نوزدهمین نمایشگاه بین‌ المللی خودرو، قطعات‌ و صنایع وابسته مشهد

روز سه‌شنبه هفته گذشته نمایشگاه خودرو مشهد آغاز به‌کار کرد و دیروز به کار خود پایان داد.

 به گزارش «اخبار خودرو»، دو نمایشگاه خودرویی در کشور اهمیت ویژه‌ای برای فعالان این صنعت دارد، نمایشگاه‌های خودرو مشهد و تهران. روز سه‌شنبه هفته گذشته نمایشگاه خودرو مشهد آغاز به‌کار کرد و دیروز به کار خود پایان داد. این نمایشگاه برخلاف ادوار گذشته ‌کم‌فروغ‌ترین دوره خود را پشت سرگذاشت.

تحریم‌ها و مشکلات عدیده صنعت خودرو شرایطی را رقم زده است که شرکت‌های خودرویی دولتی و خصوصی رغبتی به حضور در نمایشگاه نداشتند. البته این موضوع تنها منوط به شرکت‌های خودرویی نبود بلکه قطعه‌سازان نیز اهمیت چندانی به حضور در این رویداد مهم را نداده بودند. شاید بتوان گفت شرکت‌های مذکور مفهوم حضور در نمایشگاه را از یاد برده و رسالت این امر را نیز همگام با موج مشکلات به حاشیه و فراموشی سپرده‌اند. کام شرکت‌های خودرویی در این نمایشگاه به شیرینی سنوات گذشته نبود. لازم به ذکر است استقبال بازدیدکنندگان از این نمایشگاه در روزهای پایانی نسبتا بهتر بود.

سودکم و تیراژ بالا

یکی از شرکت‌های حاضر در نمایشگاه خودروی مشهد، شرکت «دیناپارت» بود. این شرکت یک برند آشنا برای بازار لوازم یدکی است که با عرضه قطعات با کیفیت، توانسته سهم قابل‌توجهی از بازار را به‌دلیل رضایت‌مندی مشتریان کسب کند. این گروه بازرگانی، سیاست سودکم و تیراژ بالا را برای خود اتخاذ کرده است تا به واسطه آن سهم بازار بیشتری را برای خود تصاحب کند.

این شرکت سبد محصولاتی گسترده‌ای برای خودروهای داخلی دارد، به عبارتی می‌توان گفت یک سبد کامل از لوازم یدکی محصولات داخلی را برای مشتریان جمع‌آوری کرده است. یکی از محصولات جدیدی که دیناپارت در نمایشگاه مشهد از آن رونمایی کرد، تیغه برف‌پاک‌کن‌های تولید داخل است.

این شرکت همچنین برای توسعه سبد محصولاتی خود قطعات جلوبندی راین را از ابتدای امسال به بازار عرضه کرده. البته تمام محصولات این شرکت یکسال گارانتی دارند اما راین محصول جدید این شرکت دارای دو سال گارانتی است.

بارها کارشناسان بیان کردند برای پیشگیری از خرابی‌های پس از تعمیر از برندهای با کیفیت لوازم یدکی موردنیاز خود را خریداری کنید. برند دیناپارت ازجمله‌ برندهایی است که می‌توان با خیالی آسوده و اعتمادی بالا از آن خرید کرد. بخش کنترل کیفی این شرکت با حساسیت ویژه اقدام به انتخاب و عرضه محصولات در بازار کرده تا تعلق خاطر مناسبی را برای مشتریان ایجاد کند.

حضور تنها خودروساز در نمایشگاه

در نمایشگاه خودرویی مشهد فقط گروه صنعتی ایران‌خودرو ازسوی خودروسازان در این رویداد حضور یافته بود، حضوری که بیانگر تداوم تولید و توسعه محصولات است.

شرکت ساپکو به‌عنوان نماینده این خودروساز با نمایش پژو ۳۰۱ و معرفی فراخوان طرح خودکفایی در نمایشگاه فعال بود. این شرکت با هدف نمایش نیازمندی‌ها خود قصد دارد محصولات وارداتی را با دعوت از سازنده‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاهیان داخلی‌سازی کند.

روز اول نمایشگاه مسئولان این شرکت جلسه‌ای را در دانشگاه فردوسی مشهد با شرکت‌های دانش‌بنیان داشتند و از آن‌ها برای بازدید دعوت کردند تا در صورت وجود توانایی با آن‌ها قرارداد بسته و از خرید خارج و ارزبری جلوگیری کنند.

عمده نیازهای اعلام‌شده از سوی این شرکت اقلام ۳۰۱ بود که همگی دارای تکنولوژی و فناوری جدید هستند. شاید دلیل اصلی حضور ایران‌خودرو در نمایشگاه، توسعه همکاری صنعت با دانشگاه و تحقق هدف ساخت داخل است. رویکردی که باید تمام شرکت‌‎های خودرویی آن  اجرا کرده تا بتوانند در شرایط تحریم فرصت‌های صنعتی را به‌واسطه شناسایی توانمندی‌ها ایجاد کنند.

مالکان خودروهای چینی نگران رادیاتور نباشند

شرکت «کوشش رادیاتور»، یکی از بهترین تولیدکنندگان رادیاتور در کشور است که محصولاتش به‌واسطه کیفیت و کارآیی که دارند، به چند کشور در دنیا صادر می‌شوند.

این شرکت در نمایشگاه مشهد اقدام به معرفی و عرضه چهار محصول جدید خود برای خودروهای جک جی ۵ ، سیتروئن سی ۵، پژو ۲۰۰۸ و رادیاتور کشنده دانگ‌فنگ البرز کرد.

به‌گفته مسئولان کوشش‌رادیاتورهدف از شرکت در این نمایشگاه، توسعه بازار و معرفی بیشتر محصولات کوشش‌رادیاتور بوده است. عرضه این چهار محصول با قیمت‌های مناسب به بازار، نگرانی مالکان این خودروها از بابت تامین و خرید قطعات مذکور مرتفع می‌کند. 

«زمردیدک» تداعی کیفیت درجلوبندی

رانندگی نادرست، کیفیت پایین جاده و لوازم‌یدکی نامرغوب عوامل اصلی خرابی قطعات جلوبندی هستند. یافتن قطعه‌ باکیفیت و دارای عمرمفید مناسب برای جلوبندی خودروها در این روزها اندکی سخت شده است.

چه بسا برخی برندهای باکیفیتی که در بازار موجود بودند نیز در این چندماه دچار تقلیل کیفیت شده‌اند. اما برای برخی تولیدکنندگان رضایت‌مندی مشتری اهمیت ویژه‌ای دارد. شرکت «زمردیدک» یکی از شرکت‌های تولیدکننده قطعات جلوبندی برای خودروهای داخلی است که تاییدیه خودروسازان داخلی را از نظر کیفیت دارد.

این شرکت در نمایشگاه مشهد با معرفی محصولات خود به دنبال توسعه بازار هدف محصولاتش بود. به‌گفته مدیر این شرکت، بزرگ‌ترین چالش پیش‌روی آن‌ها نبود حمایت‌های لازم دولت از تولیدکنندگان است.

این شرکت با اصلاح قطعات لاستیکی دسته‌موتور، عمرمفید آن‌ها را افزایش داده است تا مقدار خرابی این قطعه در خودروهای داخلی کاهش یابد. 

مدرن‌تندیس؛ لنت‌ترمز قابل اعتماد

در یک‌سال گذشته عمدتا قطعات مصرفی خودروها با افت کیفیت و تعدد برند مواجه یا به صورت تقلبی عرضه شده‌اند. لنت‌ترمز یکی از همین قطعات مصرفی است که بازار بسیار آشفته‌ای دارد و تشخیص قطعه سره از ناسره برای اهل فن نیز بسیار دشوار شده است. اما در این میان تولیدکنندگانی هستند که تلاش می‌کنند قطعات باکیفیت را به بازار عرضه کنند. یکی از این تولیدکنندگان، شرکت «لنت‌مدرن» است که با دست‌پر و برای معرفی بیشتر محصولات خود به نمایشگاه صنعت خودرو مشهد آمده بود.

لنت‌ترمز مدرن یکی از لنت‌های باکیفیت موجود در بازار است  و به‌گفته مشتریان هنگام استفاده مشکلاتی از قبیل سوت زدن، خرابی دیسک و... را ندارد. این شرکت ماهانه ۳۰۰ هزار دست لنت‌ترمز تولید و عرضه بازار می‌کند.

فرمولاسیون تولید این لنت و برخی مواد اولیه آن بومی و تولید داخل است. این شرکت علاوه‌بر تولید لنت‌های ترمز مناسب خودروهای داخلی، لنت‌های ترمز خودروهای چینی را نیز تولید می‌کند.

این شرکت در نمایشگاه مشهد از محصول جدید خود که مجموعه کلاچ است، رونمایی کرد. کلاچ‌های عرضه‌شده توسط این شرکت وارداتی و تولید یکی از شرکت‌های معتبر اروپایی هستند. به‌گفته مسئولان این شرکت به‌زودی کلاچ‌ها را داخلی سازی خواهند کرد.

قطعات اکسل با کیفیت 

قطعات فرمان، گیربکس، اکسل و... از آمار خرابی فراوانی در کشور برخوردار هستند. هرچند قطعات  بی‌کیفیت در بازار وجود دارند اما مشتریان با جست‌وجو می‌توانند برندهای معتبر را شناسایی و برای پیشگیری از خرابی‌های متعدد از آن برندها اقدام به خرید کنند.

در نمایشگاه مشهد «مجموعه‌سازی توس» به عنوان یکی از مهم‌ترین تولیدکن ندگان قطعات اکسلی، فرمان و... حضور یافته بود. این شرکت با عرضه محصولات باکیفیت توانسته است با خودروسازان نیز وارد همکای شده و لوازم‌جلوبندی باکیفیتی را به بازار ارائه کند.

بهبود ضعف طراحی

«گروه صنعتی وجودی»  از شرکت‌های تولیدکننده قطعاتی مانند گردگیرها، سیبک و بوش‌ است. گردگیر رنو تندر۹۰ در برخی موارد به مرور زمان و به سبب پارگی، باعث تخلیه واسکازین به داخل گیربکس می‌شود.

اگر راننده از این موضوع مطلع نباشد، احتمال خرابی گیربکس و تحمیل هزینه گزاف تعمیر قطعی خواهد بود. این شرکت تولیدی با اصلاح این ایراد در گردگیر، میزان خرابی را کاهش داده است.

این شرکت محصولات جدید دیگر ازجمله سنسورها و دریچه‌گازهای تولید شرکت زیمنس آلمان را که وارداتی هستند، در نمایشگاه معرفی و عرضه کرده بود. 

کلاچ و لنت‌های ترمز سازگار با محیط‌زیست

کلاچ‌ها و لنت‌های ترمز از مواد سایشی و لغزشی ساخته می‌شوند که گاهی گردوغبارهای را در محیط تولید می‌کنند که برای محیط‌زیست و سلامت انسان مضر هستند. در ماه‌های اخیر کیفیت این قطعات به‌طور چشمگیر دچار کاهش شد و تاثیر منفی بر ایمنی و عملکرد خودروها داشت.

یکی از شرکت‌های فعال در عرضه محصولات مذکور که سلامت، کیفیت و ایمنی سرنشینان و خودرو را تامین می‌کند، «پلاس‌تکس» است. این شرکت با معرفی محصولات خود در نمایشگاه،  به‌دلیل وارداتی بودن و داشتن تاییدیه شرکت‌های اروپایی مورد استقبال فراوانی قرار گرفته بود.

بیمه‌نامه برای تسمه

تسمه یکی از قطعات بسیار مهم است که وظیفه انتقال نیرو از سرمیل‌لنگ را برای راه‌اندازی سیستم دارد. اگر چه در ظاهر تسمه یک قطعه ساده به نظر می‌آید، اما عملکرد بسیار مهمی دارد.

به‌عبارت دیگر اگر هر اتفاقی برای تسمه رخ دهد که منجربه اختلال عملکرد آن شود، قطعا می‌تواند تاثیرات مخرب فراوانی را برای پیشرانه ایجاد کند. متاسفانه برخی تسمه‌های موجود در بازار کیفیت مناسب ندارند و درصورت استفاده از آن مالک خودرو باید منتظر هرنوع خرابی که سبب تحمیل هزینه گزاف تعمیر پیشرانه می‌شود، باشد. یکی از شرکت‌های معتبر که اقدام به عرضه کیت انواع تسمه، بلبرینگ‌های لازم و... می‌کند، شرکت «بارمان‌کیمیا» است.

این شرکت با حضور در نمایشگاه امسال به معرفی برند و محصول جدید خود یعنی دیسک و صفحه اقدام کرد. از مزایایی مهم این شرکت ارائه بیمه‌نامه‌های برای تسمه است که تا ۵۰ هزارکیلومتر کارکرد تسمه‌های تایم را ضمانت و کیت‌ها را تا ۷۰ هزارکیلومتر بیمه می‌کند.

هدف ارائه این بیمه‌نامه‌ها، کمک مالی و جبران خسارت احتمالی مالکان خودروها جهت تعمیر پیشرانه‌هاست. ارائه این بیمه‌نامه و داشتن سامانه تایید اصالت کالای این شرکت، بیانگر مفهوم مشتری‌مداری و اطمینان از کیفیت بالای قطعات عرضه‌شده است.

قطعات پلاستیکی با کیفیت

قطعات پلاستیکی در خودروها علاوه بر افزایش زیبایی، سبب کاهش صدا، ارتعاش و گاه محافظ آلودگی هستند. یکی از شرکت‌های تولیدکننده قطعات پلاستیکی خودرو که در نمایشگاه خودرو مشهد حاضر بود، «گروه صنعتی لاستیک گیلان» است.

این شرکت تولیدکننده آبگیر، گردگیر، دسته‌موتور و کف پوش‌ است. خلاقیت و نوآوری در طراحی محصولات این شرکت سبب شده بیشتر بازدیدکنندگان برای آشنایی با کفپوش‌های با کیفیت به غرفه آن‌ها مراجعه کنند. یکی از محصولات جدید این شرکت معرفی کفپوش‌های پنج بعدی به بازدیدکنندگان بود.

عرضه کتاب‌های آموزشی

شرکت «مهادصنعت» یکی از مهم‌ترین شرکت‌های عرضه کننده دستگاه‌های عیب‌یاب در کشور است. این شرکت در نمایشگاه خودرو مشهد با معرفی کتاب‌های عیب‌یابی، سعی در افزایش دانش فنی و آگاهی تعمیرکاران را داشت.

هرچه دانش فنی تعمیرکاران افزایش یابد، خطا و عیب‌یابی در روند تعمیر نیز کاهش خواهد یافت. براین اساس، بیشتر بازدیدکنندگان تجهیزات تعمیرگاهی از نمایشگاه جذب غرفه شرکت مذکور برای تهیه کتاب‌ها می‌شدند. 

رادیاتور خودروهای سبک و سنگین

در کشور ما تولید کنندگان فراوانی در حوزه رادیاتور وجود دارند که یکی از آن‌ها شرکت «مبدل‌سازان‌آریا» است. این شرکت با معرفی و عرضه محصولات خود در نمایشگاه مشهد به دنبال گسترش توزیع و توسعه بازار بود.

محصولات این شرکت انواع رادیاتور، روغن‌سردکن، کندانسور، بخاری و اینترکولر هستند. محصولات تولیدی این شرکت با کیفیت مطلوب و توسط تیمی مجرب در بازار عرضه می‌شود. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =