کد خبر: 215490
تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۵

خودروسازان از ابتدای دی ماه سال جاری تنها مجاز به استفاده از تایرهایی هستند که استانداردهای SWR (مقاومت غلتشی،‌ صدا و چنگ‌زنی در خط خیس جاده) را پاس کرده باشند.

الزام خودروسازان به رعایت استانداردهای روز اروپا به نوعی دامن تایرسازان داخلی را نیز گرفته است. اسفند ماه سال قبل سازمان ملی استاندارد از ارتقای استانداردهای خودرویی به 85آیتم خبر داد. براساس زمان‌بندی صورت گرفته از اول تیرماه ،‌خودروسازان مکلف به رعایت 63استاندارد خودرویی هستند و تنها تا پایان آذر ماه فرصت دارند تمامی 85آیتم درنظرگرفته شده توسط سازمان ملی استاندارد را برای تولید خودروهای خود اجرا کنند. در این بین 5مورد تنها مربوط به تایرسازان است و 5شرکت اصلی تایرساز کشور که محصولات خود را به صورت مستقیم در اختیار خودروسازان قرار می‌دهند، باید برای حفظ بازار داخلی و خارجی خود استانداردهای روز اروپا یا همان SWR را نیز اجرا کنند.

[caption id="attachment_215491" align="alignleft" width="419"]استانداردهای SWR استانداردهای SWR[/caption]

دکتر سعید تقوایی، مدیر عامل شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک در گفت‌وگو با «دنیای خودرو» از فرصت شش ماهه تایرسازان داخلی برای پشت سر گذاشتن استانداردهای روز اروپا خبر داد و گفت: براساس استانداردهای 85گانه خودرو، خودروسازان از ابتدای دی ماه سال جاری تنها مجاز به استفاده از تایرهایی هستند که استانداردهای SWR (مقاومت غلتشی،‌ صدا و چنگ‌زنی در خط خیس جاده) را پاس کرده باشند.

وی بر این موضوع تاکید کرد که براساس تصمیم سازمان ملی استاندارد، ‌شرکت مهندسی و تحقیقات لاستیک به‌عنوان همکار این سازمان در بررسی و تایید استانداردهای ویژه تایر فعالیت می‌کند و تایرسازان داخلی تنها تا پایان آذر ماه فرصت دارند تا محصولات خود را با رعایت استانداردهای روز اروپا تولید کنند.

وی از اجباری شدن 5استاندارد برای تایرسازان داخلی برای ادامه حضور در بازار خبر داد و گفت: براساس استاندارد R117 کلیه تایرسازان ملزم به رعایت استانداردهای سه‌گانه SWR هستند.

در استانداردهای R30 و R54 نیز تایرهای سواری و باری اتوبوسی از نظر مقاومت در برابر سرعت،‌ دوام،‌ مقاومت و ویژگی‌های ظاهری موردارزیابی قرار می‌گیرند که خوشبختانه تولیدکنندگان داخلی در این خصوص مشکلی ندارند.

تقوایی از آغاز همکاری شرکت مهندسی و تحقیقات لاستیک با ایتراک (مجموعه آزمایشگاه‌های ایران‌خودرو) برای بررسی تایرهای مورداستفاده در خودروهای این خودروساز خبر داد و گفت: علاوه بر همکاری مشترک با خودروسازان، ‌شرکت مهندسی تحقیقات لاستیک به‌عنوان همکار سازمان ملی استاندارد نیز مطرح است و از پاییز امسال کلیه تایرهای تولید داخل تنها به شرط صدور گواهینامه انطباق با استانداردهای اروپا توسط خودروسازان استفاده خواهند شد.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
    بابا بی خیال با این وضع فکر نکنم پراید را هم بشود تامین قطعه و تولید کرد استاندارد 85 گانه پیش کش

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =