قطعه سازان

مواداولیه تولید داخل در سال جاری حتی با قیمت بالا نیز در بازار عرضه و فروخته نمی‌شوند

به گزارش «اخبار خودرو» ، قطعه‌سازان طی سال‌های اخیر با چالش‌های مالی و موانع تولید زیادی مواجه بوده‌اند. این شرایط با مطرح‌شدن دوباره بحث تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی دشوارتر شده است. اگرچه فعالان این صنعت معتقدند عاملی که امروز بیش از همیشه شرایط تولید و فعالیت این بخش از صنعت را دشوار ساخته، تحریم‌های داخلی است نه محدودیت‌های اقتصادی بین‌المللی.

در همین خصوص، یک عضو هیات‌مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور با اشاره به این‎که امروز مشکلاتی در قطعه‌سازی وجود دارد که حل آن‎ها روزبه‌روز دشوارتر می‌شود، گفت: «این اوضاع به تعدیل گسترده نیرو و تعطیلی تعداد زیادی از واحدهای تولیدی انجامیده است. به همین دلیل مسئولان باید در این زمینه پاسخگو باشند و راهکارهای مناسب برای حل این مشکلات پیدا شود.»

به گفته وی، برخی از قطعه‌سازان هنوز نتوانسته‎اند مواداولیه و قطعات نیمه‎ساخته موردنیاز خود را که از اسفندماه سال گذشته وارد کرده‌اند، از گمرک ترخیص کنند و در سال جاری نیز با توقف عرضه مواداولیه تولید داخل مواجه شده‎اند.

برنامه تولید خودرو برای قطعه‌سازان معلوم نیست

علی فراهانی با بیان این‎که قطعه‌سازان و خودروسازان جزئی از یک صنعت هستند و نباید خود را از هم جدا بدانند، افزود: «یکی از مشکلاتی که درحال‎حاضر قطعه‌سازان با آن مواجه‌اند، این است که از برنامه تولید خودروسازان بی‎خبرند، در حالی که باید معلوم شود انواع خودرو با چه تیراژ و در چه شرایطی قرار است تولید شود و تکلیف قطعه‌ساز در این میان چیست.»

وی مساله اشتغال را یکی از مسائل بزرگ و مهم امروز کشور دانست و اظهار کرد: «فشاری که به قطعه‌سازان تحمیل می‌شود، آن‎ها را مجبور به تعدیل گسترده نیرو کرده است. این موضوع آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی زیادی را در پی خواهد داشت که اگر برای آن فکری نشود، به زودی شاهد تبعات جدی آن خواهیم بود.»


توقف ترخیص مواد و کالای موردنیاز قطعه‎سازان

این فعال قطعه‌سازی، گمرک و مشکلات موجود در این حوزه را به‌عنوان یکی از چالش‌های جدی در مسیر فعالیت قطعه‌سازان دانست و ادامه داد: «برخی از قطعه‌سازان از اسفندماه مواداولیه و قطعات نیمه‎ساخته موردنیاز تولید را وارد کرده‌اند، اما همه این‎ها در گمرک مانده و بدون دلیل مشخص، هنوز نتوانسته‌اند ترخیص کنند.» 


تغییر قیمت قرارداد با خودروسازان و دریافت مطالبات معوقه موارد دیگری است که فراهانی با اشاره به آن، اظهار کرد: «بعضی از قطعه‌سازان با تامین و خرید حدود 150نوع کالا و مواد، می‌توانند یک محصول تولید کرده و به خودروساز تحویل دهند. این در حالی است که تامین هر یک نوع کالا و مواد اولیه، با موانع و سختی شدید همراه است.»

افت حجم نقدینگی در صنعت قطعه

وی قوانین بانکی و ارائه تسهیلات با سود بالای 20درصد را نیز از عوامل ایجاد مشکل در فرایند تولید قطعه‌سازان عنوان کرد و تصریح کرد: «غیر از این، عملکرد اداره‌های دارایی، مالیات و بیمه را نیز باید به این مشکلات اضافه کرد. همه این‎ها باعث شده است تولید کارخانه‌های خودروسازی با کاهش قابل‌توجه مواجه شود، درحالی که از قطعه‌ساز هم کاری بر نمی‌آید.  به این ترتیب حجم نقدینگی در صنعت افت می‌کند و گردش مالی به حداقل می‌رسد.» 

به گفته علی فراهانی، بر این اساس می‌توان گفت مشکلات موجود در سیستم و بهره‌های بانکی بالا از مشکلات جدی قطعه‌سازان به شمار می‌رود. ضمن این‎که مشکلات حوزه مالیاتی و جریمه‌های مربوط به بیمه نیز از جمله چالش‌های قطعه‌سازان است که فعالیت را برای آن‎ها به شدت دشوار ساخته است.

مواداولیه حتی به قیمت بالا خرید و فروش نمی‌شود

فراهانی در ادامه با اشاره به این‎که مواداولیه‌ای مانند میلگرد که هر کیلوی آن نسبت به سال گذشته افزایش قیمت داشته است، تاکید کرد: «در حالی که امکان واردات مواد اولیه وجود ندارد، قطعه‌سازان در سال‌جاری برای تامین مواد اولیه‌ای که تولید داخل دارند نیز با مشکل مواجه شده‌اند. به این معنی که این مواد اولیه امسال حتی با قیمت بالا در بازار عرضه و فروخته نمی‌شوند. 
باید در این رابطه فکری شده و مشخص شود با چه روش‌هایی باید پرداخت انجام شود که مواد اولیه به دست قطعه‌ساز برسد. درغیراین‌صورت، به‌زودی تولید قطعات خودرو در کشور متوقف خواهد شد.»

عضو هیات‎مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو با اشاره به شرایط بحرانی امروز و اعمال مجدد تحریم‌های اقتصادی، گفت: «تحریم‌های جدید قرار است از 15 مردادماه 
اعمال شود. این درحالی است که تولیدکنندگان از چهار، پنج ماه پیش یعنی از اسفندماه سال گذشته با تحریم‌های داخلی دست و پنجه نرم می‌کنند. در این راستا باید گفت بیشترین آسیب را تحریم‌های داخلی به قطعه‌ساز زده است در حالی که اقدام جدی و برنامه‌ریزی مناسب برای حل این مشکلات صورت نمی‌گیرد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =