خط تولید هاوال[/caption]

کارگاه پرس و جوش شاید جذاب‌ترین قسمت باشد، آن‌هم وقتی که تمام فرایند تولید بر عهده ربات‌هایی است که با بالاترین سرعت مشغول کارند و انتقال محصول تولیدی‌شان به بیرون از خط به کاری نفس‌گیر برای کارگران تبدیل شده است.

ربات‌ها مشغول کارند و پرسنل فنی مشغول نظارت! یکی از نکات جالب این خط، نظارت کاملا اتوماتیک روی روند کار است تا در صورت بروز کوچک‌ترین مشکلی در تولید بدنه خودرو، زنگ هشدار به صدا در‌آید و پرسنل فنی قدم به میدان بگذارند.

اتصال قطعات بدنه که تمام می‌شود نوبت به مونتاژ قطعات می‌رسد؛ همان کاری که در بسیاری از خودروسازی‌های داخلی مرسوم است و با این‌حال مونتاژ در هاوال زمین تا آسمان با دیگر خودروسازی‌ها فرق دارد.

در خط مونتاژ کارگرها و ربات‌ها پابه‌پای هم کار می‌کنند تا محصولی بی‌عیب از خط خارج شود. خط مونتاژ شاسی توسط فناوری زیمنس آلمان هدایت می‌شود.

[caption id="attachment_211639" align="aligncenter" width="530"]خط تولید هاوال خط تولید هاوال[/caption]

دیدن این تعداد ربات در یک کارخانه کمی عجیب است، مدیران هاوال حتی جابه‌جایی و ارسال قطعات به بخش‌های مختلف خط تولید را هم به ربات‌های هوشمند سپرده‌اند تا با قرارگرفتن در فضای کارخانه و خط تولید آن خودت را کمی جلوتر از زمان پیدا کنی.

قدرت‌نمایی در خانه پدری!

شاید یکی از جالب‌ترین صحنه‌ها در کارخانه هاوال، استفاده از مدل H9 برای جابه‌جایی محموله‌های سنگین قطعات در محیط کارخانه باشد. کانتینر‌هایی که به یکدیگر متصل شده‌اند و پسرهای پر‌شور هاوال به‌راحتی آنها را جابه‌جا می‌کنند.

بازدید از خط رنگ هاوال به‌دلیل شرایط ایزوله این قسمت فراهم نبود اما بازدید از سایر بخش‌های بزرگ‌ترین کارخانه تولید SUV در چین یک چیز را در ذهنم تغییر داد و اینکه آینده صنعت خودروی دنیا در دستان همین چشم‌بادامی‌های پر‌تلاش است و همین امروز و فرداست که باید منتظر پیشی‌گرفتن آنها از رقبای ژاپنی و اروپایی‌شان باشیم‌، آن‌هم با قیمتی پایین‌تر و کیفیتی قابل رقابت.

[caption id="attachment_211638" align="aligncenter" width="530"]خط تولید هاوال خط تولید هاوال[/caption]

بیرون از کارخانه هاوال و در خیابان‌های پکن و بائودینگ، چینی‌ها برای خرید SUV هاوال را به دیگر محصولات ترجیح می‌دهند.

البته فضای بازار خودرو در چین با ایران تفاوت‌های بسیاری دارد و هیچ مصرف‌کننده‌ای برای حمایت از تولید ملی خود مجبور به خرید خودروی چینی نمی‌شود.

چینی‌ها برای خریدشان صاحب اختیارند و از بین برندهای معروفی همچون تویوتا، نیسان، مرسدس‌بنز و فولکس‌واگن ترجیح داده‌اند هاوال‌سواری کنند؛ خودرویی که نمونه H9 آن در تست‌ها نشان داد، دست‌کمی از لندکروزر ژاپنی ندارد و می‌تواند در چند سال آینده نام خود را در دنیای ‌شاسی‌بلند‌ها ماندگار کند.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پورمحمود ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
    آفرین به چینیهای تلاشگر که هیچ وقت خود باوری کاذب نداشتند
  • hamed ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
    لعنت و نفرین بر دزدان مهندس نما که نام خود را مهندسی معکوس گذاشته اند این چینی های فلان فلان شده ، سالها تلاش مهندسین المانی و امریکایی را یکشبه می-دزدند
    • نادر ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
      لااقل میدزدند و کارخانه دارند و می سازند، پس اونهایی که بنز ۲۰۰ میلیونی رو تو ایران با اخذ گمرک ۶۰۰ میلیون وارد میکنند و ۴۰۰ میلیون تومان بدون زحمت و با ۴ تا امضائ رو کاغذ از مردم خودمون می گیرند چی میگی؟
  • میلاد ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
    خاک تو سر خودرو سازی ایران که اول و آخرش سرش توی پراید و سمند و پژو واقعا جای خجالت داره و همچنین جای تاسف که یه ایرانی باید سوار پراید بشه اونم به چه زحمتی
  • hadiazmi ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
    ایران خودرو و سایپا ... و دولت حامی اونها
  • من ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
    مدل h6 حدود ۳۰۰ میلیون و مدل h9 حدود ۴۰۰ میلیون قیمت می خوره نتیجه اینکه تو ایران کسی این قیمتها چینی نمی خره اگر طلا هم باشه
  • رامین ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
    مسئولین مردم را مجبور به خریدن یا ایرانی خیلی بیکیفیت ویا چینی میکنند وملت چاره ای ندارندحداقل چین از سروته خودرو را حذف نمیکندوهروز پیشرفت میکنندولی ما .....
  • مهدي ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
    صدرحمت به دزدهای قدیم،حداقل زحمت میکشیدندازدیوارمردم بالا میرفتند،ولی خودروسازهازحمت نکشیده دزدی میکنندوباجان مردم بازی میکنند
  • ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
    حالا یه سفر مجانی به چین شما رو بردن چقدر توهم زدی
  • ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
    مگه مجبورید بخرید اصلا خرید خودرو رو تحریم کنید تا تعرفه ها حذف شوند تاکی می خواهید دولتی ها و دلال ها دستشون تو جیب شما مردم باشه نخرید نخرید
  • MAJID FR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
    0 0
    اگر یک اخبار خودرویی این روز ها رو دنبال کنید متوجه میشوید که همین بهمن دزدی بزرگی از حواله داران هاوال انجام داده و داره انجام میده

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =